گزارش دیتای مصرفی در ایران: محبوبیت تلگرام و پلتفرم‌های خارجی حتی با فیلترینگ

گزارش تحلیلی «دیتاک» اخیراً رفتار کاربران ایرانی در پلتفرم‌ها و شبکه‌های خارجی در سال ۱۴۰۱ را مورد بررسی قرار داده است و نتایج نشان می‌دهند علی‌رغم وجود فیلترینگ گسترده در استفاده از شبکه‌های خارجی، کاربران ایرانی همچنان از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند و تلگرام به محبوب‌ترین پلتفرم آن‌ها تبدیل شده است.

مجموعه «دیتاک» به‌تازگی گزارش تحلیلی خود پیرامون وضعیت رفتار کاربران ایرانی در استفاده از پلتفرم‌های خارجی در سال ۱۴۰۱ را منتشر کرده است. همان‌طور که می‌دانید، طیف گسترده‌ای از پلتفرم‌های خارجی نظیر «اینستاگرام» و «واتس‌آپ» در ایران فیلتر شدند اما با وجود فیلترینگ، همچنان نزد مردم از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. گفتنی است فعالیت ایرانی‌ها در امر تولید محتوا در پلتفرم «توییتر» دچار افزایش قابل‌توجهی شده است.

گزارش دیتاک در سال 1401

فعال‌ترین پلتفرم‌های خارجی توسط کاربران ایرانی

بر اساس گزارش تحلیلی «دیتاک» در سال ۱۴۰۱، شبکه‌ها و سکوهای خارجی همچنان نزد کاربران ایرانی از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. این محبوبیت در حالی افزایش یافته که در شهریور ۱۴۰۱، فعالیت اکثر پلتفرم‌های خارجی دچار اختلال و سپس محدود شدند. طبق آمار «دیتاک»، حدود ۵۸ الی ۶۱ میلیون کاربر ایرانی از پلتفرم «تلگرام» استفاده می‌کنند. پلتفرم «اینستاگرام» در جایگاه دوم جدول قرار دارد و حدود ۴۲ الی ۴۶ میلیون کاربر ایرانی در آن فعال هستند. «توییتر» با ۳.۵ الی ۴ میلیون کاربر ایرانی، در رتبه سوم قرار دارد. نکته قابل‌توجه دیگر گزارش «دیتاک»، کاهش میزان کاربران ایرانی در پلتفرم «واتس‌آپ» است. چراکه پس از فیلترشدن «واتس‌آپ» در شهریور ۱۴۰۱، مردم دوباره به استفاده از پلتفرم «تلگرام» روی آوردند.

گزارش دیتاک در سال 1401

میزان فعالیت کاربران ایرانی در پلتفرم‌های خارجی

براساس گزارش «دیتاک»، کاربران ایرانی در پلتفرم «تلگرام» به صورت میانگین ۲۲ پست در ثانیه منتشر می‌کنند. هر پست تلگرامی کاربران ایرانی به صورت میانگین هزار و دویست بازدید دارد. حدود ۱۰ درصد از پست‌های تلگرام بازنشر می‌شوند و تنها ۳۶ درصد از کانال‌های عمومی فعالیت مستقری در پلتفرم مذکور دارند. از سوی دیگر، کاربران ایرانی در پلتفرم «اینستاگرام» ۱۴ پست در ثانیه منتشر می‌کنند. کاربران ایرانی به طور میانگین در هر ثانیه حدود ۲۵ هزار مرتبه پست‌های پلتفرم «اینستاگرام» را تماشا می‌کنند و حدود یک درصد از کاربران پس از مشاهده‌ی یک پست در اینستاگرام، آن را لایک می‌کنند.

پلتفرم «توییتر» علی‌رغم تک‌قطبی بودن، کاربران ایرانی به صورت میانگین در هر ثانیه ۲۳۳ توییت منتشر می‌کنند. همچنین یک کاربر ایرانی به‌عنوان فعال‌ترین کاربر توییتر، روزانه بیش از ۶۰۰ توییت منتشر می‌کند. بررسی و تحلیل کل محتوای توییتر فارسی نشان می‌دهد که تنها ۵ درصد از محتواهای ارسالی توسط کاربران، توییت دست اول هستند و ۹۵ درصد سایر محتواها، محتواهای بازنشر یا ریتوییت بوده‌اند.

گزارش دیتاک در سال 1401

پرتکرار‌ترین هشتگ‌های فارسی در شبکه‌های مختلف اجتماعی

سامانه تحلیلی «دیتاک» فهرست هشتگ‌های پرکاربرد کاربران ایرانی در شبکه‌های مختلف اجتماعی را منتشر کرده است. هشتگ‌ها در فضای مجازی با وجود تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه دستخوش تغییر می‌شوند و اتفاقات سال ۱۴۰۱ منجر شد فهرست هشتگ‌های فارسی کاربران ایرانی تغییرات بلندبالایی نیز داشته باشد. گفتنی است در پلتفرام «تلگرام»، هشتگ‌های پراستفاده کانال‌ها اعم از بورسی، رمزارز، نرخ دلار و غیره هستند. حضور هشتگ #تریلی در فهرست هشتگ‌های پرکاربرد کاربران ایرانی در پلتفرم «تلگرام» نکته قابل‌توجه این گزارش بوده است.

پرتکرار‌ترین هشتگ‌های فارسی در شبکه‌های مختلف اجتماعی

به نقل از خبرگزاری ایسنا، ۹۴ درصد از ۱۰۰ هشتگ پرکاربرد کاربران ایرانی در توییتر، هشتگ‌های مربوط به اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ هستند. همچین این خبرگزاری اعلام کرده در پلتفرم «اینستاگرام»، هشتگ‌های #بلوچستان و #زاهدان به علت تحولات سیاسی و اجتماعی ۱۴۰۱ جز پرکاربردترین هشتگ‌های استفاده شده توسط کاربران ایرانی بوده است. پس از هشتگ‌های اعتراضی، گروه خوانندگی BTS جز پرکاربردترین هشتگ‌های «اینستاگرام» بوده‌ است.

instagram trending hashtag

کلیدواژه‌های منتخب ایرانیان در موتور جستجوگر گوگل

گزارش تحلیلی «دیتاک» نشان می‌دهد کلیدواژه‌های طلا و قیمت طلا به‌دلیل افزایش قیمت در سال گذشته، به طور متعدد توسط کاربران ایرانی در گوگل استفاده شده‌اند. کلیدواژه‌هایی نظیر دیوار، دیجی‌کالا و نی‌نی‌سایت هم از نظر کاربران ایرانی به عنوان منابع اصلی و حوزه‌های تخصصی به شمار رفته است. کلیدواژه ایران‌خودرو هم به علت قرعه‌کشی خودرو و همچنین کلیدواژه شاد هم به دلیل اهمیت آن برای دانش‌آموزان ایرانی در این فهرست دیده می‌شوند.

گزارش دیتاک در سال 1401

فعال‌ترین سامانه‌های خبری در ایران از دیدگاه گزارش دیتاک در سال ۱۴۰۱

گزارش دیتاک در سال 1401

«دیتاک» در ادامه‌ی این گزارش فهرستی از ۸ خبرگزاری فعال و رسمی کشور را منتشر کرده که کار اصلی‌شان تولید و انتشار خبر است. بر همین مبنا، سایت‌های خبرخوان و سایت‌هایی که صرفا به بازنشر اخبار می‌پردازند از لیست مذکور حذف شده‌اند. فعال‌ترین سامانه‌های خبری در ایران بدین‌ترتیب است؛ خبرگزاری صدا و سیما، خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری مهر، خبرگزاری فارس، خبرگزاری باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری تسنیم و خبرآنلاین.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.