موشک آرتمیس ۱ برای پرتاب در ۲۳ آبان آماده است

NASA Artemis 1 SLS Orion to Launch Pad for Nov 14 2022

در حالی که مجموعه‌ی موشک و فضاپیمای آرتمیس ۱ به سوی سکوی پرتاب حرکت می‌کنند، مقامات ناسا اعلام کردند که برای پرتاب در ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) اطمینان کامل دارند.

مجموعه‌ی مأموریت آرتمیس ۱ متشکل از موشک عظیم «سامانه‌ی پرتاب فضایی» (SLS) و فضاپیمای «اوریون» (Orion) امروز ۴ نوامبر (۱۳ آبان) ساعت ۱۲:۰۱ بامداد منطقه‌ی زمانی شرقی (۰۷:۳۱ به وقت تهران) بار دیگر روند انتقال از ساختمان مونتاژ وسایل نقلیه (VAB) در مرکز فضایی کندی (KSC) به سکوی پرتاب ۳۹B را آغاز کرد.

مجموعه‌ی سامانه‌ی پرتاب فضایی و کپسول اوریون، تا کنون سه بار دیگر هم، یک بار در ماه مارس و ژوئن برای آزمایش‌های سوخت‌رسانی پیش از پرتاب و بار دیگر در اواسط آگوست برای دو تلاش پرتاب ناموفق، به سکو برده شده بودند. در نهایت اما با توجه به طوفان ایان و نیاز به تعمیرات فنی، در ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) به ساختمان مونتاژ بازگردانده شدند.

با وجود این شکست‌ها، مقامات ناسا در نشست خبری تازه‌ی خود تأکید کردند که از روند زمانی جدید مأموریت که پرتاب در ساعت ۱۲:۰۷ بامداد منطقه‌ی زمانی شرقی (۰۷:۳۷ به وقت تهران) روز ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) را هدف گرفته است، پشتیبانی می‌کنند.

«جیم فری» (Jim Free) معاون توسعه‌ی سیستم‌های اکتشافی ناسا در این زمینه گفت: «اگر مطمئن نبودیم، مجموعه را از ساختمان مونتاژ خارج نمی‌کردیم و شمارش معکوس را برای انجام پرتاب را آغاز نمی‌کردیم. ما اطمینان داریم که به جلو حرکت می‌کنیم.»

حالا پس از پایان کار در ساختمان مونتاژ، مجموعه‌ی موشک بر روی خزنده‌ی غول‌پیکر قرار گرفته و آرام آرام به سمت سکوی پرتاب می‌رود. این روند در حالی انجام می‌شود که به گفته‌ی فری لغو چند باره‌ی مأموریت و طولانی شدن روند پرتاب هم تأثیری بر فعالیت حرفه‌ای کارکنان نداشته است.

او در این‌باره اشاره کرد: «این‌ها یک گروه حرفه‌ای هستند که اولین هدف آن‌ها سالم بودن سخت‌افزار و انجام درست کارهاست. ما پذیرای انتقادات ناشی از تأخیر هستیم و در این زمینه پاسخگو خواهیم بود اما چنین رویکردی ما را هرگز در موقعیتی قرار نمی‌دهد که برای پرتاب خیلی سریع یا تصمیم‌گیری نادرست تحت فشار باشیم.»

طی مأموریت آرتمیس ۱ قرار است یک فضاپیمای بدون سرنشین اوریون در یک سفر طولانی به مدار ماه برود و بازگردد. این نخستین مأموریت در برنامه‌ی اکتشاف ماه «آرتمیس» (Artemis) ناسا است که تحت آن پس از سال‌ها انسان دوباره روی ماه فرود خواهد آمد و در نهایت تا پایان دهه‌ی جاری، حضور پایدار انسانی را روی قمر زمین رقم خواهد زد.

عکس کاور: مجموعه‌ی موشک و فضاپیمای مأموریت آرتمیس ۱ به سمت سکوی پرتاب
Credit: NASA/Joel Kowsky

منبع: Space

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link