چه فضانوردی بیشترین زمان ماموریت و اقامت در فضا را دارد؟

اگر یک سفر فضایی منفرد را در نظر بگیریم، والری پولیاکوف- فضانورد روسی- رکورد طولانی‌ترین زمان اقامت در فضا را دارد. او ۴۳۸ روز متوالی را از ژانویه ۱۹۹۴ تا مارس ۱۹۹۵ در فضا گذراند. پولیاکوف در ایستگاه فضایی میر شغل منحصر به فردی داشت. او نه تنها یک فضانورد بلکه یکی از اولین پرسنل آموزش دیده پزشکی در فضا بود. اولین ماموریت او در سال ۱۹۸۸ انجام شد و وظیفه او نظارت بر سلامت خدمه‌هایش بود که در حال تکمیل اولین پرواز فضایی یک ساله بودند. با این حال، او با این خدمه برنگشت و در عوض برای استقبال از ساکنان جدید ایستگاه فضایی در ایستگاه ماند. اولین ماموریت او ۲۴۱ روز متوالی به طول انجامید.

پولیاکوف در طول پرواز ۴۳۸ روزه خود در سال ۱۹۹۴ وظیفه درک تأثیرات ریز«گرانش» بر بدن انسان را بر عهده داشت. از او خواسته شده بود که بررسی کند چرا فضانوردان با نزدیک شدن  پایان پروازهای طولانی فضایی احساس بی‌حالی بیشتری می‌کنند. در طی این ۱۴ ماه، پولیاکوف بدن انسان و اثرات بی‌وزنی را مطالعه می‌کرد.

او این کار را از طریق تحقیقات مختلف از جمله، تنظیم تعادل در گوش داخلی و سیستم عصبی مرکزی انجام داد. وقتی سرانجام در سال ۱۹۹۵ به زمین بازگشت، حالش خوب بود، اصرار داشت راه برود و وضعیت روحی او نسبتاً آسیب ندیده بود. پولیاکوف در سپتامبر ۲۰۲۲ در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

رکورد دار اقامت در فضا به صورت غیر متوالی چه کسی است؟

اما فضانوردی به نام گنادی پادالکا رکورد بیشترین زمان سپری شده در فضا را در «چندین» ماموریت دارد. در طول هفده سال، او پنج پرواز فضایی انجام داد. پادالکا در مجموع ۸۷۸ روز را در فضا گذراند. این معادل نزدیک به دو سال و نیم در مدار است. او مدتی را در ایستگاه فضایی میر و ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) گذراند.

برخلاف پولیاکوف، پادالکا یک متخصص پزشکی آموزش دیده نبود، او یک خلبان ارشد برای نیروی هوایی روسیه بود. از سال ۲۰۱۷، پادالکا بازنشسته شد، بنابراین او دیگر روزها در فضا حضور نخواهد داشت تا رکورد خود را بیشتر کند.

تصویری از ایستگاه فضایی میر که برای ما در دوران کودکی و نوجوانی پر از رمز و راز می‌نمود!

زنانی که بیشترین روز را در فضا گذارنده‌اند؟

کریستینا کخ رکورد طولانی‌ترین ماموریت فضایی زنان را به نام خود ثبت کرده. ماموریت او از مارس ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۰ انجام شد. در این مدت او در مجموع ۳۲۸ روز در فضا بود. کخ یک فضانورد آمریکایی است که دارای کارشناسی ارشد مهندسی برق و همچنین دارای لیسانس علوم در فیزیک است.

او همچنین در اولین راهپیمایی فضایی زنانه در سال ۲۰۱۹ شرکت داشت. او نه تنها رکورد طولانی‌ترین زمان گذراندن یک زن در فضا را دارد، بلکه این تنها ماموریت پرواز فضایی است که او در آن شرکت کرده است.

ایستگاه فضایی بین المللی

پگی ویتسون، فضانورد آمریکایی که در مجموع ۶۶۵ روز را در فضا گذرانده است، رکورد زنان برای بیشترین ماموریت فضایی غیر متوالی در فضا را دارد.

ویتسون چند رکورد دیگر نیز دارد. او بیشترین زمان اقامت فضایی را در بین تمام فضانوردان آمریکایی در مدار دارد. او در سن ۵۷ سالگی مسن ترین زن فضانوردی شد که تا کنون در فضا بوده. او همچنین رکورد بیشترین پیاده‌روی فضایی انجام شده توسط یک زن را دارد. از سال ۲۰۱۸ ویتسون از ناسا بازنشسته شد و مشاور Axiom Space شد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.