واکسن آزمایشی فنتانیل از ورود دارو به مغز جلوگیری می‌کند – راهی موثر برای ترک اعتیاد به این مخدر

فنتانیل یکی از قوی ترین مواد مخدر است و بنابراین در صورت مصرف بیش از حد یکی از کشنده‌ترین آنهاست.

حتی زمانی که فردی مصمم است که اعتیاد خود را به فنتانیل ترک کند، باز هم این احتمال وجود دارد که در مقطعی دوباره دچار اعتیاد مجدد شود. حالا واکسن جدیدی طراحی شده است که با جلوگیری از تأثیر فنتانیل بر مغز، به این افراد کمک می کند تا اعتیاد خود را کنار بگذارند.

این واکسن که توسط تیمی به رهبری دانشگاه هیوستون ابداع شد، یک هاپتن شبیه فنتانیل است.

هاپتن یک مولکول کوچک است که وقتی با یک پروتئین حامل بزرگتر ترکیب می‌شود، باعث تولیدپادتن‌هایی می شود که به آن متصل می شوند. در مورد این واکسن، این پروتئین در واقع یک سم دیفتری غیرفعال شده ژنتیکی است که به نام CRM197 شناخته می‌شود – این پروتئین قبلاً در چندین واکسن مورد تأیید FDA استفاده می‌شود.

هنگامی که آنتی بادی ها تولید شدند، نه تنها به مولکول های هاپتن مانند فنتانیل، بلکه به هر مولکول واقعی فنتانیل موجود در جریان خون نیز متصل می‌شوند. بنابراین، این مولکول‌ها قادر به ورود به مغز نخواهند بود، بنابراین هیچ احساس سرخوشی ایجاد نمی کنند. آنها در نهایت از طریق کلیه‌ها از بدن منتقل می شوند.

همچنین در این واکسن یک مولکول کمکی به نام dmLT وجود دارد که از باکتری ای کولای E. coli مشتق شده است. مانند سایر ادجوانت ها، پاسخ ایمنی تولید شده توسط واکسن‌ها را تقویت می کند و داروها را موثرتر می‌کند.

در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، نشان داده شد که واکسن در جلوگیری از رسیدن فنتانیل به مغز مؤثر است، در حالی که هیچ عارضه جانبی قابل‌توجهی ایجاد نمی‌کند.

مهمتر از همه، پادتن‌ هایی که تولید می کند به طور خاص مولکول های فنتانیل و هاپتن را هدف قرار می‌دهند و بقیه را به حال خود رها می کنند. این بدان معنی است که انواع دیگر مواد افیونی مانند مورفین هنوز برای تسکین درد موثر هستند.

بر اساس برنامه‌ها، آزمایش‌های بالینی واکسن روی انسان به زودی آغاز خواهد شد.

منبع: دانشگاه هیوستون

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link