چطور بدون اینکه دوستانمان را ناراحت کنیم برنامه قرارمان را به هم بزنیم؟

تا به حال شده از قبل برای بیرون رفتن با دوستانتان برنامه ریزی کرده باشید اما وقتی که زمان قرار می‌رسد به هر دلیلی دلتان نخواهد بیرون بروید و ترجیح بدهید در خانه بمانید و تلویزیون تماشا کنید؟ شما تنها نیستید. آمارها نشان می‌دهد که درصد بسیاری از افراد دوستان خود را دور می‌زنند تا بیشتر به خودشان اهمیت بدهند. این پدیده JOMO (the Joy Of Missing Out) نامگذاری شده که به معنی لذت بردن از بیرون حلقه ماندن یا به‌عبارتی، لذت بردن از کاری که انجام می‌دهید با هدف حفظ آرامش روانی است و در واقع پاسخی است به FOMO (the Fear Of Missing Out) که به معنی ترس از خارج از حلقه بودن یا باحال ترین نبودن است.

راه هایی برای لغو قرار دوستانه بدون ناراحت کردن دوستان

تلاش بیش از اندازه برای راضی نگه داشتن دیگران می‌تواند منجر به احساس خستگی فرد شود. خیلی از ما به دلیل نگرانی از اینکه پاسخ منفی ما ممکن است به احساسات طرف مقابل صدمه بزند یا باعث شود دوست داشتنی نباشیم، برای «نه گفتن» مشکل داریم. با این حال نه گفتن زودهنگام می‌تواند در بلندمدت ناامیدی را به حداقل برساند.

راه هایی برای لغو قرار دوستانه بدون ناراحت کردن دوستان

در ادامه به شما یاد می‌دهیم که چگونه بدون اینکه دوستی‌هایتان خراب شود، از زیر برنامه‌ها در بروید.

۱۰۰% مطمئن شوید

راه هایی برای لغو قرار دوستانه بدون ناراحت کردن دوستان

اولویت دادن به سلامتی باید مهم‌ترین چیز باشد. ما اغلب به‌دلیل خستگی، قرارهایمان را لغو می‌کنیم، اما تعامل اجتماعی سالم می‌تواند به کاهش سطح استرس، افسردگی و اضطراب کمک کند. بنابراین، قبل از کنسل کردن برنامه، سؤالات زیر را از خود بپرسید تا بررسی کنید که آیا تنها خانه ماندن چیزی است که لازم دارید یا خیر:

۱. آیا حضور من در آنجا باعث شادی خودم و بقیه خواهد شد؟

۲. اگر بروم چه چیزی را محترم می‌شمارم؟ (مثلا دوستی، تفریح یا فرصتی برای شبکه سازی)

۳. اگر نروم به چه چیزی احترام می‌گذارم؟ (مثلا صلح و آرامش)

۴. در حال حاضر مهم‌ترین چیزی که باید به آن احترام بگذارم چیست و آیا زمانی که زمان قرار فرا می‌رسد، همچنان این احساس را دارم؟

۵. آیا من واقعا این کار را دوست ندارم یا دلایل عمیق تری وجود دارد؟ (مثلا آیا این دوستان باعث ایجاد ناامنی یا ایجاد احساس منفی در شما می‌شوند؟)

یک پیشنهاد دیگر بدهید

راه هایی برای لغو قرار دوستانه بدون ناراحت کردن دوستان

اگر فکرِ رفتن به یک کافی شاپ شلوغ خوشحالتان نمی‌کند، می‌توانید به جای جا زدن، یک پیشنهاد جایگزین بدهید. در این حالت دوستانتان خواهند دید که شما از روی بغض و کینه «نه» نمی‌گویید و همچنان تلاشتان را می‌کنید تا آنها را ببینید.

بروید سر اصل مطلب

راه هایی برای لغو قرار دوستانه بدون ناراحت کردن دوستان

تصمیمتان برای نرفتن قطعی است؟ شاید فکر کنید یک توضیح طولانی با گفتن جزئیات دلایل فراوان برای شرکت نکردن در یک قرار دوستانه، بهانه لحظه آخری‌تان را باورپذیرتر می‌کند، اما باید بدانید که ارائه یک توضیح مختصر نکته‌ای کلیدی است.

دلیل واقعی را بیان کنید، اما آن را مختصر بگویید. توضیحات لفظی و داستان‌های پشت سر هم معمولا نشانه‌ دروغ است و بدانید که صداقت بهترین سیاست است.

سعی کنید چیزی مانند این بگویید: «متاسفم، مجبورم امشب بی‌خیال این برنامه بشوم. روز بسیار سختی را پشت سر گذاشتم و باید کمی بخوابم تا بتوانم فردا دوباره سر کار بروم. اما امیدوارم شب خوبی داشته باشید. دیگر چه زمانی وقت آزاد داری؟»

خودتان را تحقیر نکنید

راه هایی برای لغو قرار دوستانه بدون ناراحت کردن دوستان

«می‌دانم، من بدترین آدم روی زمینم، شرمنده‌ام!» اعتراف به غیر قابل اعتماد بودن ممکن است باعث آرام شدن روانتان شود اما توصیه می‌شود که از جلب ترحم دوری کنید.

این کار تمرکز را روی شما برمی‌گرداند و به دوست‌تان فشار می‌آورد تا با اطمینان دادن به شما و کاستن از احساس گناهتان در پی تایید تصمیمتان باشد تا شما خودتان را مقصر ندانید و احساس بهتری داشته باشید.

در عوض، در تصمیم خود مطمئن باشید، تاکید کنید که با این کار آنها را پس نمی‌زنید و برای احساسشان ارزش قائل هستید.

تلفن را بردارید

راه هایی برای لغو قرار دوستانه بدون ناراحت کردن دوستان

پیامک و واتس اپ ممکن است ما را به یک راه آسان مجهز کرده باشند که باعث می‌شود به‌صورت رو در رو افراد را ناامید نکنیم، اما ارسال پیام همیشه راه ایده آلی برای لغو برنامه ها نیست.

تکنولوژی بهانه‌ای عالی برای به قول خودمان «پیچاندن» لحظه آخری می‌دهد، اما این اغلب باعث می‌شود مردم احساس عصبانیت کنند و آسیب ببینند. بهتر است با آنها تماس بگیرید تا بتوانند صدایتان را بشنوند. این کار معنای بیشتری برای طرف مقابل خواهد داشت.

از شبکه های اجتماعی دوری کنید

راه هایی برای لغو قرار دوستانه بدون ناراحت کردن دوستان

تماشای عکس‌های قراری که در آن شرکت نکرید در استوری های اینستاگرام تنها به ترس از بیرون از حلقه دوستان بودن (FOMO) شما دامن می‌زند. به همین ترتیب دوستانتان هم دوست ندارند ببینند که در زمانی که قرار بوده با آنها سپری کنید در حال انجام کار دیگری هستید.

در این زمانِ بی‌تلفنی سعی کنید یک خواب خوب داشته باشید.

جبران کنید

راه هایی برای لغو قرار دوستانه بدون ناراحت کردن دوستان

هرچه زودتر یک قرار ملاقات دیگر را برنامه ریزی کنید تا طرف مقابلتان متوجه شود به احساساتش اهمیت می‌دهید. رزرو بلط فیلمی که می‌دانید دوستتان عاشق دیدنش است یا پیشنهاد صرف یک کیک و قهوه می‌تواند نبودِ دفعه پیش را جبران کند.

<!–

–>

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link