چطوری بفهمم اینستام هک شده

اپلیکیشن اینستاگرام در میان محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها رتبه‌ی چهارم را با ۲ میلیارد کاربر به‌خود اختصاص می‌دهد. گفته می‌شود که به‌طور میانگین روزانه هر کاربر ۲۹ دقیقه را صرف گشت‌وگذار در این شبکه‌ی اجتماعی می‌کند و هر روز فقط ۴۰۰ میلیون استوری در این برنامه اشتراک‌گذاری می‌شود.

با‌این‌حال، فرقی نمی‌کند که در بین افرادی باشید که فقط عکس سلفی پست می‌کنند یا برای سرگرمی و ردو‌بدل کردن میم (meme) به این شبکه اجتماعی سر‌ می‌زنید، یا از این شبکه برای ارتباط با دوستان راه‌دور خود بهره می‌برید، درهر صورت هر لحظه ممکن است حساب کاربری شما هک شود و مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.

اصلاً اهمیتی ندارد که تعداد دنبال‌کننده‌های شما میلیونی باشد یا نه، همچنان ممکن است مورد هدف حمله‌ی سایبری قرار بگیرید و حتی خودتان نیز متوجه دسترسی شخص دیگری به حساب کاربری اینستاگرامتان نشوید. بنابراین، این پرسش برای خیلی‌ها ممکن است مطرح شود که چطور بفهمم اینستام هک شده است؟

پیش‌از هر چیز لازم است بدانید همواره اطلاعات ارزشمند بوده است، هرچند ازنظر شما شاید مهم نباشد که کسی تاریخ تولدتان را بداند؛ اما یک هکر قطعاً می‌داند چگونه از این اطلاعات جزئی برای دستیابی به اطلاعات بیشتر استفاده کند و در مسیر انجام مهندسی اجتماعی، قربانی خود را به‌گونه‌ای احاطه کند تا راه فراری نداشته باشد. بنابراین، بهتر است برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی ابزار و قابلیت‌های آن را درست بشناسید تا حضور ایمن‌تری تجربه کنید، برای مثال می‌توانید با آموزش جامع اینستاگرام و آشنایی با ابزار آن تاحدی امنیت بیشتری داشته باشید و بهره‌ کافی را از امکانات آن ببرید.

درهر صورت، با وجود رعایت تمامی نکات و داشتن اطلاعات کافی از چگونگی فعالیت ایمن در فضای مجازی، همچنان امکان هک شدن وجود دارد و درواقع، شاید بتوان گفت تنها راه جلوگیری قطعی از هک‌شدن اینستاگرام، استفاده نکردن از اپلیکیشن و سرویس اینستاگرام است! اما در پاسخ به پرسش اینکه چطور بفهمم اینستام هک شده باید گفت، علامت‌های هشداری وجود دارد که می‌توان با توجه به آن‌ها دسترسی شخص دیگر به حساب کاربری اینستاگرام را کشف کرد.

علامت‌های هک‌شدن حساب اینستاگرام

چطور بفهمم اینستام هک شده

اولین نشانه‌ی هک شدن اینستاگرام می‌تواند ارتباط هکر با کاربر باشد که در آن تهدید یا درخواست پرداخت پول و باج کند. اما، در برخی موارد هکری که به حساب اینستاگرام نفوذ کرده است، بدون ارسال پیام مستقیم، در حساب کاربر می‌ماند و همچنان اطلاعات جمع‌آوری می‌کند تا در زمان مناسب اقدام کند یا حتی می‌تواند با استفاده از یک حساب سراغ حساب‌های دیگر برود یا در سایر صفحات فعالیت کند.

بنابراین، بهترین کاری که باید هرازگاهی انجام داد، این است که Login Activity (فعالیت ورود به حساب کاربری) در حساب خود را بررسی کنید. روش بررسی فعالیت‌های ورود به حساب در نسخه‌های آیفون و اندروید اپلیکیشن اینستاگرام تفاوت‌های جزئی دارد؛ بنابراین مراحل زیر را طی کنید.

مرحله اول: اپلیکیشن اینستاگرام را باز کنید و اگر قبلا از حساب کاربری خود خارج شده‌اید، نام کاربری و رمزعبورتان را تایپ کنید تا مجدداً وارد حساب شوید. در همین مرحله می‌توان متوجه شد که آیا حساب اینستاگرام شما هک شده است یا خیر؟

اگر از رمزعبوری که وارد می‌کنید مطمئن هستید و پیام رمزعبور اشتباه (Wrong Password) دریافت می‌کنید، تقریباً می‌توان مطمئن شد که حساب اینستاگرام شما هک شده است. اما، اگر بدون دردسر وارد حساب شدید همچنان مراحل بعدی را ادامه دهید.

رمزعبور نادرست اینستاگرام

مرحله دوم: روی آیکون پروفایل در نوار منوی پایین صفحه بزنید تا به بخش اصلی صفحه‌ی حساب کاربری

نوار منوی اینستاگرام

مرحله سوم: در صفحه‌ی پروفایل، روی منوی همبرگری در گوشه‌ی بالا سمت چپ صفحه بزنید.

منوی همبرگری اینستاگرام

مرحله چهارم: در صفحه‌ای که باز می‌شود، وارد تنظیمات (Settings) شوید.

منوی تنظیمات اینستاگرام

مرحله پنجم: قسمت Security را پیدا کنید و روی آن بزنید تا به بخش تنظیمات امنیتی حساب کاربری خود وارد شوید.

منوی تنظیمات امنیتی اینستاگرام

مرحله ششم: درنهایت روی گزینه‌ی Login Activity بزنید تا گزارش ورود به حساب کاربری خود را مشاهده کنید.

Login Activity اینستاگرام

مرحله هفتم: در این بخش اینستاگرام فهرستی از لوکیشن‌هایی که در آن‌ها وارد حساب کاربری خود شده‌اید را نشان می‌دهد و در رتبه‌ی اول این فهرست دستگاهی که هم‌اکنون با آن وارد اینستاگرام شده‌اید با برچسب «Active Now» مشخص شده است.

فهرست Login Activity اینستاگرام

درصورتی که لوکیشن‌ها و پلتفرم‌هایی که در فهرست نمایش داده شده‌اند را نمی‌شناسید باید نگران هک حساب کاربریتان در اینستاگرام باشید و در لوکیشنی که مشکوک به‌نظر می‌رسد، گزینه‌ی «This Wasn’t Me» را بزنید تا دسترسی از آن لوکیشن و پلتفرم مسدود شود و بلافاصله رمزعبور خود را عوض کنید. علاوه‌براین، برای قطع دسترسی سایر لوکیشن‌های درون فهرست روی منوی سه‌نقطه‌ای سمت راست بزنید و در زیر نقشه گزینه‌ی Log Out را لمس کنید.

اینستاگرام پیامی نمایش می‌دهد که از حساب خود در آن لوکیشن و دستگاه خارج شده‌اید و پیشنهاد می‌کند درصورتی که آن دستگاه آشنا نیست، رمزعبور خود را تغییر دهید.

البته، به‌خاطر بسپارید که با استفاده از ابزارهای تغییر آی‌پی و وی‌پی‌ان، لوکیشن به‌نمایش درآمده در این فهرست تحت‌الشعاع قرار خواهند گرفت. بنابراین، قبل‌از استفاده از چنین ابزاری ابتدا از مطمئن بودن آن اطمینان حاصل کنید و بعد از آن لوکیشن آی‌پی جدید خود را ازطریق جست‌وجو در گوگل به‌دست آورید تا به‌طور تقریبی بدانید در این فهرست ممکن است چه لوکیشنی نشان داده شود.

مقاله‌ی مرتبط:

با‌این‌همه، آسان‌ترین و مطمئن‌ترین روش برای اطمینان از اینکه کسی به حساب کاربری اینستاگرام‌تان دسترسی ندارد این است که مستقیماً اقدام به تغییر رمزعبور کنید؛ زیرا در این صورت تمام دستگاه‌هایی که وارد حساب کاربری باشند، به‌طور خودکار از حساب خارج خواهد شد و باید مجدداً رمزعبور را وارد کنند.

دیگر علامتی که می‌توان برای تشخیص هک شدن اینستا به آن توجه داشت، تغییر در ایمیل یا شماره موبایل وارد شده است. درواقع، اغلب هکرها بلافاصله بعداز ورود به یک حساب کاربری، ایمیل و شماره موبایل را تغییر می‌دهند تا کاربر اعلانی دریافت نکند.

بنابراین، بهتر است ایمیل‌های دریافتی از اینستاگرام را جدی بگیرید، ممکن است شخصی درتلاش برای ورود به حساب کاربری شما باشد و اینستا پیام هشداری به شما ارسال کند؛ بنابراین، به‌وب‌سایت رسمی یا اپلیکیشن اصلی اینستاگرام بروید و رمزعبورتان را تغییر دهید. گاهی اوقات نیز این امکان وجود دارد که به‌دلیل فعالیت‌های مشکوک در اینستاگرام و زیرپاگذاشتن قوانین استفاده از آن، حساب کاربری شما مسدود یا محدود شود. تمام این نشانه‌ها می‌تواند زنگ خطری برای هک اینستاگرام باشد. سایر نشانه‌ها می‌توانند شامل موارد زیر شوند:

  • وجود چت و گفتگو با افراد ناشناس
  • انتشار پست‌هایی که اطلاعی از آن‌ها ندارید
  • دنبال‌کردن حساب‌های کاربری ناآشنا

از سویی دیگر، ممکن است دسترسی به حساب کاربری فراهم نباشد و ایمیل‌های هشدار از طرف اینستاگرام برای شما ایمیل شود، ابتدا دقت کنید که این ایمیل‌ها باید به آدرس security@mail.instagram.com باشد درغیر این صورت ممکن است حقه‌ی هکر برای فیشینگ اطلاعاتی و دستیابی به حساب کاربری شما باشد. بنابراین، بعد از اطمینان از صحت ایمیل باید برای بازیابی اکانت اینستاگرام اقدام کنید. بدین ترتیب می‌توانید در پاسخ به ایمیل اعلام کنید که ایمیل شما تغییر داده شده است و درخواست «Revert this change» کنید تا تغییرات برگشت داده شوند.


پرسش‌های متداول

چطور بفهمم اینستام هک شده است؟

در اولین قدم، ایمیل‌های دریافتی از سمت اینستاگرام را بررسی کنید که تلاش مشکوک برای ورود به حساب کاربری از لوکیشن و دستگاه ناشناس را هشدار می‌دهند. بعد از آن می‌توان به بخش Login Activity رفت یا تاریخچه‌ی گفتگوها و پست‌های لایک‌شده را بررسی کرد تا در صورت مشاهده‌ی موارد مشکوک رمزعبور خود را تغییر دهید.

آیا اینستاگرام اعلانی برای ورود جدید به حساب کاربری ارسال می‌کند؟

متأسفانه، اینستاگرام همیشه برای ورودهای جدید به حساب کاربری اعلان ارسال نمی‌کند، مگر اینکه تلاش بری ورود به حساب کاربری مشکوک باشد.


جمع‌بندی

به‌طور کلی، برای پاسخ به پرسش «چطور بفهمم اینستام هک شده؟» روش سریعی وجود ندارد که به‌صورت خودکار برای کاربر اعلان ارسال کند. درواقع، این وظیفه‌ی کاربر است که برای مثال با انتخاب یک ایمیل خاص و منحصربه فرد، انتخاب رمزعبور ترکیبی و فعال‌کردن احراز هویت دومرحله‌ای و مراقبت در راستای رفتار و کنش در فضای مجازی اعم‌از بازنکردن لینک‌های ناشناس، امنیت حساب کاربری خود را تا جای ممکن حفظ کند.

اکنون نوبت شما مخاطبان زومیت است که بگویید چگونه می‌توان بلافاصله از هک شدن اینستاگرام باخبر شد؟

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.