ویندوز روی پلتفرم Ryzen 7000 با دو حافظه DDR5 24GB بوت نمی‌شود

اینتل و شرکت‌هایی که برای اینتل مادربرد تولید می‌کنند، اعلام کرده‌اند که مادربرد های سری ۶۰۰ و ۷۰۰ اینتل از حافظه‌های جدید ۲۴GB، ۴۸GB و ۹۶GB پشتیبانی می‌کنند. این ماژول‌های جدید به کاربران اجازه می‌دهند که حجم‌های رم DDR5 بیشتر از ۶۴ گیگابایت را روی پلتفرم‌های پایه با دو کانال و چهار اسلات داشته باشند. اما اینطور که به نظر می‌رسد، در صورت استفاده از دو ماژول DDR5 24GB روی پلتفرم های B650 Ryzen 7000، ویندوز بوت نمی‌شود.

خطای بوت ویندوز با حافظه DDR5 24GB روی پلتفرم Ryzen 7000

به تازگی صفحه توییتر MEGAsizeGPU یک کیت ۴۸ گیگابایتی Corsair Vengeance DDR5 با یک جفت ماژول ۲۴GB تهیه کرده که سرعت رسمی آن‌ها ۵۶۰۰ مگاترنسفر بر ثانیه است و می‌توان آن‌ها را از طریق قابلیت Intel XMP اورکلاک کرد. با وجود اینکه مادربرد ASUS ROG Strix B650-E به عنوان یک پلتفرم Ryzen 7000 به همراه پردازنده Ryzen 5 7600X، این دو ماژول ۲۴GB DDR5 را در بایوس با موفقیت شناسایی می‌کند و اطلاعات آن‌ها را به درستی نمایش می‌دهد، اما نمی‌تواند در حضور آن‌ها ویندوز را بوت کند. پیش از بوت ویندوز، سیستم پیغامی مبنی بر وجود یک ایراد سخت افزاری نمایش می‌دهد.

AMD DDR5 2 768x576 1
AMD DDR5 1 768x576 1

پردازنده‌های Ryzen 7000 شرکت AMD محدودیت حداکثر حافظه رم ۱۲۸ گیگابایتی دارند. پردازنده‌های نسل دوازدهم و نسل سیزدهم اینتل هم همینطور هستند. به همین خاطر، این خطا به علت عبور از سقف حافظه مجاز نیست. سازندگان مادربرد توانسته‌اند برای مادربردهای اینتل، امکان پشتیبانی از ماژول‌های جدید که حجم آن‌ها مضرب ۲۴ گیگابایت است را فراهم کنند، به شرطی که سقف حافظه نصب شده از ۱۲۸ گیگابایت بیشتر نشود. این شرط شامل پیکربندی‌های ۲×۲۴GB و ۴×۲۴GB و ۲×۴۸GB می‌شود (به ترتیب ۴۸ گیگابایت، ۹۶ گیگابایت و ۹۶ گیگابایت).

حافظه‌های جدید به کاربران اجازه می‌دهد که بتوانند خلاء موجود میان پیکربندی‌های ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی را با پیکربندی‌های ۲۴ و ۴۸ گیگابایتی پر کنند و تنها با دو ماژول حافظه، ۴۸ یا ۹۶ گیگابایت حافظه روی سیستم خود داشته باشند. شرکای برد شرکت AMD و تولیدکنندگان مادربردهای این شرکت نیز باید طی یک به‌روزرسانی بایوس، امکان پشتیبانی از این ماژول‌های جدید را به پلتفرم Ryzen 7000 اضافه کنند.

مطالب مرتبط

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link