ویتامین دی خطر آلزایمر را کاهش می دهد

تیمی از پژوهشگران کانادایی و بریتانیایی طی مطالعه ‌ای که در مقیاس بزرگ روی بیش از ۱۲ هزار شرکت ‌کننده انجام شد، ارتباطی معنادار بین مصرف مکمل‌ های ویتامین D و زندگی طولانی ‌تر بدون آسیب ‌های زوال عقل پیدا کردند.

به گزارش سیناپرس، محققان در مطالعات اخیر خود با بررسی شرایط فعالیت مغزی ۱۲ هزار نفر دریافتند: میزان ابتلا به بیماری های زوال عقل و آلزایمر در بین گروه ۴۶۳۷ نفری که این ویتامین ‌ها را مصرف کردند نسبت به گروه باقی‌ مانده که این ویتامین را مصرف نکردند، ۴۰ درصد کمتر است.

تیم مشترک محققان مؤسسه مغز و اعصاب Hotchkiss در دانشگاه کلگری و دانشگاه اکستر بریتانیا، در این رابطه گفتند: میانگین سنی شرکت کنندگان ۷۱ سال بوده و هنگام ثبت نام در پروژه، زوال عقل نداشتند.

زهینور اسماعیل، سرپرست این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق گفت: ما می دانیم که ویتامین D اثراتی در مغز دارد که می تواند پیامدهایی برای کاهش زوال عقل داشته باشد، با این حال تاکنون تحقیقات انجام شده، نتایج متناقضی را به همراه داشته است.یافته‌ های ما بینش ‌های کلیدی در مورد گروه‌ هایی ارائه می ‌دهد که ممکن است به طور خاص برای مکمل ‌های ویتامین D مورد هدف قرار گیرند. به طور کلی، ما شواهدی پیدا کردیم که نشان می ‌دهد مصرف مکمل‌ های ویتامین ممکن است قبل از شروع زوال شناختی مفید باشد.

بر اساس این تحقیق، ۲۶۹۶ شرکت‌ کننده در طی ۱۰ سال دچار زوال عقل شده و این بیماری در آن ها پیشرفت کرد. در آن گروه، ۲۰۱۷ نفر (۷۵%) در تمام ملاقات‌ها قبل از تشخیص زوال عقل، هیچ نوع مصرف مکمل ویتامین D نداشتند و ۶۷۹ نفر (۲۵%) به میزان کم از این مکمل استفاده می کردند.

به گزارش سیناپرس، بایرون کریز، یکی از پژوهشگران این تیم مطالعاتی از دانشگاه اکستر، در این رابطه گفت: پیشگیری از زوال عقل یا حتی به تعویق انداختن شروع آن با توجه به تعداد فزاینده افراد مبتلا، بسیار مهم است. این مطالعه نشان می دهد که مصرف مکمل های ویتامین D ممکن است در پیشگیری یا به تاخیر انداختن زوال عقل مفید باشد، اما ما اکنون به آزمایشات بالینی نیاز داریم تا تأیید کنیم که آیا واقعاً چنین است یا خیر.

این تحقیق پس از انجام  مطالعه ای در نوامبر انجام شد که نشان داد انزوای اجتماعی به طور قابل توجهی عوامل خطر زوال عقل را در افراد مسن افزایش می دهد. به گفته محققان، استفاده از فناوری برای تشویق افراد مسن به ارسال پیامک و ایمیل برای حفظ ارتباط به آنها کمک کرده است.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این یافته ‌ها روز چهارشنبه در مجله آلزایمر و زوال عقل: تشخیص، ارزیابی و نظارت بر بیماری منتشر شد.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: upi

نوشته ویتامین دی خطر آلزایمر را کاهش می دهد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.