هرآنچه که باید پیش از خرید گوشی گیمینگ بدانید

این روزها گوشی گیمینگ یا موبایل گیمینگ برخلاف تصور عمومی، بخش اعظمی از اکوسیستم گیمرها را تشکیل می‌دهند. طبق آمار منتشر شده از سمت مجله GameAnalytics، در حال حاضر قریب به ۲.۷ میلیارد گیمر موبایل در دنیا داریم که در شال گذشته ارزشی به مقدار ۱۵۹ میلیارد دلار برای این صنعت خلق کرده‌اند.

موبایل گیمینگموبایل گیمینگ

این ارقام خبر از صنعت پرسودی می‌دهد که می‌تواند نقش پررنگی در آینده صنعت سرگرمی ایفا کند. در دسترس پذیری بیشتر، ارزان تمام شدن، تنوع بالاتر و البته سیستم ساده‌تر از جمله عواملی است که مخاطبان را به سمت موبایل گیمینگ جذب نموده است.

خوشبختانه این صنعت در ایران نیز با توجه به در دسترس پذیری بیشتر، تسهیل گشته است. امروزه موبایل گیمینگ چه از حیث مخاطب و چه از حیث توسعه دهنده، توانسته است به ارزش بالایی دست پیدا کند. از این رو در این سری از نکات پیش از خرید ویجیاتو قصد داریم به المان‌های حائز اهمیت پیش از خرید گوشی گیمینگ بپردازیم.


منظور از گوشی گیمینگ چیست؟

زمانی که از گوشی گیمینگ صحبت می‌کنیم، معمولا اشاره به گوشی با مشخصات سخت افزاری قابل توجه و رم کافی به منظور اجرای روان و بدون مشکل بازی‌ها داریم. این گوشی غالبا در بازه‌ی زمان طولانی در اثر پردازش‌ها سنگین و یا بازی کردن به صورت آزار دهنده‌ای داغ نمی‌شود.

گوشی گیمینگ شیرینگوشی گیمینگ شیرین

سیستم کولینگ این دسته از تجهیزات بهینه بوده و برای ساعت‌ها پردازش متوالی طراحی شده‌آند. گوشی گیمینگ مناسب معمولا از باتری با عمر و کیفیت بالا نیز بهره می‌برد. این گوشی معمولا از سیستم‌های فست شارژ نیز استفاده می‌کند تا بیشترین کارکرد ممکن را به مخاطب عرضه کند.

علاوه براین گوشی گیمینگ مناسب از صفحه نمایش باکیفیت نیز بهره می‌برد. صفحه نمایش این دسته از دیوایس‌ها معمولا از نوع امولد خازنی بوده و نرخ تازه سازی (Refresh rate) آن‌ها معمولا بالا است.


صفحه نمایش

تجربه‌ی بصری بخش پررنگی از موبایل گیمینگ را به خود اختصاص می‌دهد. بهره مندی از صفحه نمایش‌های بزرگ و با نرخ بروز رسانی و رزولوشن بالا می‌تواند در بهبود این تجربه بسیار تاثیر گذار باشد. به همین منظور گوشی گیمینگ بایستی از صفحه نمایش‌های بزرگتر از ۶.۲ اینچ بهره ببرد.

همچنین مدل‌ها با حداقل نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز، رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ و تراکم پیکسل مناسب می‌توانند الویت‌های بعدی باشند. در نظر داشته باشید که تعامل شما به وسیله صفحه نمایش تقلیل پیدا نمی‌کند و ساختار صفحه نمایش بایستی به گونه‌ای باشد که اعمال دست شما سریع، روان و با دقت بالا انتقال پیدا کنند.

گوشی گیمینگگوشی گیمینگ

بدین منظور توصیه می‌شود گوشی گیمینگ بهره‌مند از صفحه نمایش‌ها با تکنولوژی امولد (Active Matrix Organic Light-emitting Diode) استفاده کنید. به یاد باشید برخی تکنولوژی‌های جدیدتر نظیر Dynamic AMOLED 2X با روشنایی و رنگ‌هایی درخشان که در پرچمداران سامسونگ دیده می‌شود نیز می‌توانند انتخاب مناسبی باشند.

در انتها لازم به ذکر است که به جهت حفظ کیفیت بصری و همچنین تعامل لمس با گوشی، از محافظ صفحه نمایش‌های باکیفیت استفاده کنید. در صورت استفاده از محافظ صفحه نمایش‌های بی‌کیفیت به تجربه‌ی لمسی و بصری گوشی آسیب وارد می‌شود.


پردازنده و رم

مهم‌ترین فاکتور برای تجربه‌ی گیمینگ توان پردازشی دیوایس است. با این حال تنوع و گستردگی پردازنده‌های موبایلی ممکن است کمی انتخاب را برای کاربران چالش برانگیز کند. در بازار جهانی این روزها اسنپ دراگون (Snapdragon)، چیپ A13 Bionic اپل، Exynos 990 و Kirin 990 از جمله محبوب‌ترین پردازنده‌های موبایلی محسوب می‌شوند.

به منظور تجربه‌ی روان و بدون اختلال توصیه می‌شود به دنبال پرچمداران هر خانواده بروید. بنابراین حداقل به دنبال یک دستگاه اسنپدراگون سری ۷۰۰ یا یک دستگاه سری ۸۰۰ می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشند. همچنین می‌توانید تلفن‌هایی را در نظر بگیرید که از تراشه‌های سری مدیاتک رده بالا مانند Dimensity 1000 و Dimensity 1200 استفاده می‌کنند. چیپ‌های اپلی A13 نیز توانسته‌ند عملکرد درخشانی را ثبت کنند.

سخت افزار گوشی گیمینگسخت افزار گوشی گیمینگ

رم یا حافظه‌ی موقت نیز در حفظ کیفیت تجربه موثر است. رم اساساً مقدار داده‌ای است که تلفن شما می‌تواند به صور فعال و آماده استفاده در هر زمان در دسترس داشته باشد. هرچه رم بیشتری داشته باشید، گوشی شما کمتر داده‌ها را از حافظه فلش بارگیری می‌کند و عملکرد نهایی آن سریع‌تر خواهد بود.

نداشتن رم کافی ممکن است به تجربه‌ی بازی شما آسیب وارد کرده و موجبات لگ و کندی را فراهم آورد. پس خصوصا اگر اگر عاشق بازی‌های داده دار هستید، توصیه می‌شود حداقل ۸ گیگابایت رم را در نظر داشته باشید، تا از بازی‌ها در بهترین حالت لذت ببرید.


حافظه‌ی داخلی

حافظه‌ی داخلی گوشی گیمینگ مولفه‌ی پررنگی در کیفیت تجربه‌ی بازی نیست. با این حال در نظر داشته باشید که اکثر بازی‌های محبوب امروزی از دیتا با حجم بالا بهره می‌برند. از این رو توصیه می‌شود که به فکر تهیه‌ی دیوایس‌ها با حافظه‌ی داخلی ۶۴ گیگابایت از نوع UFS 2.2 یا بالاتر باشید و یا موبایلی تهیه کنید که به اسلات MicroSD مجهز باشد.


باتری و شارژر

بازی کردن از جمله پردازش‌های نسبتا سنگین برای دیوایس‌های موبایلی است. این فعالیت اکثر منابع دیوایس را به خود اختصاص داده و این موضوع در کنار المان صفحه نمایش‌های بزرگ و با نرخ بروزرسانی بالا، مصرف انرژی بسیار بالایی خواهد داشت.

باطری گوشی گیمینگباطری گوشی گیمینگ

از این رو توصیه می‌شود اقدام به خرید مدل‌ها با ظرفیت باتری قابل قبول نمایید. حداقل ظرفیت توصیه شده برای موبایل‌های گیمینگ حدود ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت (mAh) است که برای نصف روز بازی کردن کافی خواهد بود. همچنین پشتیبانی دیوایس از قابلیت‌های نظیر فست شارژینگ و یا شارژرها با توان بالا می‌تواند امتیاز مثبتی محسوب شود.


خروجی‌ها و پشتیبانی از لوازم جانبی

زمانی که صحبت از دیوایس‌های گیمینگ می‌شود، لوازم جانبی و پشتیبانی از آن همواره مطرح است. امروزه و با وجود محبوبیت یافتن هندزفری‌های بلوتوثی، بسیاری از گوشی‌های جدید فاقد ورودی جک ۳.۵ میلیمتری هستند، که برای گیمرها که به دنبال تجربه‌ی صوتی بدون تاخیر هستند، می‌تواند مسئله ساز باشد.

.cls-1{fill:#231f20;}.cls-2{fill:#ed145b;}

همچنین پشتیبانی از سایر لوازم جانبی می‌تواند برای گیمرهای موبایل حائز اهمیت باشد. اگر از کنترلرهای کلیپسی، تریگر، کولینگ‌های موبایل، کنترل پد و… استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که دیوایس موردنظر از آن پشتیبانی کند.


از چه برندی گوشی گیمینگ تهیه کنیم؟

متاسفانه برند و برخی مدل‌های انحصارا گیمینگ در بازار ایران قابل تهیه نیستند. با این حال مدل‌هایی از سامسونگ، آیفون، ایسوس، وان پلاس، هواوی، شیائومی و… می‌توانند انتخاب‌های مناسبی برای کاربران ایرانی باشند که به راحتی نیز در بازار محدود ایران قابل تهیه هستند.


نتیجه گیری

این روزها گوشی گیمینگ یا موبایل گیمینگ بخش اعظمی از اکوسیستم گیمرها، به خصوص در ایران را تشکیل می‌دهند و تهیه‌ی گوشی گیمینگ اهمیت پیدا کرده است. از این رو در این مقاله به تفصیل درباره‌ی المان‌های حائز اهمیت پیش از خرید گوشی گیمینگ در بازار ایران صحبت کردیم.

گوشی گیمینگ چه ویژگی‌هایی دارد؟

این گوشی معمولا سخت افزار مناسب، باتری با عمر بالا، صفحه نمایش باکیفیت و سیستم کولینگ بهینه به منظور اجرای روان و بدون مشکل بازی‌ها دارد.

بهترین برند گوشی گیمینگ کدام است؟

متاسفانه برند و برخی مدل‌های انحصارا گیمینگ در بازار ایران قابل تهیه نیستند. با این حال مدل‌هایی از سامسونگ، آیفون، ایسوس، وان پلاس، هواوی، شیائومی و… می‌توانند انتخاب‌های مناسبی برای کاربران ایرانی باشند.

بهترین پردازنده‌ی موبایلی برای گیمینگ چیست؟

این روزها اسنپ دراگون (Snapdragon)، چیپ A13 Bionic اپل، Exynos 990 و Kirin 990 از جمله محبوب‌ترین پردازنده‌های موبایلی محسوب می‌شوند.

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link