نماینده مجلس شورای اسلامی: اینترنت ایران باید مانند چین شود

«حسین جلالی»، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد ایران برای مقابله با هکرهای خارجی باید به مانند کشور چین اینترنت ملی را راه‌اندازی کند. او اعتقاد دارد هکرها نمی‌توانند به اینترنت ملی نفوذ پیدا کنند.

«حسین جلالی»، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌های داخلی، انتقاد خود را به تحریم شرکت «ابرآروان» توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد. او گفت آمریکا کشور بی‌رحمی است و اپلیکیشن مردمی «تیک تاک» را نیز قبلاً تحریم کرده است؛ بنابراین تحریم شرکت «ابر آروان» اتفاق جدیدی نیست. او تاکید کرد آمریکا از عملکرد کشور ایران راضی نیست و از ما خوششان نمی‌آید.

چند روز گذشته، وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی را علیه شرکت «ابر آروان» و موسسان آن اعمال کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا دلیل تحریم این شرکت را «ایجاد سانسور در اینترنت ایران» خطاب کرد. از این رو، «جلالی» پیرامون تحریم این شرکت ایرانی توسط آمریکا گفت این کشور با تحریم‌ها دنبال فضاسازی است و می‌خواهد نشان دهد که همیشه در صحنه وجود دارد و می‌تواند هر کاری را انجام دهد. نمایند مجلس در ادامه گفت طرح صیانت یا طرح «سازماندهی فضای مجازی» در دستور کار مجلس نیست و مجلس برنامه‌ای برای اعمال آن ندارد.

تاکید جلالی به پیروی ایران از سبک اینترنت چینی؛ طرح صیانت دیگر قابل اجرا نخواهد بود!

او افزود با اینکه وزیر ارتباطات فعالیت بسیاری از اپلیکشن‌های خارجی را محدود کرده است، طرح صیانت دیگر معنایی ندارد، چراکه نتیجه‌ای برای مجلس و دولت نخواهد داشت. «جلالی» اعلام کرد برنامه مجلس شورای اسلامی این بود که با نمایندگان پلتفرم‌های خارجی صحبت کند تا دفاتر نمایندگی را در ایران احداث کنند تا شرایط فعالیت آن‌ها قانونی شود. اما وقتی قابلیت دسترسی به «تلگرام» و «اینستاگرام» دیگر در ایران وجود ندارد، موضوع مذکور دیگر در اولویت ما قرار نمی‌گیرد.

اینترنت ایران و چین

«حسین جلالی» همچنین تاکید کرد سامانه نهاد ریاست‌جمهوری هیچ‌وقت هک نشده است اما دولت ایران باید راهکارهایی را برای مقابله با گروه‌های هکری پیدا کند. او گفت هکرها تاکنون موفق نشده‌اند به سیستم امنیتی چین نفوذ کنند، چراکه آن‌ها از اینترنت ملی برخوردار هستند. او اظهار کرد اینترنت ایران باید مانند اینترنت کشور چین شود. دولت سیزدهم در زمینه اینترنت ملی پیشرفت‌هایی داشته‌ است اما هنوز تا اینترنت کاملا و ۱۰۰ درصد ملی فاصله دارد. مسئولان باید یک مخزنی داشته باشند که کلیه اطلاعات داخل آن مخزن باشد و از آن مخزن کار گزینش اعمال شود.«جلالی» افزود آن مخزنی که حوزه مشترک جمع‌آوری داده‌ها باشد، هنوز شکل نگرفته است. اما هدف اصلی دولت ایران باید راه‌اندازی اینترنت ملی در آینده نزدیک باشد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.