ویچر ۲ چگونه راه یکی از بهترین مجموعه‌های نقش آفرینی را ادامه داد؟

اگر در این مدت با ما همراه بوده باشید، می‌دانید که در حال بررسی مجموعه ویچر (Witcher) هستیم. این مجموعه بر اساس سری کتاب‌های لهستانی بوده و دارای داستانی بسیار غنی است. تا الان ما شاهد ۳ عنوان اصلی از مجموعه ویچر بودیم. شماره ۱ را در یکی از مطالب به طور کامل بررسی کردیم و توضیح دادیم که تا چه حد روی سبک نقش آفرینی تأثیر گذاشت. از طرفی سبک خاص داستان سرایی ویچر را پایه‌گذاری کرد.

بیشتر بخوانید: ویچر ۱ چگونه اساس یکی از بهترین مجموعه‌های نقش آفرینی را خلق کرد؟

حال به شماره ۲ می‌رسیم. ویچر ۲ در سال ۲۰۱۱ عرضه شده و شرایط خاصی داشت. این بازی باید راه یکی از بهترین نقش آفرینی‌های ساخته شده را ادامه می‌داد. از طرفی باید آن را بهتر می‌کرد. به هرحال ویچر ۱ بدون ایراد نبود و همین باعث می‌شد طرفداران خاصی داشته باشد. بسیاری از افراد عناوین ویچر را با شماره ۳ می‌شناسند. به دلیل اینکه این بازی کامل‌ترین عنوان این مجموعه است. با این حال چیزی که شما از مجموعه ویچر می‌شناسید، در اصل از ویچر ۲ شروع شده است.

بازی ویچر ۱ از لحاظ گیم‌پلی نیز تفاوت بسیار زیادی با عناوین دیگر این مجموعه داشت. از طرفی شماره ۲ گیم‌پلی‌ای را دارد که همه ما با آن آشنا هستیم. سی‌دی پراجکت رد متوجه شد که حالت استراتژی که در ویچر ۱ به کار برد، در حال از بین رفتن است. از این رو تصمیم گرفت تا به گیم‌پلی کلاسیک سوم شخص روی بیاورد. چیزی که طرفداران را بیشتر به خود جذب کند. این حرکت شرکت سازنده نیز بسیار موفق عمل کرد و افراد بیشتری به بازی ویچر ۲ توجه کردند.

بازی ویچر 2

دنیای بازی ویچر ۲ از شماره ۱ بسیار بزرگ‌تر بود و محتوای بیشتری داشت.

ویچر ۲ تغییری بنیادی در گیم‌پلی ویچر ایجاد کرد

از همین ابتدا به تغییر اصلی بازی ویچر ۲ می‌پردازیم. در ابتدای عرضه بازی، بازیکنان وقتی آن را اجرا می‌کردند با داستان ابتدایی (Prologue) روبرو می‎‌شدند. این داستان ابتدایی شما را وارد مبارزه می‌کند. بحث اینجاست که مبارزه در ویچر ۲ به نسبت دشوار است. این حالت برای بازیکنان قدیمی و جدید هم تفاوتی نداشت. به دلیل اینکه سی‌دی پراجکت رد به طور کامل گیم‌پلی بازی را تغییر داد. از این رو مبارزات بیشتر از حالت استراتژیک به مبارزه مستقیم تغییر پیدا کردند.

از طرفی به دلیل اینکه سیستم آموزشی خوبی هم وجود نداشت، بازیکنان جدید هم با مشکل مواجه بودند. این باعث شد تا عرضه ابتدایی بازی کمی مشکل داشته باشد. مثل اینکه تاریخ تکرار می‌شود! پس از ۴ ماه سی‌دی پراجکت رد یک نسخه جدید از این بازی را عرضه کرد. این نسخه جدید از بسیاری از لحاظ بهتر از مورد اولیه بود. نکته بسیار مهم این بود که سیستم آموزش داشت. حال دیگر بازیکنان برای تجربه این بازی مشکل نداشتند.

زمانی که شما داستان ابتدایی بازی را به اتمام می‌رساندید، وارد دنیای گسترده ویچر ۲ می‌شدید. این بازی شما را با داستان‌های کوچک و بزرگ متنوعی روبرو می‌کرد. نکته اینجا بود که اتصال این داستان‌ها به یکدیگر بسیار دشوار بود. یکی از شاخصه‌های اصلی عناوین ویچر، مأموریت‌های جانبی آن است. در اصل این ویژگی در شماره ۱ هم وجود داشت. تفاوت شماره ۲ این بود که شما می‌توانستید مأموریت‌ها را اولویت بندی کنید. با این کار شما خط داستانی مد نظر خود را می‌ساختید که برای زمان خود بسیار جالب بود.

رترواسپکتیو ویچر 2

ظاهر گرالت در ویچر ۲ با چیزی که از او انتظار داریم شباهت بسیار زیادی داشت. چیزی که در شماره ۱ کمتر بود.

استراتژی سی‌دی پراجکت رد در ویچر ۲ جالب بود. این بازی در اصل نشان می‌داد که دنیای ویچر حول گرگ سپید نمی‌گردد. بلکه اتفاقات دیگر هم در این دنیا افتاده و در قالب ۳ خط داستانی مختلف به شما ارائه می‌شود. مشکل اصلی اینجا بود که سی‌دی پراجکت رد نتوانست به خوبی این سه خط داستانی را به هم متصل کند. چیزی که باعث می‌شد ماجراجویی گرالت کمی گیج کننده باشد.

سی‌دی پراجکت رد ویچر ۲ را نیز بهبود داد

نسخه بهبود یافته ویچر ۲ در زمینه گیم‌پلی پیشرفت زیادی داشت اما در زمینه داستان‌سرایی تغییر چندانی نکرد. نکته اینجاست که این مشکلات آزاردهنده برای نسخه کنسول وجود نداشتند. به همین دلیل سی‌دی پراجکت رد در سال ۲۰۱۲ نسخه Enhanced Edition ویچر ۲ را برای کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰ و کامپیوتر عرضه کرد. این نسخه از بازی در زمینه داستان سرایی هم به طور کامل بازی را بهبود داد. همینطور اینکه محتوای بیشتری به آن اضافه کرده و به طور کلی تغییرات زیادی در ویچر ۲ ایجاد کرد. چیزی که باعث شد این بازی به یکی از بهترین عناوین نقش آفرینی زمان خود تبدیل شود.

در انتهای هر بخش از بازی شما یک خلاصه را مشاهده می‌کردید. در این خلاصه تمامی اتفاقاتی که در آن بخش از بازی افتاد به نمایش در می‌آمد. نکته جالب اینجاست که مانند ویچر ۳ که ابتدای هر بخش از بازی دندلایون (Dandelion) راوی داستان بود، ویچر ۲ نیز به همین شکل بود. در انتهای بازی نیز یک جمع‌بندی از تمامی تصمیماتی که شما در طول بازی گرفتید به نمایش در می‌آید.

بازی ویچر ۲ دارای ۱۶ انتهای متفاوت بود. با این حال یک ویدئوی سینمایی در انتهای بازی به شما نشان داده می‌شد تا برای اتفاقات ویچر ۳ ادامه باشید. در نسخه بهبود یافته داستان بسیار منطقی‌تر بود و ارائه آن نیز بهتر بود. شما بهتر می‌توانستید ارتباط کرکترها به یکدیگر را درک کرده و از طرفی چارچوب داستان نیز به طور کامل حفظ می‌شد.

بازی ویچر 2

سی‌دی پراجکت رد از اشتباهات خود درس می‌گیرد

در سال ۲۰۱۱ چیزی به نام ارائه آپدیت وجود نداشت. به همین دلیل اینکه شما مشاهده کنید یک شرکت در طول زمان بهتر شده و عنوان خود را بهتر می‌کند بسیار جالب بود. از طرفی نسخه Enhanced Edition تقریباً مشابه بازی سال (Game of the Year Edition) است. به این معنا که شرکت سازنده در آن محتوای اضافی را قرار داده و به طور کلی کیفیت آن را نیز بهتر کرده است.

بحث اینجاست که سی‌دی پراجکت رد یک بازی ناقص را کامل نکرد. بلکه یک عنوان بسیار خوب و با کیفیت را بهبود بخشید. این بهبودها و محتوای اضافه شما را برای تجربه دوباره و حتی سه‌باره بازی ترغیب می‌کرد. از همینجا شما متوجه می‌شدید استراتژی سی‌دی پراجکت رد برای عناوین بعدی خود گونه است.

بازی ویچر ۲ برای چند بار بازی کردن ساخته شده است. از این رو انتخاب‌های شما نه تنها در داستان تأثیر داشته بلکه باعث می‌شود محل‌ها و مأموریت‌های جدیدی برای شما باز شود. برای مثال اگر شما در بخش اول با نیرو‌های ویژه (Special Forces) همراه شوید به یک منطقه خاص می‌روید. این در صورتی است که اگر با آزادی طلبان همراه (Rebel) همراه شوید، به یک مکان دیگر خواهید رفت. هر مکان مأموریت و شخصیت‌های خاص خود را داشته که نشان می‌دهد ویچر ۲ تا چه حد گسترده است.

قابلیت دوباره بازی کردن ویچر ۲ به شما اجازه خواهد داد تا از توانایی‌های مختلف گرالت استفاده کنید. اگر شما یکبار ویچر ۲ را تجربه کنید، تنها می‌توانید به تعداد کمی از توانایی‌های گرالت دسترسی داشته باشید. این در صورتی است که با تجربه دوباره می‌توان تمرکز خود را روی توانایی‌های دیگر گرالت گذاشت تا گیم‌پلی متنوعی را تجربه کرد. همه این توانایی‌ها به سبک بازی شما بستگی دارد. مگرنه در کل گرالت توانایی انجام تمامی این کارها را دارد.

ویچر 2

ویچر ۲ تمرکز بسیار زیادی روی تصمیم‌گیری داشت

شاخصه تصمیم‌گیری در ویچر ۲ اهمیت بسیار زیادی داشت. به حدی که تمرکز اصلی شرکت سازنده روی این موضوع بود. در شماره ۱ بسیاری از انتخاب‌ها و تصمیمات تأثیر چندانی روی روند بازی نداشتند. این در صورتی است که در ویچر ۲ هر تصمیم شما اهمیت داشت. زمانی که در انتهای هر بخش از بازی نتایج تصمیماتتان به شما ارائه می‌شد، متوجه عواقب کارهای خود می‌شدید. این سیستم در زمان خود بسیار جالب بود. همینطور اینکه نشان می‌داد سازندگان تا چه حد به گستردگی ویچر ۲ اهمیت می‌دادند.

حالت تصمیم گیری در عناوین دیگر هم وجود داشت. با این حال سی‌دی پراجکت رد به دنیا نشان داد که از همه بهتر از پس آن بر می‌آید. مخصوصاً اینکه ویچر ۲ یک عنوان تصمیم گیری نیست. بلکه یک بازی نقش آفرینی بوده که تصمیم‌گیری هم در آن وجود دارد. یکی از نکات جالب این است که ویچر ۲ به شما کمتر فضا می‌دهد تا بی‌طرف باشید. شما برای ادامه داستان باید یک سمت را انتخاب کنید.

برخی انتخاب‌ها در این بازی بسیار دشوار بودند. در اصل ویچر ۲ شما را در شرایطی قرار می‌داد که تصمیم‌گیری در آن بسیار دشوار بود. به همین دلیل شما باید میان بد و بدتر یکی را انتخاب می‌کردید. این تصمیمات گاهی به حدی دشوار بودند که به نظر غیرمنطقی می‌رسیدند. همین موضوع این بازی را چندین برابر جذاب‌تر می‌کرد.

رترواسپکتیو ویچر 2

گرافیک ویچر ۲ خیره‌کننده بود

یکی از نکات مثبت تمامی عناوین ویچر گرافیک آن‌ها است. ویچر ۲ نیز از این قاعده مستثنی نبود. گرافیک این بازی حتی در حال حاضر هم بسیار زیبا است. نکته اینجاست که ویچر ۲ از لحاظ انیمیشن قدیمی به نظر می‌رسد. برای مثال حرف زدن کرکترها چندان طبیعی نیست یا مواردی از این دست زیاد واقعی نیست ولی اگر بحث در مورد گرافیک خالی باشد، ویچر ۲ به طرز عجیبی خوب است.

سی‌دی پراجکت رد به بهترین نحو توانست بازی ویچر ۲ را طراحی کند. این بازی به معنای واقعی دنباله‌ی شماره ۱ بوده و از لحاظ گرافیکی نیز این موضوع را به اثبات رساند. ظاهر گرالت بسیار طبیعی‌تر شده و طراحی کرکترها نیز منطقی‌تر است. نکته جالب اینجاست که این پیشرفت گرافیکی همگی در یک نسل از کنسول اتفاق افتاد. هر دو عنوان ویچر برای کنسول‌های نسل ۷ طراحی شده که نشان می‌دهد بهینه بودن بازی تا چه حد در ظاهر آن تأثیر دارد.

بازی ویچر 2

گرافیک بازی ویچر ۲ در زمان خود بسیار چشم‌گیر و زیبا بود.

جمع‌بندی

ویچر ۲ نمونه‌ی یک دنباله بسیار موفق است. چیزی که در دنیای سرگرمی بسیار نادر است. این بازی تمام نکات مثبت شماره ۱ را گرفته و نقاط ضعف را نیز به طور کامل بهبود بخشیده است. شاید مبارزه در این بازی پیچیده و کمی خسته کننده باشد اما از شماره ۱ جذابیت بسیار بیشتری دارد. از طرفی شرکت سازنده تمام تمرکز خود را گذاشت تا یکی از بهترین عناوین نقش آفرینی تاریخ را طراحی کند.

ویچر ۲ یک عنوان معمولی نیست. اتمام آن نیاز به صبر و دقت زیادی دارد. از طرفی شما با یک بار اتمام این بازی تمام محتوای آن را تجربه نخواهید کرد. از این رو نمی‌توان ویچر ۲ را برای همه افراد پیشنهاد کرد. با این حال اگر طرفدار پر و پا قرص این مجموعه هستید، قطعاً ارزش تجربه را دارد.

به طور کلی ویچر ۲ چیزی است که ما از ویچر می‌شناسیم. این بازی در اصل پایه‌های این مجموعه را محکم کرده و روی آن بنا کرده است. با وجود تمامی مشکلات ویچر ۲ یکی از بهترین عناوین نقش آفرینی تاریخ دنیای بازی‌های ویدئویی بوده و تصمیم‌گیری در آن بسیار لذت بخش است. مخصوصاً اینکه شما نتایج تمامی اعمال خود را در انتهای هر بخش مشاهده می‌کردید!

منبع: Eurogamer.net

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.