نگاه نزدیک به ویژگی‌های جدید اولین نسخه بتای اندروید ۱۴

چند روز قبل گوگل اولین نسخه‌ی بتای عمومی اندروید ۱۴ را برای کاربران برخی از گوشی‌های پیکسل منتشر کرد. در این نسخه طبق معمول با چندین ویژگی جدید روبرو هستیم که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 CH دو سیم‌ کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت - نات اکتیو

۴۲,۹۹۰,۰۰۰

تومان

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A13 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت به همراه شارژر

۷,۱۰۰,۰۰۰

تومان

تاریخ عرضه نسخه نهایی

با توجه به تاریخ عرضه‌ی نسخه‌های قبلی اندروید، گوگل همواره در فصل سوم سال میلادی یا اوایل فصل چهارم نسخه‌ی جدید اندروید را به دست کاربران می‌رساند. بعد از انتشار هم سایر شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های اندرویدی کار بر روی آماده‌سازی نسخه‌ی جدید رابط کاربری خود را آغاز می‌کنند و در این میان سامسونگ موفق شده سرعت ارائه‌ی نسخه‌های جدید اندروید را برای گوشی‌های خود بسیار بیشتر کند.

قابلیت‌های جدید مربوط به دسترسی‌پذیری

مثل همیشه، اندروید ۱۴ از قابلیت‌های بیشتری برای دسترسی‌پذیری بهره می‌برد و افراد نیازمند به این مشخصه‌ها می‌توانند تجربه کاربری بهتری داشته باشند.

گوشی موبایل آنر مدل X5 دو سیم کارت ظرفیت 32 گیگابایت و رم 2 گیگابایت

امکان افزایش قابل توجه اندازه‌ی فونت‌ها

اندروید 14

سال‌هاست که اندروید از فونت‌های بسیار بزرگ پشتیبانی می‌کند اما اگر بزرگ‌ترین اندازه‌ی فونت هم مناسب شما نیست، در اندروید ۱۴ می‌تواند اندازه‌ی آن را بزرگ‌تر کنید. اندروید ۱۳، اندازه‌ی فونت‌ها را تا حداکثر ۱۳۰ درصد افزایش می‌دهد ولی در اندروید ۱۴ می‌توانید آن‌ها را تا ۲۰۰ درصد هم بزرگ‌تر کنید.

فعال کردن فلش دوربین یا نمایشگر برای نوتیفیکیشن‌ها

اندروید 14

اگر مشکل شنوایی دارید و می‌خواهید از دریافت نوتیفیکیشن‌ها باخبر شوید، در این نسخه‌ی جدید اندروید می‌توانید فلش دوربین یا فلش نمایشگر یا فلش هر دو را فعال کنید. در ضمن برای فلش نمایشگر قادر به تعیین رنگ موردنظر هم هستید تا نمایشگر با رنگ موردنظر به سرعت خاموش و روشن شود.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A14 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

تغییرات امکانات حریم خصوصی و امنیتی

اندروید 14

اندروید ۱۴ نسبت به نسخه‌های قبلی، از تعداد کمتری از قابلیت‌های جدید حریم خصوصی بهره می‌برد. اما در هر صورت می‌توانیم به چند قابلیت جدید اشاره کنیم.

خداحافظی با اپ‌های بسیار قدیمی

در نسخه‌ی جدید اندروید، اپلیکیشن‌هایی که به طور مشخص برای اندروید ۵.۱ و نسخه‌های قدیمی‌تر توسعه پیدا کرده‌اند، دیگر امکان نصب ندارند. گوگل می‌گوید بدافزارها با استفاده از APIهای قدیمی این اپ‌ها ممکن است به گوشی آسیب برسانند. البته گوگل اعلام کرده که اگر این اپ‌های قدیمی در گوشی شما قرار داشته باشند، بعد از نصب اندروید ۱۴ هم می‌توانید به استفاده از آن‌ها ادامه دهید.

اشتراک‌گذاری فقط تعدادی از ویدیو‌ها و عکس‌ها

در حال حاضر زمانی که یک اپ می‌خواهد به گالری گوشی شما دسترسی پیدا کند، فقط می‌توانید بین گزینه‌های بله یا خیر دست به انتخاب بزنید. اما در اندروید ۱۴ می‌توانید گزینه‌ی Select Photos را انتخاب کنید تا فقط به ویدیو‌ها و عکس‌های مشخص اجازه‌ی دسترسی بدهید.

گوشی موبایل شیائومی مدل Poco X5 5G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت - گلوبال

دیگر ویژگی‌های شایعه شده و مورد انتظار اندروید ۱۴

همانطور که می‌بینید، در اولین نسخه‌ی بتای اندروید ۱۴ شاهد ویژگی‌های جدید مهمی نیستیم. اما در این میان بر اساس شایعات و گزارش‌های منتشر شده، به نظر می‌رسد ویژگی‌های دیگری در راه اندروید ۱۴ هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

پشتیبانی از ارتباط ماهواره‌ای

طی ماه‌های گذشته تلاش‌ شرکت‌ها برای ارائه‌ی ارتباط ماهواره‌ای در گوشی‌های خود چندین برابر شده است. در این میان یکی از مدیران ارشد گوگل هم اعلام کرده که این مشخصه راهی اندروید خواهد شد. البته این شرکت تاریخ ارائه‌ی این قابلیت را اعلام نکرده و شاید اندروید ۱۴ در نهایت این قابلیت را دریافت نکند. اما در هر صورت وجود چنین مشخصه‌ای در سیستم‌عامل اندروید، کار شرکت‌های مختلف را برای ارائه‌ی آن در گوشی‌های خود راحت‌تر می‌کند.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A54 5G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

ورود به یک با دو اکانت مختلف

در حال حاضر برخی از رابط‌ کاربری‌های اندروید از امکان استفاده‌ از برخی اپلیکیشن‌ها با دو اکانت مختلف پشتیبانی می‌کنند. به زبان ساده مثلا می‌توانید دو اپ واتساپ داشته باشید و برای هرکدام یک اکانت جداگانه مورد استفاده قرار بدهید. حالا به نظر می‌رسد بعد از سال‌ها انتظار، قرار است این قابلیت به اندروید ۱۴ هم راه پیدا کند.

جستجوگر اپ‌های بی‌مصرف

برخی گوشی‌ها بعد از روشن شدن، بدون اطلاع دادن به کاربر و در پشت صحنه، اپ‌های مختلفی را دانلود می‌کنند. حالا گوگل می‌خواهد با این موضوع مقابله کند. این قابلیت می‌تواند نصب مخفی اپلیکیشن‌ها را شناسایی کند و پاک کردن سریع‌ آن‌ها را امکان‌پذیر کند. البته هنوز مشخص نیست که آیا این قابلیت به نسخه‌ی نهایی اندروید ۱۴ راه پیدا می‌کند یا نه.

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 CH دو سیم‌ کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت - نات اکتیو

۴۲,۹۹۰,۰۰۰

تومان

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A13 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت به همراه شارژر

۷,۱۰۰,۰۰۰

تومان

منبع: Android Authority

سوالات متداول

آیا در اندروید ۱۴ برای اپ دوربین امکانات بیشتری ارائه می‌شود؟

هنوز برای پاسخ به این سوال زود است و باید منتظر نسخه‌های بعدی بتا باشیم.

آیا این نسخه ارزش نصب کردن دارد؟

فعلا فقط تعدادی از گوشی‌های پیکسل می‌توانند این نسخه را نصب کنند و در ضمن معمولا در نسخه‌های ابتدایی بتا، باگ‌های زیادی به چشم می‌خورد. بنابراین نصب آن را برای کاربران معمولی توصیه نمی‌‌کنیم.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.