چشم‌انداز اسپیس‌ایکس؛ اتصال به اینترنت ماهواره‌ای با گوشی هوشمند

همانطور که می‌دانید، استارلینک یک سرویس اینترنتی مبتنی بر ماهواره است که توسط اسپیس‌ایکس توسعه یافته‌است. هدف این سرویس ارائه دسترسی به اینترنت پرسرعت در مناطق دورافتاده و محروم است. این شبکه از مجموعه‌ای از ماهواره‌های کوچک که در مدار پایینی زمین قرار دارند، تشکیل شده‌است. این ماهواره‌ها به‌طور هماهنگ کار می‌کنند تا دسترسی به اینترنت پهن باند را فراهم کنند. تا سپتامبر ۲۰۲۲، تعداد ماهواره‌های این شبکه به بیش از ۳۰۰۰ ماهواره رسیده و هدف نهایی اسپیس ایکس این است که در مجموع نزدیک به ۱۲۰۰۰ ماهواره را مستقر کند. تعداد مشترکین این سرویس نیز تا ژوئن ۲۰۲۲ عدد ۵۰۰۰۰۰ را رد کرده است. اما ایلان ماسک هنوز راضی نیست و در تلاش است تا مشترکین بیشتری جذب کند. درحال‌حاضر به‌نظر می‌رسد که اسپیس‌ایکس سعی می‌کند امکان اتصال به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به‌طور مستقیم ازطریق گوشی های هوشمند فراهم سازد.

استارلینک اسپیس‌ایکس: انقلابی در اتصال به اینترنت ماهواره‌ای با گوشی های هوشمند

به‌طور معمول برای استفاده از استارلینک، کاربر باید به تجهیزات خاصی مثل آنتن و گیرنده دسترسی داشته باشد. بااین‌حال، اسپیس‌ایکس مشغول توسعه‌ فناوری جدیدی است که به کاربران اجازه می‌دهد ازطریق گوشی‌های هوشمند خود به‌طور مستقیم به شبکه‌ استارلینک متصل شوند. ظاهراً با این فناوری جدید نیازی به تجهیزات تخصصی نیست. با این‌کار دسترسی کاربران به اینترنت پرسرعت از فضا و استفاده از قابلیت‌های استارلینک آسان‌تر می‌شود.

اینترنت ماهواره‌ای گوشی هوشمند

درهمین راستا، اسپیس‌ایکس درخواستی را به کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده (FCC) برای تجهیز برخی از ماهواره‌های نسل دوم استارلینک به سخت‌افزار Direct-To-Cellular، ارسال کرده‌است. این اقدام به کاربران گوشی‌های هوشمند اجازه می‌دهد تا مستقیماً به شبکه‌ استارلینک متصل شوند. دراین حالت، دسترسی به اینترنت پرسرعت از فضا نیز دراختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

اسپیس‌ایکس درحال‌حاضر ۳۵۰۰ ماهواره استارلینک نسل اول را به فضا پرتاب کرده است. همچنین، مجوز FCC برای پرتاب ۷۵۰۰ ماهواره Gen2 دیگر را تا قبل از پایان دهه دریافت کرده است. این شرکت امیدوار است که ازطریق سخت‌افزار جدید Direct-To-Cellular، خدمات صوتی، پیام‌رسانی و مرور وب را با حداکثر سرعت ۱۸.۳ مگابیت برثانیه به مشتریان خود ارائه دهد.

پرتاب این ماهواره‌ها گامی کلیدی به سوی هدف اصلی اسپیس‌ایکس برای ارائه خدمات به گوشی‌های هوشمند از طریق T-Mobile است. در ماه آگوست، این شرکت اعلام کرد که قصد دارد این دو شبکه داده را در تلاش برای از بین‌بردن مناطق بدون دسترسی به آنتن در ایالات متحده به هم متصل کند.

شرکت‌های دیگری مانند AST SpaceMobile مستقر در تگزاس نیز درحال کار برروی ارائه خدمات پهنای باند تلفن همراه مبتنی‌بر فضا هستند. با‌این‌حال، مجموعه بزرگ ماهواره‌های اسپیس ایکس و مشارکت آن با T-Mobile به آن مزیت قابل‌توجهی در رقابت برای ارائه دسترسی مطمئن به اینترنت از فضا را می‌دهد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، اسپیس ایکس می‌تواند تا سال ۲۰۲۴ پوشش کامل و مداوم گوشی‌های هوشمند را با ۲۰۰۰ ماهواره مجهز Gen2 ارائه دهد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.