نگرانی ها از برنامه اسرائیل برای کاوش گسترده آثار باستانی در بیت المقدس

رژیم اشغالگر قدس به تازگی یک برنامه سرمایه گذاری پنج ساله را تصویب کرد که شامل پروژه های مختلفی برای مطالعات باستان شناسی و گردشگری در بیت المقدس است.

به گزارش سیناپرس، روز گذشته بودجه ای با ارزش ۱۳۷ میلیون دلار توسط دولت رژیم اشغالگر قدس تصویب شد که بر اساس آن حفاری های گسترده ای توسط باستان شناسان اسرائیلی در سرزمین مقدس مسلمانان در بیت المقدس انجام خواهد شد.

بر اساس بیانیه ای از طرف وزارت امور میراث فرهنگی رژیم اشغال گر قدس عنوان شد که دولت اسرائیل یک برنامه سرمایه گذاری پنج ساله را تصویب کرد که شامل پروژه های مختلفی می شود. علاوه بر این، بودجه ای برای عملیات ساخت و ساز و توسعه تونل های دیوار غربی از جمله حفاری و حفظ یافته های باستان شناسی، ارتقاء زیرساخت ها و خدمات حمل و نقل و همچنین گسترش فعالیت های آموزشی سرمایه گذاری خواهد شد.

این طرح به طور خاص روی چه چیزی تمرکز خواهد کرد؟

این طرح روی تعدادی از حوزه های کلیدی از جمله گردشگری محلی و بین المللی، توسعه زیرساخت های فیزیکی و دسترسی به شهر قدیمی، تمرکز دارد. بودجه مورد نیاز برای این پروژه، قرار است به تصویب وزارت بیت المقدس و میراث فرهنگی رژیم اشغالگر قدس برسد. بر اساس این طرح و در قالب یک پروژه مشترک بین وزارت گردشگری، وزارت بیت المقدس (اورشلیم) و وزارت میراث، شهرداری بیت المقدس، اداره آثار باستانی اسرائیل، مطالعات مختلفی در زمینه باستان شناسی و حفاری و کاوش سایت های تاریخی این منطقه انجام خواهد شد.

به گزارش سیناپرس، آمیچای الیاهو، وزیر میراث رژیم اشغالگر قدس در این رابطه گفت که وزارت او بیش از ۱۰۰ میلیون شکل (واحد پول اسرائیل) در این رابطه و برای توسعه حفاظت از زیرساخت های باستانی، تقویت گردشگری در اطراف مکان های تاریخی شهر و ایجاد فضاهای میراثی بدیع که داستان این منطقه را برای هزاران سال روایت می کند، سرمایه گذاری خواهد کرد.

یکی از اهداف اصلی پروژه فوق که ۱۲۰ میلیون شکل به آن اختصاص داده شده است، حفاری های اداره آثار باستانی در مجموعه پارک ملی داوود برای کشف اورشلیم باستانی است.

گفتنی است، طرح فوق می تواند موجب بروز نگرانی هایی جدی برای جامعه مسلمانان شده و به بیان دیگر، این موضوع می تواند منجر به ایجاد شبهاتی همچون تاریخ سازی، تفسیر یکجانبه و بهره برداری مغرضانه از آثار باستانی توسط دولت رژیم اشغالگر قدس شود.

نکته بسیار مهم دیگر، تلاش دولت رژیم اشغالگر قدس برای مهاجرت جوانان یهودی به بیت المقدس با هدف تغییر ساختار جمعیتی این شهر است. بر این اساس، دولت جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله یهودی را تشویق خواهد کرد تا به بیت المقدس نقل مکان کنند.

به گزارش سیناپرس، موشه لیون، شهردار بیت المقدس (اورشلیم)، در این رابطه اعلام کرد: اورشلیم (بیت المقدس) بزرگترین شهر پذیرنده مهاجر در اسرائیل است. ما سرمایه گذاری زیادی روی مهاجران می کنیم و مهاجرت به این شهر را از سراسر جهان برای یهودیان تشویق می کنیم.

گزارش: دکتر احسان محمدحسینی – باستان شناس

نوشته نگرانی ها از برنامه اسرائیل برای کاوش گسترده آثار باستانی در بیت المقدس اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link