پردازنده لپ تاپ Ryzen 9 7945HX در Geekbench – در کنار پرچمدارهای اینتل

به تازگی اولین بنچمارک پردازنده پرچمدار Ryzen 9 7945HX شرکت AMD روی دیتابیس Geekbench دیده شده است. این پردازنده ۱۶ هسته‌ای و ۳۲ رشته‌ای، یک پردازنده مخصوص لپ تاپ بوده و پرچمدار پردازنده‌های سری Dragon Range تیم سرخ به حساب می‌آید. برای مقایسه، تعداد رشته‌های این پردازنده درست به اندازه پردازنده‌های پرچمدار Raptor Lake HX شرکت اینتل بوده ولی تعداد هسته‌های آن کمتر است (۱۶ در مقابل ۲۴).

پردازنده Ryzen 9 7945HX در Geekbench

پردازنده Ryzen 9 7945HX به کامل‌ترین سیلیکون Zen 4 شرکت AMD مجهز شده و هردو CCDهای آن با ۸ هسته فعال هستند. تعداد هسته‌های این پردازنده دو برابر پردازنده‌های نسل قبل Rembrandt Zen 3 تیم قرمز است. شرکت AMD فرکانس و TDP پردازنده‌های نسل جدید خودش را هم افزایش داده و پردازنده R9 7945HX به بیشینه فرکانس ۵.۴ گیگاهرتز در مصرف ۵۵ وات می‌رسد، اما بیشینه مصرف انرژی آن تا ۷۵ وات هم می‌تواند افزایش پیدا کند.

تست این پردازنده روی یک دستگاه لپ تاپ ROG Zephyrus Duo 16 شرکت ایسوس انجام شده که یک لپ تاپ گیمینگ گرانقیمت با دو نمایشگر است. حافظه استفاده شده در این تست نیز ۳۲ گیگابایت حافظه DDR5 با سرعت ۴۸۰۰ مگاترنسفر بر ثانیه بوده است.

7945HX GEEKBENCH6 SCORE 2 768x589 1

به طور میانگین، پردازنده Ryzen 9 7945HX امتیازهای تک‌هسته و چندهسته ۲۰۶۱ و ۱۸۶۸۵ را در Geekbench کسب کرده است. البته این امتیاز، امتیاز میانگین بوده و بیشینه امتیازهای این پردازنده در این تست به ترتیب ۲۱۲۷ و ۱۹۴۰۳ بوده‌اند. این امتیازها، پردازنده R9 7945HX را در بالاترین جایگاه چارت امتیاز تک‌هسته‌ای پردازنده‌های لپ تاپ در Geekbench قرار می‌دهد و امتیاز چندهسته‌ای آن هم تنها چند درصد کمتر از پردازنده پرچمدار اینتل یعنی Core i9 13980HX است.

7945HX GEEKBENCH6 SCORE 768x315 1

علاوه بر آن، نسل جدید پردازنده‌های ۱۶ هسته‌ای Ryzen 9 به میزان قابل توجهی از پردازنده‌های نسل قبل با حداکثر ۸ هسته سریع‌تر هستند. پردازنده پرچمدار نسل قبل یعنی پردازنده ۸ هسته‌ای Ryzen 9 6900HX تقریباً نصف پردازنده Ryzen 9 7945HX توان پردازشی دارد که اتفاقاً منطقی هم هست. البته مد نظر داشته باشید که پردازنده ۱۶ هسته‌ای R9 7945HX عملکردی نزدیک به پردازنده ۱۲ هسته‌ای دسکتاپ R9 7900X دارد که یک پردازنده ۱۷۰ واتی است. اما از سوی دیگر، Geekbench یک بنچمارک محاسباتی کوتاه است و در خصوص پردازنده‌ها، همه چیز را به ما نمی‌گوید.

مطالب مرتبط

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link