کدام کشور بیشترین صادرات را به ایالات متحده دارد؟ [اینفوگرافیک]

کشور آمریکا بزرگ ترین واردکننده ی کالا در دنیا است، امری که آن را به یک موتور محرک در تبادل کالا در دنیا بدل ساخته است.

با توجه به حجم فراوان واردات، آمریکا با بسیاری از شرکای تجاری خود کسری تجاری قابل توجهی دارد (اگر ارزش صادرات کشوری کمتر از ارزش واردات آن باشد، آن کشور دارای کسری تجاری یا تراز تجاری منفی است. و برعکس، اگر ارزش صادرات یک کشور بیشتر از ارزش واردات آن باشد، آن کشور دارای مازاد تجاری یا تراز تجاری مثبت است.). برای مثال، کسری تجاری آمریکا با چین ۳۸۳ میلیارد دلار است. به طور کلی کسری تجاری کشور آمریکا نزدیک به ۱/۲ تریلیون دلار است که در سال ۲۰۲۲ رشدی ۹ درصدی داشت.

با توجه به اینکه آمریکا با بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه در دنیا روابط تجاری دارد، شبکه ی این روابط بسیار پیچیده است. تصویر زیر که با استفاده از داده های اداره ی تحلیل اقتصادی آمریکا تهیه شده، درک روابط تجاری این کشور را ساده تر می کند. این تصویر رتبه بندی ای از بزرگ ترین شرکای تجاری آمریکا در زمینه ی تبادل کالا به همراه ارزش واردات و صادرات آن ها است.

largest trading partners us 2023 MAIN jpg

نگاهی دقیق تر به تراز تجاری آمریکا

تراز تجاری از دو طریق بیان می شود: مازاد تجاری و کسری تجاری.

تراز تجاری آمریکا با هر یک از شرکای تجاری خود با محاسبه ی اختلاف میان میزان صادرات و واردات آمریکا با آن کشور به دست می آید. برای مثال، آمریکا با ایرلند ۶۶/۱ میلیارد دلار کسری تجاری و با هلند ۳۸/۳ میلیارد دلار مازاد تجاری دارد.

Untitled526525 1 jpg

بزرگ ترین شرکای تجاری آمریکا، برخی از بزرگ ترین صادرکنندگان دنیا هستند. چین رتبه ی نخست جدول را به خود اختصاص داده و به همین خاطر است که در آمریکا عبارت «ساخت چین» در همه جا به چشم می خورد. صنایع تولیدی در کشورهایی همچون ویتنام هم نقش اساسی ای در اقتصاد جهان ایفا می کند. به همین دلیل است که نام این کشور در میان نخستین رتبه های جدول قرار دارد. تایوان هم به دلیل سلطه اش بر بازار جهانی صنعت نیمه رسانا نقش بزرگی دارد.

به علاوه برخی از مهم ترین شرکای تجاری آمریکا، کانادا و مکزیک عضو توافقنامه تجاری آمریکا – مکزیک – کانادا (USMCA agreement) هستند که آمریکای شمالی را به یکی از بزرگ مناطق آزاد تجاری دنیا بدل ساخته است. دلار آمریکا معمولاً قدرتمندتر از دلار کانادا و پزوی مکزیک است، به همین دلیل واردات از کانادا و مکزیک برای مصرف کنندگان و کسب و کارهای آمریکایی نسبتاً ارزان تر است. پایین بودن هزینه ی نیروی انسانی در مکزیک و مازاد نفت در کانادا هر دو در ناترازی های تجاری نقش دارد.

آمریکا با آنکه از لحاظ صادرات خدمات و واردات در جایگاه اول قرار دارد اما دومین صادرکننده ی بزرگ کالا در سطح دنیا است، امری که در مازاد تجاری آن با کشورهایی همچون هنگ کنگ و انگلیس مشهود است.

چه کالا هایی رد و بدل می شود؟

جدول بالا صرفاً از ارقامی بزرگ تشکیل شده اما در ادامه می خواهیم نگاهی به کالاهایی بیاندازیم که میان آمریکا و دیگر کشورها رد و بدل می شود.

صادرات آمریکا

به طور کلی میزان صادرات آمریکا در سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافت. برخی از بزرگ ترین اقلام صادراتی آمریکا در سال ۲۰۲۲ به همراه ارزش دلاری آن ها به شرح زیر است:

  • نفت خام: ۴۷/۵ میلیارد دلار
  • گاز طبیعی: ۲۲/۹ میلیارد دلار
  • موتور هواپیمای مسافربری: ۷/۲ میلیارد دلار
  • سویا: ۷ میلیارد دلار

فهرست بزرگ ترین صادرات آمریکا هم دربرگیرنده ی کالاهای اساسی و هم اقلامی که در بالای نردبان پیچیدگی اقتصادی قرار دارند، مثل موتور هواپیما.

واردات آمریکا

واردات آمریکا در سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافت. جالب است که یکی از بزرگ ترین اقلام وارداتی آمریکا نفت خام است که جزء بزرگ ترین اقلام صادراتی این کشور نیز هست، به طوری که ارزش دلاری واردات آن حدود ۶۵/۱ میلیارد دلار است. برخی از دیگر بزرگ ترین اقلام وارداتی آمریکا عبارتند از:

  • تجهیزات ارتباط از راه دور: ۱۲/۶ میلیارد دلار
  • فرآورده های دارویی: ۱۸/۸ میلیارد دلار
  • تلفن همراه و دیگر کالاهای خانگی: ۱۱ میلیارد دلار
  • خودرو: ۱۹ میلیارد دلار

بزرگ ترین واردات آمریکا خودرو و وسایل الکترونیک هستند. کالاهای غیر تکنولوژیک همچون دارو و اسباب و اثاثیه هم در رتبه های بالای فهرست قرار دارند.

کسری تجاری آمریکا طی سالیان

کشور آمریکا بیش از ۴۰ سال است که با کسری تجاری درگیر است، بنابراین روند فعلی جای تعجب ندارد.

گرچه مجموع میزان تبادلات تجارتی آمریکا (شامل هم کالاها و خدمات) در دوران همه گیری کرونا با افت رو به رو شد، اما نمودار زیر نشان می دهد که ارقام تبادلات تجاری این کشور حالا بیشتر از چیزی است که پیش از کرونا وجود داشت و کسری تجاری کلی این کشور کماکان در حال افزایش است.

us imports exports deficit chart jpg

علیرغم کسری تجاری آمریکا و کاهش جذب نیرو در بخش تولید آن طی سالیان، تولید صنعتی این کشور در بلند مدت افزایش یافته است.

اخیراً در آمریکا اقداماتی در جهت تولید داخلی در چند بخش کلیدی صورت گرفته است.

برای مثال، پس از آنکه مشکلات ناشی از همه گیری کرونا در تایوان فشار زیادی را بر طیف وسیعی از صنایع وارد ساخت، دولت آمریکا حالا بر اهمیت تولید تراشه های نیمه رسانا در داخل این کشور تأکید دارد. در همین راستا دولت این کشور لایحه ی «تراشه» را ارائه کرد که به راه اندازی دو مرکز تولید تراشه های نیمه رسانا تا سال ۲۰۳۰ کمک می کند.

<!–

–>

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link