گونه‌ای به‌جز انسان خردمند احتمالا از ابزارهای سنگی پیچیده استفاده می‌کرد

20230210nidparanthropus 63ebd582c316fdb62df5526b

پلامر عقیده دارد که کشف شواهد مبنی بر استفاده از ابزارهای الدوایی در کنیا و ۱۳۰۰ کیلومتری لدی-گرارو در اتیوپی نشان می‌دهد که استفاده از ابزارهای سنگی در گذشته بسیار رایج بوده است. علاوه بر این موارد، ابزارهایی نیز در کشور الجزایر کشف شده‌اند که به ۲٫۴ میلیون سال پیش تعلق دارند.

استفاده از چنین ابزارهایی عمدتا به گونه‌ی انسان خردمند مربوط می‌شود که گونه‌ی خود ما (هوموساپینس) و همچنین گونه‌های قدیمی‌تر مانند انسان راست‌قامت (هومو ارکتوس) را دربر می‌گیرد. هیچ آثاری از قدیمی‌ترین انسان‌ که گفته می‌شود به ۲٫۸ میلیون سال پیش تعلق دارد، در نیایانگا کشف نشده است و پارانتروپوس تنها انسان‌تباری محسوب می‌شود که بقایایی از آن در این منطقه وجود دارد.

پارانتروپوس به‌مدت بیش از یک میلیون سال پیش در کنار گونه‌های دیگر انسان مانند انسان خردمند زندگی می‌کرد؛ البته این‌طور به‌نظر می‌رسد که این گونه، درحال‌حاضر هیچ نسل زنده‌ای ندارد. پارانتروپوس‌ها درمقایسه با سایر انسان‌تباران آن زمان شباهت کم‌تری به ما داشتند. دندان‌های بسیار بزرگی که احتمالا برای آسیاب‌کردن غذاهای گیاهی سخت کاربرد داشته‌اند، ازجمله تفاوت‌های این گونه با انسان امروزی به‌شمار می‌روند.

به عقیده‌ی پلامر، پارانتروپوس‌ها از آناتومی واقعا خاصی برخوردار بوده‌اند و به نسبت وزن‌شان بزرگ‌ترین فک‌ها و دندان‌ها را درمیان پستاندارانی داشته‌اند که تاکنون روی کره‌ی زمین زندگی کرده‌اند. طبق گفته‌های او، بعید است حیوانی که از ابزار استفاده می‌کند، نیاز به چنین دندان‌های قدرتمندی برای جویدن داشته باشد. بااین‌وجود پارانتروپوس تنها گونه‌‌ی انسانی به‌شمار می‌رود که بقایای آن در نیایانگا کشف شده است؛ بنابراین منطقی به‌نظر می‌رسد که این گونه را به‌عنوان سازنده و استفاده‌کننده‌ی این ابزارها درنظر بگیریم.

برخلاف پلامر، صاحب‌نظران دیگر کمتر در این زمینه مردد هستند. به گفته‌ی مارگریتا موسی، افراد از اینکه بگویند سازنده‌ی این ابزارها گونه‌هایی مانند انسان خردمند یا انسان ماهر نبوده است، خجالت می‌کشند. موسی، بخشی از ماموریت باستان‌شناسی ایتالیایی‌اسپانیایی در ملکا کونچره و بالچیت مستقر در رم است. او با اشاره به این موضوع که برخی از نخستی‌سانان امروزی مانند شامپانزه‌ها و میمون‌های مختلف نیز ابزارهایی سنگی می‌سازند، این سوال را مطرح می‌کند که با وجود این موضوع چرا پارانتروپوس‌ها نتوانسته این‌کار را انجام داده باشند.

درصورت درست‌بودن فرضیه‌ی ساخت این ابزارها به‌دست پارانتروپوس‌ها، این موضوع با شواهد دیگری همخوانی دارد که نشان می‌دهند انسان خردمند تنها گونه‌ای نبوده که ابزارهای سنگی ساخته است. قدیمی‌ترین ابزار سنگی شناخته‌شده با ۳٫۳ میلیون سال قدمت به لومکوی کنیا تعلق دارد. این ابزارها، زمخت‌تر از ابزارهای الدوایی هستند و با روشی متفاوت ساخته شده‌اند؛ یعنی به‌جای گرفتن در دست و ضربه‌زدن به آن‌ها، به‌وسیله‌ی زدن سنگ به زمین ساخته می‌شدند.

سونیا هارمند، از دانشگاه استونی بروک نیویورک و یکی از کاشفان ابزار لومکوی، با اشاره اینکه در آن زمان انسان خردمندی وجود نداشته است، سخنان خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: «ما از قبل هم می‌دانیم که اولین ابزار سنگی احتمالا توسط انسان خردمند ساخته نشده است و گونه‌های جنوبی‌کپی کاندیداهای احتمالی هستند.»

درمورد ابزارهای بعدی نیایانگا این احتمال مطرح است که آخرین گونه‌های جنوبی‌کپی و پارانتروپوس‌ها و انسان‌های خردمند اولیه در این منطقه حضور داشته‌اند. به عقیده‌ی هارمند باید این‌گونه تصور کنیم که تمام این گونه‌ها احتمالا در محدوده و قلمروی مشترک قرار داشتند.

پلامر عقیده دارد که استفاده از ابزار در طول تاریخ، بسیار بیشتر از آن چیزی که ما فکر می‌کنیم قدمت دارد. در همین راستا، موسی و همکارانش ماه گذشته نشان دادند که برخی از گونه‌های انسان در ۱٫۲ میلون سال پیش، یعنی ۵۰۰ هزار سال زودتر از آنچه تصور می‌شد، در کارگاه‌های آموزشی سازمان‌یافته‌ی خود ابزارهای ابسیدین (شیشه‌ی آتشفشانی) می‌ساخته‌اند. موسی در بخشی از صحبت‌های خود می‌گوید: «ما انسان‌ها را کمتر به‌صورت سیستماتیک ارزیابی می‌کنیم.»

یافته‌های پژوهشگران در نشریه ساینس منتشر شده است.

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link