کاهش فروش ۵ درصدی: بزرگترین افت فصلی اپل از ۲۰۱۶

فروش کلی اپل در سه ماهه آخر سال گذشته حدود ۵ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ بود. این اولین‌بار از سال ۲۰۱۹ تاکنون است که فروش محصولات اپل با افت سالانه مواجه می‌شود. تیم کوک، مدیرعامل اپل اعلام کرد که سه عامل اصلی که منجر به افت فروش فصلی این شرکت شد عبارتند از: دلار قوی، مشکلات تولید در چین که بر آیفون ۱۴ پرو و ​​آیفون ۱۴ پرو مکس تأثیر می گذارد و محیط کلی اقتصاد کلان.

کوک به استیو کواچ از CNBC گفت: به‌عنوان سومین عامل، می‌توانم محیط چالش‌برانگیز اقتصاد کلان را معرفی کنم و فکر می‌کنم این روزها شما هم این مورد را از همه می‌شنوید‌.

ازآنجاییکه که اپل آنطور که انتظار می‌رفت کسب درآمد نکرد و سود و آمار فروش فصلی برای بسیاری از مشاغل خود در ضعیف‌تر از حد انتظار پیش رفت، ارزش سهام این شرکت در معاملات افت کرد. درنتیجه فروش کلی آن در سه ماهه تعطیلات به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافت.

سهام اپل در طول معاملات طولانی روز پنجشنبه به‌طور موقت بیش از ۴ درصد سقوط کرد و پس از اینکه غول فناوری اطلاعاتی درباره چشم‌انداز سه ماهه جاری ارائه کرد، دوباره افزایش یافت. داده‌های این شرکت نشان می‌دهد که سرعت افت فروش آیفون در فصل جاری کمتر از سه ماهه تعطیلات خواهد بود.

گزارش عملکرد اپل در مقایسه با انتظارات

  • EPS: حدود ۱.۸ دلار در مقابل ۱.۹۴ دلار تخمین زده‌شده، ۱۰.۹ درصد کاهش نسبت به سال گذشته
  • درآمد : ۱۱۷.۱۵ میلیارد دلار در مقابل ۱۲۱.۱۰ میلیارد دلار تخمین زده‌شده، کاهش ۵.۴۹ درصدی نسبت به سال گذشته
  • درآمد آیفون : ۶۵.۷۸ میلیارد دلار در مقابل ۶۸.۲۹ میلیارد دلار تخمین زده‌شده، کاهش ۸.۱۷ درصدی نسبت به سال گذشته
  • درآمد مک : ۷.۷۴ میلیارد دلار در مقابل ۹.۶۳ میلیارد دلار تخمین زده‌شده که نسبت به سال گذشته ۲۸.۶۶ درصد کاهش داشته‌است.
  • درآمد آیپد : ۹.۴ میلیارد دلار در مقابل ۷.۷۶ میلیارد دلار تخمین زده‌شده، کاهش ۲۹.۶۶ درصدی نسبت به سال گذشته
  • درآمد سایر محصولات : ۱۳.۴۸ میلیارد دلار در مقابل ۱۵.۲۳ میلیارد دلار تخمین زده‌شده، ۸.۳ درصد کاهش نسبت به سال گذشته
  • درآمد خدمات : ۲۰.۷۷ میلیارد دلار در مقابل ۲۰.۶۷ میلیارد دلار تخمین زده‌شده، کاهش ۶.۴ درصدی نسبت به سال قبل
  • حاشیه ناخالص : ۴۲.۹۶% در مقابل ۴۲.۹۵% برآوردشده

اپل برای سه ماهه جاری منتهی به ماه مارس راهنمایی ارائه نکرده‌است. این شرکت از سال ۲۰۲۰ تاکنون هیچ راهنمایی منتشر نکرده‌است و علت اولیه آن عدم اطمینان ناشی از همه‌گیری بود. تحلیلگران انتظار دارند درآمد اپل در سه ماه دوم ملی به ۹۸ میلیارد دلار برسد.

با این حال، اپل برخی موارد را درمورد آینده فروش پیش‌بینی کرده‌است. مدیر مالی لوکا ماستری اعلام کرد که روند کاهش درآمد سه ماهه منتهی به مارس مشابه سه ماهه پایانی سال گذشته خواهد بود. ماستری گفت که انتظار می‌رود درآمد واحد خدمات رشد سیری صعودی در پیش گیرد، اما درصد کاهش فروش مک و آیپد نسبت به دوره قبل از دورقمی خواهد بود. اپل اضافه کرد که فروش آیفون در سه ماهه اول سال جاری نسبت به سه ماهه منتهی به دسامبر کاهش کمتری خواهد داشت.

سه ماهه آخر سال گذشته شکستی خیره‌کننده برای اپل و اولین‌بار در هفت سال اخیر بود که ضعیف‌تر از انتظار تحلیلگران ظاهر می‌شود. در واقع، این دومین‌بار از آگوست ۲۰۱۷ بود که فروش فصلی اپل بیش از ۳ درصد کاهش یافت.

علاوه‌براین، این کاهش درآمد نشان‌دهنده پسرفت موفقیت اپل در دو سال گذشته بود که ناشی از نیاز به کامپیوترهای جدید برای کار و کلاس‌های مجازی بود. این اولین کاهش درآمد سالانه اپل از سال ۲۰۱۹ و بزرگترین کاهش درآمد فصلی آن از سپتامبر ۲۰۱۶ بود.

افت فروش فصلی اپل

کوک به CNBC گفت که افت فروش فصلی اپل تا حدی به دلیل دلار قوی رخ داد. او اضافه کرد که عرضه آیفون ۱۴ پرو و ​​آیفون ۱۴ مکس در طول سه ماهه آخر سال اخیر به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت. در نتیجه گوشی‌های کمتری برای فروش به مشتریان وجود داشت و با تقاضا سازگاری نداشت. کارخانه مونتاژ اولیه آیفون در چین نیز در طول فصل آخر ۲۰۲۲ تحت تأثیر قرنطینه‌های کووید قرار گرفت و حجم تولید به‌شدت کاهش یافت.

مدیر عامل اپل گفت که اکنون تولید به سطح امنی بازگشته است. کوک توضیح داد که محیط چالش‌برانگیز اقتصاد کلان بر فروش آیفون، مک و ابزارهای پوشیدنی مانند اپل واچ تأثیر گذاشته‌است. فروش آیفون و مک نسبت به سال گذشته کاهش یافته‌است. فروش سایر محصولات اپل شامل هدفون‌هایی مانند ایرپاد و ابزارهای پوشیدنی مانند اپل واچ می شود نیز با افت ۸ درصد روبرو بود.

کوک گفت که فروش مک کاهش یافته‌است زیرا سه ماهه انتهایی ۲۰۲۲ با دوره مشابه سال قبل آن از نظر عرضه لپ‌تاپ‌های جدید و پیشرفته‌ قابل‌مقایسه نبود.

نکات مهم گزارش فروش اخیر اپل برای سرمایه‌گذاران

این گزارش چند نکته مهم را برای سرمایه‌گذاران روشن کرد. اپل فاش کرد که ۲ میلیارد دستگاه فعال از جمله آیفون، مک، اپل واچ و سایر محصولات دارد که نسبت به ۱.۸ میلیارد دستگاه فعالی که سال گذشته در ژانویه معرفی کرد، افزایش یافته‌است.

این عدد برای سرمایه‌گذاران حایز اهمیت است، زیرا گویای دسترسی جهانی این شرکت است. حالا اگر اپل بتواند از طریق خدمات یا سایر محصولات اضافی نیز درآمد کسب کند، نکته مثبتی محسوب می‌شود.

یکی دیگر از نکات مثبت برای سرمایه‌گذاران اپل رشد ۶ درصدی در واخد خدمات است که از انتظارات تحلیلگران پیشی گرفته‌است.

ظاهراً خدمات ابری، پرداخت‌ها از جمله اپل‌پی و اپل کارد و موسیقی اجزای اصلی خدمات هستند. کوک اضافه کرد که کارمندان اپل در حال آزمایش بتا ویژگی buy- now-pay-later هستند که بخشی از خدمات خواهد بود که به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

کوک گفت که اپل درحال کاهش هزینه‌ها و استخدام است. اما خوشبختانه برخلاف بسیاری از شرکت.های فناوری رقیب، خبری از تعدیل نیروی گستره نخواهد بود. او اضافه کرد: ما همچنین می‌دانیم که شرایطی که در آن هستیم چندان مطلوب نیست. بنابراین هزینه‌ها را کاهش می‌دهیم. استخدام را نیز کاهش می‌دهیم و در مورد افرادی که استخدام می‌کنیم، بسیار محتاطانه رفتار خواهیم کرد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.