پردازنده های AMD EPYC Genoa-X، مجهز به ۱.۲۵ گیگابایت کش ۳D V-Cache

شرکت AMD قرار است تا پایان امسال، پردازنده های EPYC Genoa-X 3D V-Cache را عرضه کند. این پردازنده‌ها در کنار هسته‌های Zen 4، به بلوک‌های عظیم کش نیز مجهز می‌شوند. طبق اطلاعات جدیدی که منتشر شده، اکنون میزان دقیق کش اضافی این پردازنده‌ها را می‌دانیم و می‌توانیم دقیق‌تر در مورد نسل دوم پردازنده‌های EPYC 3D V-Cache نظر بدهیم. اکنون میزان دقیق کش اضافی این پردازنده‌ها را می‌دانیم و می‌توانیم دقیق‌تر در مورد نسل دوم پردازنده‌های EPYC 3D V-Cache نظر بدهیم.

پردازنده های AMD EPYC Genoa-X

طبق جدولی که در زیر می‌بینید، اطلاعات دو پردازنده AMD EPYC Genoa-X منتشر شده‌اند؛ یکی از آن‌ها نمونه مهندسی با کد ۱۰۰-۰۰۰۰۰۰۸۹۲-۰۴ و دیگری یک نمونه نهایی با کد ۱۰۰-۰۰۰۰۰۰۸۹۲-۰۶ است. هر دو پردازنده از فاز توسعه B1 و بر پایه سوکت SP5 هستند. پیکربندی هسته‌های این پردازنده‌ها درست مانند مدل‌های عادی Genoa و به صورت ۱۲ واحد CCD بر پایه معماری Zen 4 است، با این تفاوت که هرکدام از CCDها به یک بلوک ۳D V-Cache با ۶۴ مگابایت کش L3 اضافی مجهز می‌شوند.

AMD EPYC Genoa X 3D V Cache Server CPU

با این حساب پردازنده های AMD EPYC Genoa-X در مجموع ۳۸۴ مگابایت کش L3 روی CCDها، ۷۶۸ مگابایت کش L3 روی بلوک‌های ۳D V-Cache و ۹۶ مگابایت کش L2 خواهند داشت، یعنی در مجموع ۱۲۴۸ مگابایت. یک حافظه کش ۳ مگابایتی L1 هم برای این پردازنده‌ها وجود دارد که برای دستورات پایه استفاده می‌شود. با این حساب، شاهد کش ۲.۶ برابری این پردازنده‌ها نسبت به Genoa استاندارد و افزایش ۵۶ درصدی کش نسبت به پردازنده‌های Milan-X (اولین نسل پردازنده‌های EPYC 3D V-Cache) هستیم. تمام پردازنده‌های این سری مصرف ۴۰۰ واتی دارند که توان حرارتی پایه آن‌ها روی ۳۲۰ وات تنظیم می‌شود.

در خصوص فرکانس، اینطور که به نظر می‌رسد شرکت AMD قصد دارد بیشینه فرکانس این پردازنده‌ها را روی ۳.۷ گیگاهرتز محدود کند که به اندازه بیشینه فرکانس پردازنده ۹۶ هسته‌ای EPYC 9654 است. بیشترین دمای قابل تحمل توسط این پردازنده‌ها نیز ۱۰۰ درجه سانتی گراد اعلام شده است.

2022 06 10 2 36 24

با این حساب، پردازنده ۹۶ هسته‌ای EPYC 9684X با ۱۱۵۲ مگابایت کش L3 پرچمدار این سری خواهد بود. پردازنده ۳۲ هسته‌ای EPYC 9384X، پردازنده ۲۴ هسته‌ای EPYC 9284X و پردازنده ۱۶ هسته‌ای EPYC 9184X نیز از این سری عرضه خواهند شد. تمام این پردازنده‌ها برای پردازش‌هایی که به کش زیاد نیاز دارند، به طور خاص بهینه هستند، درست همانند نسل قبل پردازنده‌های EPYC 3D V-Cache. این پردازنده‌ها اواسط سال ۲۰۲۳ به بازار خواهند آمد.

مطالب مرتبط

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link