پردازنده معرفی نشده Core i5 13400 در CPU-z تست شد

پردازنده Core i5 13400 یک پردازنده ۱۰ هسته‌ای ۶۵ واتی و بر پایه سوکت LGA 1700 بوده که به تازگی در CPU-z تست شده است. این پردازنده یکی از پردازنده‌های نسل سیزدهمی Raptor Lake به حساب می‌آید، اما اینطور که به نظر می‌رسد این پردازنده قرار است به دو بستر مختلف مجوز بشود، بستر Raptor B0 و یا Alder C0.

پردازنده ۱۰ هسته‌ای Core i5 13400

همان طور که گفتیم، این پردازنده یک پردازنده ۱۰ هسته‌ای بوده و به شش هسته P و چهار هسته E مجهز شده است. اضافه شدن این چهار هسته E مهم‌ترین تغییر پردازنده ۱۳۴۰۰ نسبت به ۱۲۴۰۰ محسوب می‌شود، چرا که پردازنده ۱۲۴۰۰ تنها به هسته‌های P مجهز بود.

طبق اسکرین‌شات‌های منتشر شده، فرکانی بوست پردازنده Core i5 13400 به ۴.۶ گیگاهرتز می‌رسد، یعنی ۲۰۰ مگاهرتز بیشتر از پردازنده Core i5 12400. طبق اسکرین‌شات‌ها، این پردازنده یک نمونه مهندسی از یک پردازنده ۱۰ هسته‌ای Raptor Lake بوده و توانسته امتیاز تک هسته‌ای ۷۲۹.۳ و امتیاز چند هسته‌ای ۶۵۹۱ را در بنچمارک CPU-z کسب کند.

Intel Core i5 13400 CPUZ 1536x824 1

این امتیازها به ترتیب ۳% و ۳۱% از پردازنده i5 12400 بیشتر هستند. در سوی دیگر، این پردازنده حدود ۶ درصد از پردازنده Core i5 12600K کُندتر است (چه در عملکرد تک هسته‌ای و چه در عملکرد چند هسته‌ای). پردازنده ۱۲۶۰۰K نیز یک پردازنده ۱۰ هسته‌ای با همین آرایش هسته‌هاست که فرکانس بیشتر و TDP بالاتری نسبت به ۱۳۴۰۰ دارد. در واقع با در نظر گرفتن آرایش هسته‌ها و همچنین این نکته که پردازنده ۱۳۴۰۰ نیز به احتمال زیاد به یک بستر Alder Lake مجهز می‌شود، می‌توان گفت که پردازنده Core i5 13400 در واقع یک نسخه ضریب بسته و کم‌مصرف‌تر از پردازنده Core i5 12600K به حساب می‌آید.

شرکت اینتل هنوز زمان دقیقی برای معرفی رسمی و عرضه پردازنده‌های ۳۵ و ۶۵ واتی Raptor Lake اعلام نکرده، اما به احتمال زیاد تا پایان امسال از ۱۶ پردازنده باقی‌مانده نسل سیزدهمی اطلاعات بیشتری از سوی اینتل منتشر خواهد شد.

مطالب مرتبط

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.