ویندوز ۱۱ در برابر ویندوز ۱۰؛ آیا زمان ارتقا فرا رسیده؟

مایکروسافت در سال ۲۰۲۱ از ویندوز ۱۱ رونمایی کرد و با وجود اینکه ماه‌ها از انتشار آن می‌گذرد، اما به نظر می‌رسد بخش بزرگی از کاربران علاقه‌ی زیادی به نصب این نسخه ندارند. روی هم رفته ویندوز ۱۱ چه تفاوت‌هایی با نسخه‌ی قبلی دارد و آیا بهتر است آن را برای کامپیوتر خود نصب کنید؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

لپ تاپ 11 اینچی لنوو مدل IdeaPad 1 11ADA05

۹,۸۰۰,۰۰۰

تومان

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X515JP-SSD007W-i7 16GB 512GB 2GB - کاستوم شده

۲۹,۸۰۰,۰۰۰

تومان

آیا ویندوز ۱۱ حرف زیادی برای گفتن دارد؟

به طور کلی باید بگوییم که ویندوز ۱۱ یک آپدیت جذاب برای سیستم‌عامل‌های ویندوز محسوب می‌شود. به همین خاطر خبری از مشکلات نسخه‌هایی مانند ویندوز ۸، ویندوز ویستا و ویندوز Me نیست. مایکروسافت هنوز اعلام نکرده که تا چه زمانی از ویندوز ۱۱ پشتیبانی می‌کند ولی در مورد ویندوز ۱۰ باید بگوییم که در اکتبر ۲۰۲۵، پشتیبانی از آن به اتمام می‌رسد.

ویندوز 11

البته محدودیت‌های ویندوز ۱۱ برای تسک‌بار صدای برخی کاربران را درآورده است و به منظور برخی تغییرات باید دست به دامن استفاده از برنامه‌های جانبی یا راهکارهای نسبتا پیچیده شوید. یکی از مهم‌ترین مشکلات تسک‌بار در نسخه‌ی جدید ویندوز، عدم پشتیبانی آن از قابلیت drag-and-drop بود که خوشبختانه در آپدیت ۲۲H2 این مشکل برطرف شده است.

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3 15IGL05 - X

ویندوز ۱۱ در برابر ویندوز ۱۰؛ قابلیت‌های جدید

ویندوز ۱۱ نسبت به نسخه‌ی قبلی تغییرات گسترده‌ای نداشته ولی در کل شاهد برخی مشخصه‌های جدید هستیم. اما برای کاربران معمولی، تغییرات ظاهری این نسخه اهمیت زیادی دارد و از نظر بصری جذاب‌تر شده است. از بین قابلیت‌های تازه‌نفس این نسخه که اخیرا با آپدیت‌های جدید به آن افزوده شده می‌توانیم به تب‌دار شدن فایل اکسپلورر و ظاهر جدید Task Manager اشاره کنیم. خوشبختانه مایکروسافت برای این نسخه توجه زیادی به حالت تاریک نشان داده و حالا هماهنگی بین بخش‌های مختلف برای حالت تاریک بیشتر شده است.

ویندوز 11

از دیگر تغییرات صورت گرفته باید به ظاهر جدید منوی استارت هم اشاره کنیم. قابلیت پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندرویدی هم با استقبال زیادی روبرو شده و به راحتی می‌توانید انواع و اقسام اپلیکیشن‌های را روی ویندوز ۱۱ نصب و اجرا کنید. این نسخه در پشت صحنه هم با تغییرات زیادی روبرو شده و در این میان اینتل توصیه کرده که کاربران برای بهره‌گیری از ویندوز ۱۱ بهتر از پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ استفاده کنند زیرا ویندوز ۱۱ بهتر از نسخه‌ی قبلی می‌تواند از هسته‌های این پردازنده‌ها استفاده کند.

آیا ویندوز ۱۱ ارزش نصب کردن دارد؟

خوشبختانه نصب ویندوز ۱۱ بسیار ساده است و برای این کار لازم نیست هزینه‌ای بپردازید. البته به دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری تعیین شده برای ویندوز ۱۱، بسیاری از کاربران به راحتی نمی‌توانند این ویندوز را برای کامپیوتر خود نصب کنند. خود مایکروسافت هم اعلام کرده که نصب ویندوز ۱۱ را روی کامپیوترهایی که از سخت‌افزار لازم بهره نمی‌برند، توصیه نمی‌کند زیرا ممکن است کاربران با باگ‌های مختلفی روبرو شوند.

ویندوز 11

البته واقعیت این است که بسیاری از کاربران علاقه‌ای به تغییر نسخه‌ی سیستم‌عامل خود ندارند و با توجه به اینکه مایکروسافت تا سال ۲۰۲۵ از ویندوز ۱۰ پشتیبانی می‌کند، پس تا حدود ۲ سال دیگر مشکلی با ویندوز ۱۰ نخواهید داشت. اما اگر کامپیوتر شما از نظر سخت‌افزاری قدیمی محسوب نمی‌شود، بهتر است ویندوز ۱۱ را نصب کنید زیرا این نسخه از سخت‌افزارهای جدید بهتر استفاده می‌کند.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X515JP-SSD007W-i7 16GB 512GB 2GB - کاستوم شده

آیا ویندوز‌ ۱۱ کاملا پایدار است؟

ویندوز ۱۱ خوشبختانه از همان ابتدا کاملا پایدار بوده است و بنابراین حتی اگر در ماه‌های ابتدایی هم آن را نصب می‌کردید، با باگ‌های مختلف روبرو نمی‌شدید. در ضمن مایکروسافت هم همواره مشغول بهبود این سیستم‌عامل است و در نتیجه مرتبا آپدیت‌های مفیدی برای آن ارائه می‌شود. برخلاف ویندوز ۱۰ که هر ۶ ماه یک بار آپدیت بزرگی دریافت می‌کرد، مایکروسافت تصمیم گرفته برای ویندوز ۱۱ هر سال یک آپدیت بزرگ منتشر کند. بنابراین اگر نگران برخورد با باگ‌های مختلفی هستید، باید بگوییم که با خیال راحت می‌توانید ویندوز ۱۱ را نصب کنید.

آیا ویندوز ۱۱ برای گیمینگ بهتر است؟

ویندوز‌ ۱۱ از چند قابلیت مفید برای گیمرها بهره می‌برد. به عنوان مثال قابلیت Auto HDR از ایکس‌باکس راهی ویندوز شده است. به لطف این مشخصه اگر از مانیتور دارای قابلیت HDR استفاده می‌کنید، حتی بازی‌های قدیمی که از این مشخصه پشتیبانی نمی‌کنند هم به صورت HDR به نمایش درمی‌آیند.

Windows 11 vs Windows 10 5

با این حال در مورد گیمینگ باید بگوییم که تفاوت زیادی بین ویندوز‌ ۱۱ و ویندوز ۱۰ وجود ندارد. به عنوان مثال هر دو از DirectX 12 Ultimate پشتیبانی می‌کنند و هر دو از فناوری DirectStorage برای افزایش سرعت بارگذاری بازی‌ها بهره می‌برند. البته این فناوری به سخت‌افزار وابسته است و برای استفاده از آن، کامپیوتر شما باید از سخت‌افزار موردنیاز استفاده کند. بنابراین با وجود اینکه هر دو از نظر گیمینگ تفاوت خاصی با هم ندارند، اما بار دیگر توصیه می‌کنیم که اگر از سیستم جدید بهره می‌برید، بهتر است از ویندوز ۱۱ استفاده کنید زیرا در این صورت نهایت توان سیستم بهتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسر مدل Aspire 7 A715-42G-R23A

آیا ویندوز‌ ۱۱ سریع‌تر از ویندوز ۱۰ است؟

با توجه به بنچمارک‌های صورت گرفته، این دو سیستم‌عامل از نظر سرعت تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند. البته باید خاطرنشان کنیم در صورت استفاده از سخت‌افزارهای جدید مانند پردازنده و کارت گرافیک‌های تازه‌نفس، ویندوز ۱۱ بهتر می‌تواند از این منابع استفاده کند. بنابراین در این شرایط شاهد اندکی اختلاف سرعت بین این دو سیستم‌عامل خواهیم بود اما به طور کلی احتمالا کاربران معمولی متوجه این تفاوت سرعت نخواهند شد.

آیا مهاجرت به ویندوز‌ ۱۱ عاقلانه است؟

Windows 11 vs Windows 10 6

در رابطه با مهاجرت به ویندوز ۱۱ می‌توانیم به طور مختصر و مفید نکاتی را مطرح کنیم:

  • اگر مشکلی با ویندوز ۱۰ ندارید و علاقه‌ای به استفاده از ویژگی‌های جدید ویندوز ۱۱ ندارید، پس طبیعتا لازم نیست نسخه‌ی جدید ویندوز را نصب کنید و با خیال راحت به استفاده از همان نسخه‌ی قدیمی ادامه دهید.
  • اگر سیستم شما از نظر سخت‌افزاری از ویندوز ۱۱ پشتیبانی می‌کند، بهتر است آن را نصب کنید و برای چند روز از آن استفاده کنید. اگر هم بعد از چند روز استفاده متوجه شدید که جذابیتی برای شما ندارد، به راحتی می‌توانید به ویندوز ۱۰ برگردید.
  • اگر سیستم شما از ویندوز ۱۱ پشتیبانی نمی‌کند، بهتر است آن را نصب نکنید تا با باگ‌ها و مشکلات غیرمنتظره روبرو نشوید.
  • اگر یک سیستم جدیدی خریداری کرده‌اید، طبیعتا بهتر است از ویندوز‌ ۱۱ بهره ببرید زیرا این نسخه‌ی ویندوز بهتر می‌تواند از سخت‌افزارهای جدید استفاده کند.

بنابراین روی هم رفته مهاجرت به ویندوز ۱۱ برای بسیاری از کاربران چندان هم ضروری نیست ولی نمی‌توانیم جذابیت‌های مربوط به این نسخه را هم کتمان کنیم.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل VivoBook 15 K513EQ-BN778

مایکروسافت تا چه زمانی از ویندوز ۱۰ پشتیبانی می‌کند؟

بر اساس اعلام مایکروسافت، ویندوز ۱۰ تا اکتبر ۲۰۲۵ (مهر ۱۴۰۴) پشتیبانی می‌شود و تا آن زمان آپدیت‌های نرم‌افزاری دریافت می‌کند. بنابراین اگر علاقه‌ای به نصب ویندوز‌‌ ‌۱۱ ندارید یا کامپیوتر شما از آن پشتیبانی نمی‌کند، تا سال ۱۴۰۴ مشکلی با این نسخه نخواهید داشت.

الزامات سخت‌افزاری ویندوز‌ ۱۱

Windows 11 vs Windows 10 7

برخلاف ویندوز ۱۰ که با تمام سیستم‌های مبتنی بر ویندوز ۷ سازگار بود، مایکروسافت برای ویندوز‌ ۱۱ الزامات سخت‌افزاری سختگیرانه‌ای در نظر گرفته است. در کنار نیاز به بهره‌گیری از TPM 2.0 و UEFI دارای قابلیت بوت امن، این نسخه از ویندوز با پردازنده‌های نسبتا جدید سازگار است. بنابراین از نظر رسمی، سیستم‌های دارای پردازنده‌های نسل ۸ اینتل و مدل‌های جدیدتر و پردازنده‌های Zen 2 شرکت AMD و مدل‌های جدیدتر با این نسخه سازگار هستند. البته همانطور که گفتیم، روی سیستم‌های قدیمی هم می‌توانید این نسخه را نصب کنید که البته انجام این کار را توصیه نمی‌کنیم.

چرا نصب ویندوز‌ ۱۱ را روی سیستم‌های قدیمی توصیه نمی‌کنیم؟

Windows 11 vs Windows 10 8

با وجود اینکه نصب ویندوز‌ ۱۱ روی سیستم‌های قدیمی اصلا سخت نیست، ولی انجام این کار را توصیه نمی‌کنیم. اول از همه باید بگوییم که با انجام این کار ممکن است با باگ‌های مختلفی روبرو شوید و از سوی دیگر مایکروسافت اعلام کرده که با این کار، هیچ تضمینی برای انتشار آپدیت‌های امنیتی در آینده ارائه نمی‌دهد. بنابراین مثلا ممکن است یک سال بدون مشکل از ویندوز‌ ۱۱ استفاده کنید اما بعد از این مدت دیگر آپدیت‌های امنیتی را دریافت نکنید. اما اگر این ریسک را می‌پذیرید، همانطور که گفتیم به راحتی می‌توانید چنین کاری را انجام دهید. باید تاکید کنیم که ممکن است تا ماه‌ها با باگی روبرو نشوید ولی بعد از مدت‌ها احتمال بروز مشکلات مختلف وجود دارد.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل VivoBook R565EA-BQ2625

چگونه ویندوز ۱۱ را نصب کنیم؟

اگر سیستم شما از نظر سخت‌افزاری با ویندوز‌ ۱۱ سازگار است، به راحتی می‌توانید از طریق بخش آپدیت، این نسخه را نصب کنید. اما حتی اگر این نسخه به‌عنوان یک آپدیت نرم‌افزاری برای شما ارائه نشده، راهی این لینک از سایت مایکروسافت شوید و بعد از نصب ابزار موردنظر، به راحتی قادر به دانلود و نصب ویندوز‌ ۱۱ خواهید بود.

اگر هم سیستم شما از ویندوز‌ ۱۱ پشتیبانی نمی‌کند، با ترفندهای مربوط به رجیستری می‌توانید این محدودید را دور بزنید و این نسخه را نصب کنید. که البته بار دیگر باید تکرار کنیم انجام این کار را توصیه نمی‌کنیم.

چگونه از سازگاری سیستم با ویندوز ۱۱ خبردار شویم؟

برای خبردار شدن از اینکه آیا سیستم شما با ویندوز‌ ۱۱ سازگار هست یا نه، باید از ابزاری به نام PC Health Check استفاده کنید که توسط مایکروسافت ارائه شده است. برای دسترسی به این ابزار، روی این لینک کلیک کنید و آن را دانلود و نصب کنید. این ابزار به راحتی نشان می‌دهد که آیا سیستم شما تمام شرایط لازم برای نصب ویندوز‌ ۱۱ را دارد یا نه و اگر این شرایط را ندارد، کدام بخش‌ها مقصر هستند.

لپ تاپ 15.6 اینچی اچ‌پی مدل VICTUS 15-FA0032DX-W11

چگونه از ویندوز‌ ۱۱ به ویندوز ۱۰ برگردیم؟

Windows 11 vs Windows 10 9

اگر بعد از نصب ویندوز‌ ۱۱ به هر دلیلی پشیمان شدید، طی ۱۰ روز نخست به راحتی می‌توانید به ویندوز ۱۰ برگردید. برای این کار راهی Settings > System > Recovery شوید و سپس روی گزینه‌ی Go Back بزنید. اگر این گزینه غیرفعال شده، پس دیگر امکان بازگشت ندارید زیرا بعد از گذشت ۱۰ روز، ویندوز‌ ۱۱ به طور خودکار فایل‌های مربوط به ویندوز ۱۰ را حذف می‌کند.

البته باید خاطرنشان کنیم اگر در بخش System > Storage به طور دستی فایل‌های ویندوز ۱۰ را حذف کنید، طی همان ۱۰ روز نخست هم دیگر قابلیت بازگشت به ویندوز ۱۰ را نخواهید داشت. بعد از گذشت ۱۰ روز اگر خواستار بازگشت به ویندوز ۱۰ باشید، باید این ویندوز را به طور کامل نصب کنید و این به معنای نصب تمام برنامه‌ها و آماده‌سازی تنظیمات از صفر است.

در نهایت باید بگوییم که ویندوز‌ ۱۱ یک ارتقای جذاب برای ویندوز ۱۰ محسوب می‌شود ولی در کل تفاوت‌های گسترده‌ای هم با آن ندارد. بنابراین اگر به برخی قابلیت‌های ویندوز‌ ۱۱ علاقه دارید، آن را نصب کنید ولی اگر علاقه‌ی چندانی به ویژگی‌های جدید ندارید، به استفاده از ویندوز ۱۰ ادامه دهید. در صورت خرید لپ‌تاپ جدید هم به احتمال زیاد لپ‌تاپ موردنظر همراه با ویندوز‌ ۱۱ به دست شما می‌رسد و اگر می‌خواهید یک کیس جدید را اسمبل کنید، بهتر است ویندوز‌ ۱۱ را روی آن نصب کنید تا نهایت توان سخت‌افزاری به بهترین شکل مورد استفاده قرار بگیرد.

لپ تاپ 11 اینچی لنوو مدل IdeaPad 1 11ADA05

۹,۸۰۰,۰۰۰

تومان

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X515JP-SSD007W-i7 16GB 512GB 2GB - کاستوم شده

۲۹,۸۰۰,۰۰۰

تومان

منبع: HowToGeek

سوالات متداول

آیا ویندوز ۱۱ تفاوت‌های زیادی نسبت به ویندوز ۱۰ دارد؟

به طور کلی بیشتر تغییرات صورت گرفته برای ویندوز ۱۱ ظاهری هستند و در نتیجه از نظر بصری سیستم‌عامل جذاب‌تری محسوب می‌شود.

آیا بعد از نصب ویندوز ۱۱ اطلاعات کامپیوتر پاک می‌شود؟

خوشبختانه نصب ویندوز ۱۱ به سادگی صورت می‌گیرد و مانند یک آپدیت معمولی و بدون پاک شدن اطلاعات، بر روی کامپیوتر نصب می‌شود.

اگر کامپیوتر از نظر سخت‌افزاری با ویندوز ۱۱ سازگار نباشد، آیا همچنان امکان نصب وجود دارد؟

بله می‌توانید این سیستم‌عامل را نصب کنید ولی انجام این کار توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است در آینده با باگ‌ها و مشکلات مختلفی روبرو شوید.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.