پردازنده های Meteor Lake – پشتیبانی از سوکت LGA1851 و حافظه‌های LPDDR5X-7500

به تازگی یک سری اطلاعات طبقه‌بندی شده در خصوص پردازنده های Meteor Lake شرکت اینتل و سوکت جدید LGA1851 منتشر شده‌اند. البته دسترسی به این اطلاعات محرمانه آسان نیست و در واقع عناوین یک سری اسناد مخفی روی یک سایت عمومی منتشر شده‌اند. این اطلاعات توسط سایت ComputerBase به دست آمده و عناوین اسناد که در مورد آن‌ها صحبت کردیم، یک سری اطلاعات پایه در خصوص پردازنده‌های دسکتاپ، سرور و لپ تاپ شرکت اینتل در اختیار ما قرار می‌دهند.

سوکت جدید LGA1851 برای پردازنده های Meteor Lake

بگذارید با سوکت شروع کنیم – پردازنده های Meteor Lake اینتل قرار است بر پایه سوکت LGA1851 باشند. این، اولین باری نیست که در خصوص سوکت این پردازنده‌ها می‌شنویم و پیش از این و در ماه ژوئن، Benchlife نیز در گزارش خود به این سوکت اشاره کرده بود. اسناد منتشر شده هیچ اطلاعاتی در خصوص سوکت پردازنده‌های Arrow Lake-S نمی‌دهند و صرفاً به پردازنده‌های Meteor Lake-S مربوط می‌شوند.

LGA1851 1200x344 1

برخی از عناوین اسناد منتشر شده که اهمیت بیشتری دارند بدین شرح هستند:

LGA1851 Socket

  • lga1851-mtl-ps-interposer-for-the-gen5-vr-test-tool
  • lga1851-mtl-ps-interposer-prototypes-internal-only

Meteor Lake-S

  • meteor-lake-p-lpddr5x-7500-x32-type-4-alpha-pdk-for-memory-suppliers
  • meteor-lake-m-lpddr5x-6400-type-4-alpha-pdk-for-memory-suppliers
  • meteor-lake-s-ddr5-beta-cpu-upgrade-for-memory-suppliers

Arrow Lake-S

  • arrow-lake-s-ddr5-qual-cpu-upgrade-for-memory-suppliers

همان‌طور که گفتیم، پردازنده های نسل چهاردهمی Meteor Lake اینتل قرار است بر پایه سوکت LGA1851 باشند، اما این سوکت و سوراخ‌های کولر آن درست به اندازه سوکت LGA1700 هستند که برای پردازنده‌های Alder Lake و Raptor Lake استفاده شده است. هنوز مشخص نیست که اینتل چرا از سوکت LGA1700 برای این پردازنده‌ها استفاده نمی‌کند و به سوکت جدید نیاز دارد. در کنار تمام سناریوها و دلایل محتمل، به نظر می‌آید که IHS سوکت جدید کمی بزرگ‌تر شده باشد. احتمالاً این مسئله به خاطر پکیجینگ پیشرفته‌تر این پردازنده‌ها نسبت به نسل‌های قبل است.

Meteor Lake LGA1851 SOCKET 850x456 1

به هر حال، تا به این لحظه شرکت اینتل سوکت LGA1851 را تأیید کرده و می‌دانیم که این سوکت وجود دارد و برای پردازنده های Meteor Lake نیز استفاده می‌شود. البته در خصوص اینکه پردازنده‌های نسل پانزدهمی Arrow Lake-S هم به این سوکت مجهز هستند یا خیر، هیچ نظری نمی‌توان داد.

علاوه بر سوکت، به حافظه پشتیبانی شده توسط پردازنده‌های مخصوص لپ تاپ Meteor هم اشاره شده است. پردازنده‌های Meteor Lake-P قرار است از حافظه‌های LPDDR5X-7500 پشتیبانی کنند.

پردازنده‌های نسل چهاردهمی Meteor Lake شرکت اینتل به احتمال زیاد برای عرضه در سال ۲۰۲۴ میلادی برنامه‌ریزی می‌شوند، چراکه شرکت اینتل برای سه‌ماهه سوم ۲۰۲۳ عرضه پردازنده‌های Raptor Lake بهبودیافته را در دستور کار خود دارد.

مطالب مرتبط

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.