پرتاب موشک آرتمیس ۱ با نشت سوخت هیدروژن باز هم به تعویق افتاد

NASA SLS Rocket Still on 39B Launch Pad Kennedy

بار دیگر به دلیل مشکل در سوخت‌رسانی هیدروژن، عملیات پرتاب موشک آرتمیس ۱ به مقصد ماه به تعویق افتاد تا کارشناسان علت را دقیق‌تر بررسی و برطرف کنند.

در حالی که بررسی‌های قبلی پس از توقف عملیات پرتاب در روز ۲۹ آگوست (۷ شهریور)، حاکی از رفع مشکل سوخت‌رسانی و نشت هیدروژن بود، حالا دومین تلاش برای پرتاب موشک «سامانه‌ی پرتاب فضایی» (SLS) به دلیل مشابهی لغو شد.

آژانس فضایی آمریکا امیدوار بود که مأموریت «آرتمیس ۱» (Artemis 1) خود را امروز شنبه در ساعت ۱۴:۱۷ منطقه‌ی زمانی شرقی (۲۲:۴۷ به وقت تهران) راهی ماه کند.

اما حدود هفت ساعت پیش از پرتاب نشت هیدروژن شناسایی شد و در ادامه هم متخصصان موفق به رفع آن نشدند و بدین ترتیب ساعاتی پیش از زمان برنامه‌ریزی شده، عملیات پرتاب باز هم متوقف شد.

«درول نیل» (Derrol Nail) از ناسا در ساعت ۱۱:۱۸ منطقه‌ی زمانی شرقی (۱۹:۴۸ به وقت تهران) اعلام کرد که مجددا تلاش برای آرتمیس ۱ متوقف شده است.

مهندسان ناسا در طول روند چند ساعته‌ی شمارش معکوس، تلاش‌های متعددی را برای توقف نشت سوخت هیدروژن انجام دادند. آن‌ها ابتدا سعی کردند اتصال‌گر (کانکتور) مخزن را گرم و سپس با سوخت سرد، خنک‌سازی کنند تا جلوی نشت را بگیرند.

در گام بعدی، تلاش کردند با هلیوم فشار آن را دوباره برقرار سازند و سپس برای جلوگیری از نشت، مجددا به روش گرم و سرد کردن بازگشتند. با این وجود اما هر سه تلاش ناموفق بود.

اکنون دومین تعویق در مأموریت آرتمیس ۱ ناسا طی یک هفته، به این معنی است که این آژانس باید تا روز دوشنبه ۵ سپتامبر (بامداد ۱۵ شهریور) برای یک تلاش دیگر صبر کند. و این تلاش در صورتی انجام خواهد شد که مهندسان بتوانند منبع نشتی را به‌موقع برطرف کنند.

ناسا برای پرتاب آرتمیس ۱ در روز دوشنبه یک پنجره‌ی ۹۰ دقیقه‌ای را درنظر گرفته است که در ساعت ۱۷:۱۲ بعدازظهر (۰۱:۴۲ بامداد ۱۵ شهریور به وقت تهران) آغاز می‌شود.

آرتمیس ۱ نخستین پرواز آزمایشی ناسا تحت برنامه‌ی آرتمیس محسوب می‌شود که قرار است در ادامه تا سال ۲۰۲۵ فضانوردان را به ماه ببرد. طی این پرتاب آزمایشی و بدون سرنشین، موشک قدرتمند سامانه‌ی پرتاب فضایی و کپسول انسانی اوریون آزمایش خواهند شد.

پس از پرتاب، آرتمیس ۱ بیش از یک ماه را صرف پرواز به ماه می‌کند، در مداری طولانی آن را دور می‌زند و سپس به سیاره‌ی زمین باز می گردد تا در اقیانوس آرام در سواحل کالیفرنیا فرود بیاید.

اگر ناسا قصد پرتاب در روز دوشنبه را نداشته باشد، یک پنجره‌ی پرتاب بسیار کوتاه ۲۴ دقیقه‌ای هم برای روز سه‌شنبه ۶ سپتامبر (بامداد ۱۶ شهریور) در اختیار دارد که در ساعت ۱۸:۵۷ منطقه‌ی زمانی شرقی (۰۳:۲۷ به وقت تهران) آغاز خواهد شد.

اما اگر امکان پرتاب در این بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت نباشد، چنان که «بیل نلسون» (Bill Nelson) مدیر ناسا اشاره کرد، تلاش بعدی احتمالا در ماه اکتبر (مهر) خواهد بود.

عکس کاور: مجموعه‌ی موشک و فضاپیمای مأموریت آرتمیس ۱؛ همچنان بر سکوی پرتاب
Credit: NASA

منابع: NASA, Space

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link