کروموسترئوپسیس چه نوع توهم بینایی است؟

تأثیر این عکس برای افراد مختلف متفاوت است. یک لحظه وقت بگذاریدنگاه کنید. برخی افراد چیز خاصی را نمی بینند: فقط یک عنبیه آبی در چشم قرمز.

با این حال، برای من، یک توهم عمق یا زرفای فوق العاده قوی ظاهر می‌شود. رنگ آبی و قرمز به نظر م‌ رسد که گویی در فواصل مختلف هستند.

می‌توانم با پلک زدن سریع، افزایش روشنایی صفحه و مشاهده در یک اتاق تاریک، جلوه را افزایش دهم. گاهی اوقات قبل از اینکه دوباره به داخل برگردد، برای چند ثانیه ناپدید می‌شود. چون رنگ‌ها در اعماق مختلف ظاهر می‌شوند، حتی وقتی سرم را از این طرف به سمت دیگر حرکت می‌دهم، به نظر می‌رسد که به طور جداگانه می‌لغزند، چیزی که برای یک تصویر ثابت غیرممکن است.

این اثر کروموسترئوپسیس chromostereopsis نامیده می‌شود.

تفاوت های فردی بزرگ در درک اثر وجود دارد. افراد در مور  در اینکه کدام رنگ نزدیک تر به نظر می‌رسد نظر متفاوتی دارند. برای اکثر مردم قرمز نزدیک‌تر است، آبی کهدورتر به نظر می‌رسد.

چیز عحیب این است که توهمات عمقی دوگانه یا استریو معمولاً به دو تصویر نیاز دارند که به طور جداگانه برای هر چشم ارائه شود. سینمای سه بعدی اینگونه کار می کند.

عکس سه بعدی آناگلیف مجسمه شیر ادوارد کیمیز در خارج از موسسه هنر شیکاگو، در ایلینوی

توهمات کروموسترئوپیک توهمات استریو واقعی هستند – آنها نیاز به ترکیب اطلاعات در هر دو چشم دارند. بسیاری از توهمات عمق وجود دارند که توهمات استریو نیستن. می توانید با بستن یک چشم این اثر را به خود ثابت کنید. تصویر ثابت می‌ماند، اما باید در هر دو چشم فرو رود تا توهم عمق رخ دهد.

درصد کمی از مردم اطلاعات را در هر دو چشم ترکیب نمی‌کنند و بنابراین عمق را تنها از طریق نشانه‌های تک چشمی دیگر درک می کنند. سیستم بینایی ما در انجام این کار به قدری ماهر است که بسیاری از مردم تمام زندگی خود را بدون اینکه بدانند  د درک ژرفا کور هستند.

نحوه عملکرد کروموسترئوپسیس کاملاً درک نشده.

قرمز و آبی در دو انتهای طیف نور قرار دارند، ارتباطی با آن دارد، و در نتیجه که طول موج های مختلف نور به طور متفاوت در پشت چشم متمرکز می‌شود. به همین دلیل است که برخی افراد گزارش می دهند که عینک آنها این اثر را تشدید می کند. روشنایی تصویر و پس زمینه نیز مهم به نظر می‌رسد.

استفاده از رنگ در هنر سابقه طولانی دارد، از شیشه‌های رنگی گرفته تا بازی ‌ای ویدئویی، و احتمالا بسیاری از هنرمندان تجسمی کروموسترئوپسیس را به طور غریزی کشف کرده‌اند. یکی از موارد مورد علاقه من در دنیای واقعی پانل برنامه Have I Got News For You است:

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link