پس‌لرزه تحریم‌ها؛ گوشی‌ساز بزرگ چین کسب‌و‌کار تراشه را تعطیل می‌کند

oppo logo phone hand closeup 645e7f39a32dd7bdc5f77a5b

اوپو، گوشی‌ساز بزرگ چینی، در بیانیه‌ای می‌گوید کسب‌و‌کار زکو (Zeku) را که در زمینه‌ی توسعه‌ی پردازنده تخصص دارد تعطیل می‌کند. با تعطیلی زکو،‌ تمامی پروژه‌های اوپو در حوزه‌ی سیستم-روی-چیپ به پایان می‌رسد. این شرکت مدت‌ها است که روی طراحی پردازنده‌ی اختصاصی مانور می‌دهد.

تعطیلی کسب‌و‌کار تراشه‌ی اوپو درحالی رسانه می‌شود که فروش گوشی‌های هوشمند همچنان روند نزولی دارد و ایالات متحده به محدودسازی صادرات تراشه ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کسب‌و‌کار زکو در سال ۲۰۱۹ توسط اوپو راه‌اندازی شد و صرفا در شعبه‌ی شانگهای نزدیک‌به ۲۰۰ پتنت ثبت کرد. اوپو همچون اپل پردازنده‌ای اختصاصی برای دوربین و سایر قطعات موبایل طراحی کرد اما هرگز نتوانست سیستم-روی-چیپ اختصاصی در دستگاه‌هایش استفاده کند.

سیستم-روی-چیپ (SoC) پردازنده‌ی اصلی گوشی‌ است که قطعات پردازش‌های مختلفی را روی خود جای می‌دهد؛ از پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی تا پردازنده‌ی سیگنال تصویر، واحد هوش مصنوعی و موارد دیگر. A16 که قدرت آیفون ۱۴ پرو را تأمین می‌کند، نوعی سیستم-روی-چیپ است.

دولت ایالات متحده سال گذشته تحریم‌های سختی علیه صنعت تراشه‌ی چین اعمال کرد. به موجب این تحریم‌ها، شرکت‌های چینی مثل اوپو برای استفاده از تراشه‌های آمریکایی باید مجوز دریافت کنند.

اوپو شرکت خواهر وان پلاس است و این دو برند در بسیاری از محصولات خود از قطعات مشترکی استفاده می‌کنند. استفاده از پردازنده‌ی اختصاصی می‌توانست توانایی‌ گوشی‌های بعدی هر دو برند را بیشتر کند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.