ممنوعیت صادرات CPU های چینی Loongson به روسیه و دیگر کشورها

چین در سال‌های گذشته با محدودیت‌های بسیاری در خصوص تولید تراشه‌های نیمه هادی مواجه شده، اما با این حال در جدیدترین خبرها مشخص شده که دولت چین صادرات CPU های Loongson چینی را به روسیه و دیگر کشورها ممنوع کرده است.

این احتمالا تبعات مهمی برای روسیه در حین درگیری نظامی با اوکراین دارد و این کشور با استفاده از این پردازنده‌ها به دنبال جایگزینی CPU های اینتل و AMD به دلیل توقف واردات آن‌ها به روسیه به دلیل حمله‌ی نظامی به اوکراین بوده است. در جدیدترین خبرها، خبرگزاری روسی Kommersant به نقل از وزارت توسعه دیجیتال این کشور نوشته که دولت چین عرضه و صادرات پردازنده‌های Loongson که مبتنی بر معماری LoongArch است را به روسیه و دیگر کشورها ممنوع کرده است.

با این حال به نظر می‌رسد که دلیل منع صادرات این تراشه‌ها به روسیه با دیگر کشورها متفاوت است و گفته شده که این CPU ها در صنایع نظامی چین مورد استفاده قرار می‌گیرند. تاثیر کوتاه مدت این نوع ممنوعیت بر روسیه احتمالا کم خواهد بود اما در دراز مدت اگر واردات پردازنده‌های اینتل و AMD از طریق کشورهای دیگر به روسیه کاهش یابد، این ممنوعیت از طرف چین نیز می‌تواند پیامدهای مهمی برای روسیه همراه داشته باشد.

Loongson روسیه چین

در همین راستا یک منبع گفته که شرکت‌های روسی وابستگی زیادی به پردازنده‌های چینی ندارند اما در صورت مسدود شدن راه‌های دسترسی به محصولات اینتل و AMD، این شرکت‌ها امیدوار بودند که بتوانند از CPU های Loongson استفاده کنند. پس از شروع حمله نظامی روسیه به اوکراین، بسیاری از کشورها صادرات محصولات خود به روسیه را متوقف کردند.

در همین رابطه روسیه تلاش کرد تا ممنوعیت‌ها در این زمینه را دور بزند و محصولات را از کشورهای دیگر مانند چین وارد کند. اما گفته شده که نزدیک به ۴۰ درصد از همین تراشه‌های وارداتی از چین نیز معیوب بوده‌اند.

با وجود شرایط حاکم برای چین و محدویت‌های واردات تکنولوژی در این کشور، این امکان نیز وجود دارد که چین پردازنده‌های ۱۲ نانومتری Loongson را برای استفاده داخلی نگهداری می‌کند و اگر ظرفیت تولید این چیپ‌ها نیز محدود باشد این مسئله بیشتر می‌تواند صحت داشته باشد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.