چراغ سبز مقام‌های سان‌فرانسیسکو به استفاده از ربات‌های قاتل در ناوگان پلیس

به‌گزارش ورج، پلیس سان‌فرانسیسکو مجوزهای لازم را دریافت کرده است تا برای کشتن مجرمان از ربات‌های کنترل از راه دور بهره ببرد. اعضای هیئت نظارت شهر سان‌فرانسیسکو سیاستی بحث‌برانگیز را تأیید کرده‌اند که به ربات‌های پلیس این شهر امکان می‌دهد در زمانی‌که خطر جان‌باختن عموم مردم یا افسرهای پلیس قریب‌الوقوع است، به‌عنوان نیرویی کشنده استفاده شوند؛ به‌شرطی که استفاده از ربات‌ها بر هر راهکار ضربتی دیگری ارجحیت داشته باشد.

اداره‌ی پلیس سان‌فرانسیسکو می‌گوید هیچ ربات ازپیش‌مسلح‌شده‌ای در ناوگان خود ندارد و فعلاً نمی‌خواهد دستگاه‌هایش را به سلاح گرم مجهز کند. فردی به‌نمایندگی از پلیس سان‌فرانسیسکو اعلام کرده است که ربات‌ها را می‌توان با هدف برخورد و ناتوان یا منحرف کردن مظنون‌های خشن یا مسلح یا خطرناک به مواد منفجره مجهز کرد. گفته می‌شود صرفاً در زمانی از این ربات‌ها استفاده خواهد شد که شرایط حاد باشد و پلیس بخواهد افراد بی‌گناه را نجات دهد یا از تلفات بیشتر آن‌ها جلوگیری کند.

اداره‌ی پلیس سان‌فرانسیسکو هم‌اکنون ۱۷ ربات دارد که ۱۲ نمونه از آن‌ها در شرایط عملیاتی هستند. این ربات‌ها را غالباً می‌توان در دو دسته‌ی ربات‌های ردیاب بزرگ و متوسط (مثل Remotec F6A و Qinetiq Talon) و ربات‌های کوچک (مثل iRobot FirstLook و Recon Robotics Throwbot) جای داد. تمامی این ربات‌ها از راه دور کنترل می‌شوند.

می‌توان از دسته‌ی اول برای بررسی یا منفجر‌کردن مواد منفجره استفاده کرد. ربات‌های کوچک دسته‌ی دوم به مناطق هدف ارسال می‌شوند تا فرایند نظارت و شناسایی سوژه‌های مشکوک را انجام دهند. تمامی ربات‌های تحت‌مالکیت اداره‌ی پلیس سان‌فرانسیسکو را غالباً انسان کنترل می‌کند و قابلیت‌های خودمختار محدودی دارند.

ربات مسلح به سلاح سنگین روی فرش

این ربات که به سلاح گرم مجهز شده، مشابه یکی از ربات‌هایی است که پلیس سان‌فرانسیسکو در ناوگان خود دارد.

اداره‌های پلیس در ایالات متحده‌ی آمریکا قبلاً از ربات برای کشتن مجرمان استفاده کرده‌اند. گفته می‌شود اولین حادثه‌ی مربوط به این ماجرا در سال ۲۰۱۶ رخ داده است. در آن سال، اداره‌ی پلیس دالاس از ربات خنثی‌کننده‌ی بمب برای کشتن تک‌تیراندازی استفاده کرد که با شلیک به پنج افسر باعث مرگ آن‌ها شده بود. گروهی از افراد به‌‌دلیل پایان‌دادن به حادثه‌ای تلخ از پلیس دالاس حمایت کردند و عده‌ای دیگر از استفاده از ربات بدون بهره‌گیری از گزینه‌های جایگزین انتقاد کردند.

مقاله‌های مرتبط:

گفته می‌شود قانون‌گذاران سان‌فرانسیسکو به‌مدت دو ساعت درباره‌ی تصویب قانون استفاده از ربات‌های قاتل مذاکره کرده‌اند و این طرح در‌نهایت با هشت رأی موافق و سه رأی مخالف مواجه شده است. یکی از حامیان این طرح می‌گوید مخالفان ایده‌ی استفاده از ربات برای کشتن مجرمان ممکن است از نگاه مردم افرادی ضد‌پلیس به‌نظر برسند. در همین حین، رئیس هیئت نظارت سان‌فرانسیسکو که به طرح رأی مخالف داد، اعلام کرد ضد پلیس نیست و خودش را «حامی رنگین‌پوستان» می‌داند.

شماری از اداره‌های پلیس در نقاط مختلف آمریکا دربرابر استفاده از ربات برای کشتن مجرمان موضع گرفتند. اداره‌ی پلیس اوکلند در ابتدا به این طرح چراغ سبز نشان داد؛ اما در‌نهایت بدون ارائه‌ی هیچ‌گونه توضیحی از تصمیم اولیه‌ی خود منصرف شد. بسیاری از گروه‌های فعال در حوزه‌ی حقوق مدنی به تصویب طرح جدید سان‌فرانسیسکو اعتراض کرده‌اند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.