کاهش آهسته قیمت کارت گرافیک های RTX 40 و RX 7900 در اروپا

بازار کارت گرافیک در حال گذراندن روزهای سختی است. میزان فروش جهانی کارت گرافیک این روزها روند نزولی دارد و کاهش شدیدی را تجربه می‌کند. در ماه ژانویه و در بازار چین، شاهد افزایش ۹ درصدی فروش کارت گرافیک نسبت به ماه دسامبر بودیم، اما در همین حال شاهد کاهش ۴۲ درصدی فروش نسبت به ژانویه گذشته نیز هستیم. تحولات اقتصاد جهانی به علت جنگ روسیه-اوکراین از یک سو و بحران انرژی از سوی دیگر، باعث افزایش تورم جهانی و هزینه‌های زندگی شده‌اند و شرکت‌های انویدیا و AMD هم در قیمت گذاری کارت گرافیک های RTX 40 و RX 7900 دست‌ودل‌باز عمل کرده‌اند، اما گویا قیمت این کارت‌ها در اروپا روند کاهشی پیدا کرده است.

کاهش قیمت کارت گرافیک های RTX 40 و RX 7000

کاهش قیمت کارت گرافیک، چیزی نیست که این روزها آن را زیاد بشنویم. در خرده‌فروشی Mindfactory به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خرده‌فروشی‌های سخت افزاری کشور آلمان، میانگین قیمت کارت گرافیک‌های موجود در بازار حداقل ۹۷ درصد از میانگین قیمتی سال ۲۰۲۰ بالاتر است. در حال حاضر میانگین قیمت کارت گرافیک‌های GeForce برابر با ۸۲۵ یورو بوده و این عدد برای کارت گرافیک‌های Radeon حدود ۶۰۰ یورو است. هر دو عدد، به ترتیب ۴۲۷ و ۲۹۵ یورو نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی افزایش داشته‌اند. البته بخش زیادی از رشد این عدد، به قیمت بالای کارت گرافیک‌های بالارده انویدیا و AMD در نسل جدید برمی‌گردد و مشخص است که کاربران نسبت به گذشته، هزینه بیشتری برای کارت گرافیک می‌پردازند.

GPU PRICING FEBRUARY 2023 2 1200x536 1

با در نظر گرفتن تمام این مسائل و ملاحضات، کارت گرافیک‌های دسکتاپ همچنان گرانقیمت هستند. سایت Hardware.info به تازگی گزارش ماه فوریه خود را از بازار کارت گرافیک منتشر کرده و اینطور که به نظر می‌رسد قیمت کارت گرافیک های RTX 30، RTX 40، RX 6000 و RX 7000 رو به کاهش است. به طور میانگین، کارت گرافیک‌های GeForce حدود ۳ درصد و کارت گرافیک‌های Radeon حدود ۵.۶ درصد نسبت به ماه ژانویه کاهش قیمت داشته‌اند. با قیمت‌های جدید، کارت گرافیک‌های RTX 4080 و RX 7900 XT در حال حاضر با قیمتی زیر MSRP قابل خرید هستند.

کارت گرافیک Radeon RX 7900 XTX به عنوان پرچمدار نسل جدید AMD در حال حاضر ۱۴ درصد از ماه ژانویه ارزان‌تر است، اما همچنان با قیمتی بالاتر از MSRP شرکت AMD به فروش می‌رسد. در سوی دیگر، قیمت کارت گرافیک RX 7900 XT به ۶.۹ درصد زیر MSRP رسیده است. قیمت کارت گرافیک RTX 4090 نیز تنها در عرض یک ماه ۶.۲ درصد کاهش داشته که بیشترین میزان قیمت برای یک کارت گرافیک RTX 40 تا به این لحظه است.

مطالب مرتبط

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.