کشف تونل های باستانی مرموز زیر شهر تاریخی استانبول

تیمی از باستان شناسان در جریان حفاری‌های جاری در ویرانه‌های کلیسای پولیوکتوس مقدس (Saint Polyeuktos)  در استانبول، یک گذرگاه زیرزمینی با قدمت ۱۵۰۰ سال  سال کشف شد.

به گزارش سیناپرس، باستان شناسان طی مطالعات اخیر خود یک گذرگاه زیرزمینی ناشناخته در حدود ۲۰ متری  از گذرگاه هاشم ایشچان در شهر استانبول کشف کردند. این تونل های مرموز باستانی از بلوک ‌های سنگ مرمر حکاکی شده و نقش برجسته‌ های متعددی ساخته شده و شواهد موجود در گذرگاه زیرزمینی که حاوی موزاییک‌ ها و منبت‌ های سنگی است، محققان را تحت تأثیر قرار داده است.

ماهیر پولات، معاون شهرداری استانبول در این رابطه ظهار داشت: این سازه نمونه ای عالی از معماری شهر است که در آزمون زمان و در برابر زلزله مقاومت کرده است. یکی از مهمترین جنبه های این کشف این گذرگاه ۱۵۰۰ ساله این است که این سازه ها طی بیش از ۱۵ سده در برابر صدها زلزله مقاومت کرده اند.

پولات خاطرنشان کرد: ساختار اصلی سنت پولیوکتوس تخریب شده است، اما زیرساخت های آن دست نخورده باقی مانده است. احتمالا این تونل های زیر زمینی در ارتباط با کلیسای فوق باشند هرچند مطالعات بیشتری در این رابطه باسد انجام شود.

پولات با یادآوری اینکه مهندسان عمران و مشاوران علمی متخصص در زمین لرزه نیز در عملیات کاوش شهرداری کمک کردند، اظهار داشت: کارشناسان همچنین گزارشی مبنی بر مستند سازی زلزله های منطقه در گذشته به کمک این تونل های باستانی به اشتراک خواهند گذاشت.

به گزارش سیناپرس، باستان شناسان در حین حفاری در این منطقه، تعداد زیادی مجسمه ، ۶۸۱ سکه برنزی، آجرهای مهر شده، قطعات مرمر، سرامیک و سفالینه های مختلف، چراغ های نفتی، شیشه و مصنوعات فلزی پیدا کردند.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: arkeonews

نوشته کشف تونل های باستانی مرموز زیر شهر تاریخی استانبول اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link