هورمون عشق ممکن است در شکل‌گیری پیوندهای اجتماعی بی‌تاثیر باشد

237899web 63dac045733fadf748879cc2

پژوهشگران با استفاده از تکنیک ویرایش ژن کریسپر، گیرنده‌های اکسی‌توسین را در ول‌های مرغزار حذف کردند و در کمال ناباوری دریافتند که این پستانداران، هنوز هم با یکدیگر پیوند دارند. مانولی هنوز هم لحظه‌ای را به‌یاد می‌آورد که یکی از نویسندگان این مطالعه به‌نام کریستن برندزن وارد آزمایشگاه شد و این خبر را به او داد.

موش‌های صحرایی فاقد گیرنده‌‌های اکسی‌توسین نیز مانند موش‌های دیگر می‌توانستند بچه‌های خود را به دنیا بیاورند و علاوه بر پرستاری از آن‌ها، زمان زیادی را صرف نظافت و وقت‌گذراندن با فرزندان خود کنند. رفتار این گروه از ول‌های مرغزار، شباهت بسیار زیادی به ول‌هایی داشت که همچنان از گیرنده‌های اکسی‌توسین خود بهره‌مند بودند

بااین‌حال، فرزندان متولدشده از مادران فاقد گیرنده‌های اکسی‌توسین، تا رسیدن به سن شیرگیری وزن بسیار کم‌تری داشتند. این موضوع نشان می‌دهد که مادران فاقد گیرنده، در تولید شیر یا شیردهی دچار مشکل بودند. همچنین احتمال زنده‌ماندن و رسیدن آن‌ها تا سن از شیر گرفته‌شدن کمتر از بقیه بود. درنتیجه هرچند پیوند جفت و سایر رفتارهای اجتماعی مهم تحت‌تاثیر قرار نگرفتند، به‌نظر می‌آمد که گیرنده‌های اکسی‌توسین همچنان نقش مهمی در رشد فرزندان دارند.

رابرت فرومکه از دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه نیویورک به‌نقل از نیوساینتیست می‌گوید:

به‌گفته‌ی مانولی، وقتی شوک اولیه‌ی خبر از بین رفت، یافته‌ها منطقی‌تر شدند. وی می‌افزاید: «جای تعجب نیست که برای رفتارهایی به اهمیت وابستگی، حتی یک نقطه‌ی تکی شکست وجود ندارد.»

سیستمی پیچیده‌تر می‌تواند توضیح قابل‌قبولی برای شکست‌ آزمایش‌های بالینی سابق اکسی‌توسین در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، اسکیزوفرنی و سایر اختلال‌ها ارائه دهد. چنین آزمایش‌هایی با هدف کاهش مشکلاتی انجام می‌شوند که افراد در شکل‌گیری دلبستگی‌های اجتماعی و پردازش مناسب موقعیت‌های اجتماعی تجربه می‌کنند.

طبق اظهارات دواناند مانولی، هنگامی که نتایج داروشناسی برای اولین‌بار منتشر شدند، این امید وجود داشت که اکسی‌توسین می‌تواند مداخله‌ی درمانی بزرگی باشد؛ اما کارآزمایی‌ها نتایجی متناقض و بدون پیشرفت چشمگیری در رفتارهای اجتماعی بیمار به‌دنبال داشتند. مانولی حدس می‌زند که اکسی‌توسین تنها بخشی از موزاییک هورمونی پشت پیوندهای اجتماعی باشد.

مانولی و همکارانش درحال بررسی این موضوع هستند که در غیاب گیرنده‌های اکسی‌توسین، کدام‌یک از فرایندهای شیمیایی ممکن است در مغز جبران شوند. یا آیا امکان دارد هورمون اکسی‌توسین با اتصال به گیرنده‌های دیگر در مغز، دلبستگی‌های اجتماعی حیاتی را ممکن سازد.

یافته‌های مطالعه در نشریه سل منتشر شده است.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.