پل گلدن گیت سان‌فرانسیسکو صداهای ترسناک و عجیبی ایجاد می‌کند

golden gate bridge 63ce91ce255132ee1d11adc6

طبق کلیپی که یکی از کاربران توییتر با حساب کاربری @psychunseen ارسال کرده است، به‌نظر می‌رسد باد صدای زوزه‌ای در کل سازه ایجاد می‌کند که به اندازه‌ای بلند است که مردم هنگام عبور از روی پل با خودرو خود می‌توانند آن را بشنوند. در این توییت آمده است: «صدا درمقایسه‌با آنچه در ویدئو شنیده می‌شود، بسیار بلندتر و نگران‌کننده‌تر است.»

درحالی‌که صدای درآمده از پل ممکن است برای افرادی که از روی آن می‌گذرند، کمی ترسناک باشد، این صدا مزاحمت بزرگی برای ساکنان محلی ایجاد می‌کند که درحال‌حاضر مجبور‌ند هر زمان که باد می‌وزد، این صداهای گوش‌خراش را تحمل کنند.

به‌گزارش وب‌سایت iflscience، تصور می‌شود صداهای مذکور مربوط به عملیات بازسازی پل در سال ۲۰۲۰ باشد. در آن زمان، سازه دربرابر وزش بادهای شدید مقاوم‌سازی و تا حدی به‌دلیل جلوگیری از خودکشی، نرده‌ای با شیارهای نازک‌تر از قبل به آن اضافه شد. دیری نپایید که مشخص شد این امر با اثرهای جانبی ناخواسته‌ای همراه است. بادهایی با سرعت ۳۵٫۴ کیلومتربر‌ساعت یا بیشتر که از سمت غرب می‌آیند، صداهایی بم و بادهایی با سرعت ۴۳٫۵ کیلومتر‌بر‌ساعت یا بیشتر صداهای با فرکانس بیشتر ایجاد می‌کنند. تُن پایین‌تر مشکل‌ساز است؛ زیرا به‌نظر می‌رسد مسافت بیشتری را در طول پل می‌پیماید؛ اما هر دو پلی را به‌وجود می‌آورند که صدای گوش‌خراش از خود تولید می‌کند.

خوشبختانه چنین مسائلی کاملاً جدی گرفته می‌شود و مهندسان قبلاً طرحی برای حل آن ارائه کرده‌اند. انجام آزمایش تونل باد به آنان این امکان را داد که بررسی کنند صدا چگونه ایجاد می‌شود و راهی برای جلوگیری از آن پیدا کنند.

راه‌حل موفق قرار‌دادن گیره‌های U شکل در انتهای هر شیار است تا جریان هوای عبوری را مختل و از ایجاد گردبادهای کوچکی جلوگیری کند که تصور می‌شود صداهای مذکور را ایجاد می‌کنند. در آزمایش‌های انجام‌شده، گیره‌ها صداها را تا ۷۵ درصد کاهش دادند، به‌طوری‌که فقط در بادهای با سرعت ۱۰۱٫۴ کیلومتر‌بر‌ساعت و بیشتر صدای شنیدنی تولید می‌شد.

به‌گفته‌ی مهندسان، راه‌حل توصیف‌شده مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه‌حل است؛ اما نصب گیره‌ها در هر دو سمت ۱۲ هزار شیار نرده جدید ارزان نیست و حدود ۴۵۰ هزار دلار هزینه خواهد داشت.

راه‌حل پیشنهادی از چشم اکثر کاربران پل مخفی خواهد بود و مهم‌تر از همه اینکه در طول بادهای شدید مداوم، بر پایداری ساختاری پل تأثیری نخواهد داشت. طبق آنچه در طرح پیشنهادی مهندسان آمده است، انتظار می‌رود نصب گیره‌ها در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۳ تکمیل شود.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.