کارت گرافیک RTX 4090 اکسترنال، ۲۰ درصد ضعیف‌تر از حالت عادی

در سال‌های اخیر کارت گرافیک‌های اکسترنال پیشرفت جالب توجهی داشته‌اند، تا جایی که امروزه شاهد اتصال کارت گرافیک RTX 4090 دسکتاپ به صورت اکسترنال به لپ تاپ‌ها نیز هستیم.

کارت گرافیک‌های اکسترنال، یک راه خوب برای تفریح بیشتر

استفاده از کارت گرافیک اکسترنال چندان در میان گیمرهای حرفه‌ای رایج نیست – گیمرهای حرفه‌ای یا سیستم‌های دسکتاپ گیمینگ دارند و یا لپ تاپ‌های گیمینگ حرفه‌ای که در داخل خود، کارت گرافیک‌های قدرتمند دارند. کارت گرافیک‌های اکسترنال میان کاربرانی محبوب هستند که دوست دارند هرازگاهی توان گیمینگ یا محاسباتی لپ تاپ باریک و سبک خود را افزایش دهند و کمی با آن تفریح کنند، یا از آن برای رندرینگ، محاسبات و… استفاده کنند.

RTX4090 EGPU 3 1536x612 2

روش‌های متعددی برای اتصال کارت گرافیک اکسترنال به لپ تاپ وجود دارند: کارت‌های توسعه، درگاه M.2، رابط mini-PCIe و رابط تاندربولت. رابط تاندربولت بیشترین محبوبیت را میان کاربران کارت‌های اکسترنال دارد، چون هم ساده است و هم سریع. کارت گرافیک‌های اکسترنال هم به صورت پک‌های آماده قابل تهیه هستند و هم با استفاده از یک کارت گرافیک دسکتاپ، یک دستگاه پاور و تعدادی رابط و اتصالات قابل ساخت هستند.

افت توان، پاشنه آشیل کارت‌های اکسترنال

معمولاً کارت گرافیک‌های میان‌رده بیشترین محبوبیت را در بین کارت گرافیک‌های اکسترنال دارند، چرا که عملکرد کارت گرافیک در حالت اتصال اکسترنال، هیچ وقت به اندازه نصب مستقیم آن داخل یک کِیس نیست. رابط تاندربولت که راحت‌ترین راه برای اتصال اکسترنال کارت گرافیک است، هیچ گاه نمی‌تواند پهنای باندی که مادربرد تأمین می‌کند را برای کارت تأمین کند. محبوب‌ترین راه برای اتصال اکسترنال کارت گرافیک به لپ تاپ، استفاده از آداپتور تبدیل Razer Core X است که از رابط تاندربولت ۳ پشتیبانی می‌کند. تا به این لحظه هیچ آداپتوری با رابط تاندربولت ۴ عرضه نشده، اما اگر عرضه بشود هم تغییر خاصی رخ نخواهد داد

البته که راه‌هایی برای استفاده از آداپتورهای M.2 به PCIe 4.0 برای اتصال اکسترنال کارت گرافیک وجود دارد، اما راه‌اندازی چنین سیستمی به هیچ وجه به سادگی اتصال یک کابل تاندربولت به لپ تاپ نیست. به هر حال، یا باید از یک کارت گرافیک میان‌رده – نهایتاً میان‌رده رو به بالا برای اتصال اکسترنال استفاده کنید، یا با اینکه کارت گرافیک بالارده‌تان ۲۰-۲۵ درصد توانش را از دست بدهد کنار بیایید.

کارت گرافیک RTX 4090 اکسترنال روی ASUS ZenBook 14X

RTX4090 EGPU 1 1 850x478 2
RTX4090 EGPU 2 850x478 1

به هر حال، به سراغ خبر اصلی می‌رویم – به تازگی یکی از کاربران لپ تاپ ASUS ZenBook 14X Space Edition یک دستگاه کارت گرافیک RTX 4090 Founders Edition را به صورت اکسترنال به لپ تاپ خود متصل کرده است. این لپ تاپ، یک اولترابوک باریک و سبک بوده که به پردازنده Core i9 12900H مجهز است و کارت گرافیک مجزا هم ندارد. این لپ تاپ از رابط تاندربولت ۳ بدون هیچ مشکلی پشتیبانی می‌کند، پس از آداپتور Razer Core X هم بدون مشکل پشتیبانی می‌کند. البته منبع تغذیه پیش‌فرض Razer Core X به هیچ وجه پاسخگوی کارت گرافیکی مثل RTX 4090 نیست و باید آن را تعویض کرد.

این کاربر تست‌های ۳DMark را هم روی کارت گرافیک RTX 4090 اکسترنال خود اجرا کرده است. اینطور که نتایج نشان می‌دهند، این کارت گرافیک ۲۰ درصد توان پردازشی خود را به خاطر اتصال اکسترنال از دست داده است. با وجود اینکه این کارت گرافیک به صورت دستی اورکلاک شده بوده (۲۴۹ مگاهرتز فرکانس پردازشگر بیشتر، ۱۵۰۰ مگاهرتز فرکانس حافظه بیشتر و ۳۳ درصد مصرف بالاتر)، باز هم افت عملکرد قابل توجهی دارد. البته از یک لپ تاپ کوچک که حتی برای گیمینگ طراحی هم نشده، نمی‌توان بیش از این انتظار داشت.

RTX4090 EGPU 1 1536x668 1

استفاده از کارت گرافیک RTX 4090 به صورت اکسترنال علاوه بر افت توان یک مشکل دیگر هم دارد: قیمت. کارت گرافیک RTX 4090 FE به تنهایی ۱۶۰۰ دلار است و باید قیمت ۳۰۰ دلاری رابط Razer Core X را هم به آن اضافه کنید؛ مد نظر هم داشته باشید که منبع تغذیه Core X هم برای RTX 4090 کافی نیست. با این حساب، قیمت یک کارت گرافیک RTX 4090 اکسترنال به تنهایی به اندازه یک لپ تاپ گیمینگ بالارده است.

مطالب مرتبط

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.