چرا بدن نوزاد پستانداران عجیب و با والدینشان متفاوت است؟

weird baby mammals 63c562ceec192cab95aad6e3

برای خفاش‌های بالغ بال‌ها بسیار مهم هستند. خفاش، تنها پستاندار در جهان است که می‌تواند پرواز کند‌. پهنای بال‌ خفاش‌ها گاه به ۱۶۸ سانتی‌متر می‌رسد. بال‌ها به خفاش‌ها کمک می‌کنند تا حشرات را به‌دام بیندازند، از درختان بالا بروند، جفت جذب کنند و حتی در تابستان بدن خود را به کمک آن‌ها خنک کنند. بااین‌حال، در مرحله‌ی نوزادی همه‌چیز به پاهای بزرگ و دلقکی آن‌ها بستگی دارد.

مجله‌ی آتلانتیک می‌نویسد بیشتر پستانداران با اندام‌های حرکتی عقبی از رحم مادر بیرون می‌آیند که حدود ۲۰ تا ۶۰ درصد حداکثر اندازه‌ی خود را دارند؛ اما دایسوکه کویابو، جنین‌شناس تکاملی در دانشگاه تسوکوبا در ژاپن، می‌گوید درحالی‌که بال‌های نوزاد ضعیف و کوچک است، اگر پاهای خفاش نعل‌اسبی ژاپنی کوچک تازه‌متولد‌شده را با پاهای مادرش مقایسه کنید، می‌بینید تقریباً یک اندازه هستند.

نسبت‌های غیرعادی و عجیب‌و‌غریب نوزادان و بزرگ‌سالان فراتر از خفاش‌ها است. موجودات دیگر نیز با عبور از بلوغ تغییرات عمده‌ی آناتومیکی را پشت‌سر می‌گذارند. همه‌ی این‌ها نشان می‌دهد حیوانات جوان گاهی زندگی کاملاً متفاوتی با بزرگ‌سالان گونه‌ی خود دارند. اعضای بدنی که برای مراحل بزرگ‌سالی حیوانات مهم هستند، لزوماً آن‌هایی نیستند که در دوران ابتدایی پس از تولد به بقای آن‌ها کمک می‌کنند.

در دنیایی از نوزادان عجیب‌و‌غریب، خفاش‌های نوزاد ممکن است از همه غیرعادی‌تر باشند. کویابو و همکارانش دریافته‌اند که طول اندام‌های حرکتی عقبی خفاش تازه‌متولدشده ۷۰ تا ۹۵ درصد طول بالغشان است. این پاهای عجیب فقط برای لگد‌زدن نیست. در طول روزهای زیادی پس از تولد، خفاش مادر باید توله‌ی در حال رشد خود را تقریباً به‌‌طور‌دائم با خود حمل کند.

نیکول گرونسترا، انسان‌شناس تکاملی از دانشگاه وین، می‌گوید خفاش‌های مادر نمی‌توانند نوزادان خود را به‌شکل مرسوم حمل کنند؛ زیرا اندام‌های حرکتی جلویی آن‌ها بال‌هایی است که همیشه در حال تکان‌خوردن و اوج‌گرفتن است. بنابراین، نوزادان از پاهای بزرگ خود برای چسبیدن به خز مادرشان استفاده می‌کنند. با‌توجه‌به اینکه وزن خفاش تازه‌متولدشده می‌تواند ۴۵ درصد وزن مادرش باشد، این عمل مهمی برای هر دو طرف است (مثل اینکه انسانی ۶۳ کیلوگرمی نوزاد ۲۸ کیلوگرمی را به‌دنیا بیاورد که پاهایش حدود ۲/۵ متر باشد).

آناتومی گونه‌های دیگر در مراحل اولیه‌ی زندگی نیز به همین ترتیب کاربردی است. نوزادان نهنگ‌ها و دلفین‌ها و پستانداران دریایی دیگر دم‌های بسیار رشدیافته‌ای دارند؛ بنابراین، در اقیانوس‌ غرق نمی‌شوند. گاوها و کَل‌های یالدار و سایر موجودات سُم‌دار با پاهای بسیار توسعه‌یافته متولد می‌شوند تا بتوانند در مدت کوتاهی پس از تولد حرکت کنند تا از گله عقب نمانند.

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link