مقایسه دوربین بهترین پرچم‌دارهای بازار

camera comparison 63d9724a733fadf7488784bc

یک‌روز مانده با رونمایی گلکسی اس ۲۳ اولترا، پرچم‌دار سامسونگ برای سال ۲۰۲۳، تصمیم گرفتیم تا دوربین بهترین گوشی‌های حال حاضر بازار ایران را در چندین و چند سناریوی مختلف، از عکاسی در فضای باز، عکاسی از چهره و بزرگ‌نمایی گرفته تا عکاسی در فضای داخلی و عکاسی ماکرو مقایسه کنیم.

ویدیوی مقایسه‌ی دوربین بهترین پرچم‌داران بازار

تماشای ویدیو در یوتیوب

در مقاله‌ی پیش رو دوربین گلکسی اس ۲۲ اولترا، آیفون ۱۴ پرو مکس و پیکسل ۷ پرو را بررسی خواهیم کرد؛ اما پیش‌از رفتن به سراغ نتایج، اجازه دهید به‌طور مختصر درباره‌ی سخت‌افزار دوربین هریک از گوشی‌ها صحبت کنیم.

مشخصات دوربین‌ها

دوربین اصلی گلکسی S22 اولترا از حسگر ۱/۱.۳۳ اینچی HM3 خود سامسونگ با پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتری استفاده می‌کند. این حسگر در پسِ لنز عریض‌تر (۲۳ دربرابر ۲۴ میلی‌متر) با دیافراگم f/1.8 و لرزش‌گیر اپتیکال قرار دارد و از ترکیب فوکوس لیزری (فواصل نزدیک) و تشخیص فاز (فواصل دور) بهره می‌گیرد. روی حسگر، فیلتر Nonacell وجود دارد؛ بنابراین بر اثر ترکیب هر ۹ پیکسل مجاور، به‌صورت پیش‌فرض عکس‌هایی ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می‌شود.

دوربین اصلی آیفون ۱۴ پرو مکس از حسگر ۴۸ مگاپیکسلی با ابعاد ۱/۱.۲۸ اینچی و پیکسل‌های ۱٫۲۲ میکرومتری بهره می‌گیرد؛ روی سطح حسگر دوربین اصلی فیلتر Quad-Bayer قرار دارد؛ بدین‌مفهوم که هرچهار پیکسل مجاور، رنگ یکسانی را می‌بینند و درنتیجه عکس نهایی با وضوح ۱۲ مگاپیکسل ثبت می‌شود. دوربین اصلی آیفون ۱۴ پرو از نسل دوم سیستم لرزش‌گیر Sensor-shift استفاده می‌کند، از لنزی با دیافراگم تنگ‌ترِ f/1.8 به‌جای f/1.5 بهره می‌گیرد و برای فوکوس خودکار نیز به فناوری تشخیص فاز Dual-Pixel اتکا دارد.

دوربین اصلی پیکسل ۷ پرو از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی و ۱/۱.۳۱ اینچی استفاده می‌کند. این حسگر در پسِ لنزی با فاصله‌ی کانونی معادلِ ۲۵ میلی‌متری، دیافراگم بازِ f/1.9 و لرزش‌گیر اپتیکال قرار دارد. دوربین اصلی از فیلتر رنگی Quad-Bayer استفاده می‌کند؛ بدین‌مفهوم که هر ۴ پیکسل ۱٫۲ میکرومتری مجاور، رنگ یکسانی را مقابل خود می‌بینند و با تشکیل یک پیکسل بزرگ‌ترِ ۲٫۴ میکرومتری، نور بیشتری را جذب می‌کنند و عکاسی در تاریکی را ارتقا می‌دهند.

دوربین‌های تله‌فوتوی ۳ و ۱۰ برابری گلکسی اس ۲۲ اولترا از حسگر ۱۰ مگاپیکسلی IMX754 ساخت سونی بهره می‌برند. این حسگر ابعاد کوچک‌تری (۱/۳.۵۲ دربرابر ۱/۳.۲۴ اینچ) نسبت به نسل گذشته دارد و از پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری بهره می‌برد. مقابل دوربین‌های تله‌فوتوی ۳ و ۱۰ برابری اس ۲۲ اولترا به‌ترتیب لنزهای ۷۰ و ۲۳۰ میلی‌متری با دیافراگم‌های f/2.4 و f/4.9 قرار دارد. هر دو دوربین از لرزش‌گیر اپتیکال و فوکوس تشخیص فاز Dual Pixel بهره می‌برند.

دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۴ پرو مکس از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با ابعاد ۱/۳.۵ اینچی و پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتری به‌همراه لنزی با دیافراگم f/2.8، بزرگ‌نمایی اپتیکال ۳ برابری نسبت به تصویر دوربین اصلی، لرزش‌گیر اپتیکال OIS و فوکوس خودکار تشخیص فاز استفاده می‌کند.

دوربین تله‌فوتو پیکسل ۷ پرو ۴۸ مگاپیکسلی است؛ اما حسگر آن از مدل ۱/۲.۰ اینچی نسل گذشته، به نمونه‌ی کوچک‌ترِ ۱/۲.۵۵ اینچی با پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتری تغییر کرده، از طرف دیگر لنزِ ۱۲۰ میلی‌متری و f/3.5 دوربین نیز اکنون به‌جای ۴ برابر، قابلیت زوم اپتیکال ۵ برابری نسبت به دوربین اصلی را ارائه می‌دهد. عکس‌های تله‌فوتوی پیکسل با وضوح ۱۲٫۵ مگاپیکسل ذخیره می‌شوند.

دوربین اولتراواید گلکسی اس ۲۲ اولترا از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی IMX563 سونی به‌کاررفته در نسل قبل بهره می‌برد. این حسگر ابعادی ۱/۲.۵۵ اینچی دارد و در پس لنزی ۱۳ میلی‌متری با دیافراگم f/2.2 و میدان دید ۱۲۰ درجه‌ای قرار گرفته است. مطابق‌انتظار گلکسی S22 اولترا روی دوربین فوق‌عریض خود از فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel نیز بهره می‌برد و قابلیت عکاسی ماکرو از فواصل بسیار نزدیک را با آن دارد.

دوربین اولتراواید آیفون ۱۴ پرو مکس ۱۲ مگاپیکسلی است و از حسگر ۱/۲.۵۵ اینچی با پیکسل‌های ۱٫۴ میکرومتری استفاده می‌کند. این حسگر دربرابر لنزی با دیافراگم f/2.2 قرار دارد و با بهره‌گیری از فوکوس خودکار Dual-Pixel امکان عکاسی ماکرو از فواصل بسیار نزدیک را نیز فراهم می‌آورد.

دوربین اولتراواید پیکسل ۷ پرو از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی و ۱/۲.۹ اینچی با پیکسل‌های ۱٫۲۵ میکرومتری استفاده می‌کند؛ لنز پیکسل ۷ پرو عریض‌تر از گذشته است (۱۲۶ درجه در برابر ۱۱۴ درجه) و مجموعه‌ی دوربین از قابلیت فوکوس خودکار بهره می‌برد که برای ثبت عکس‌های ماکرو به‌کار می‌رود. پرچم‌دار گوگل عکس‌های اولتراواید را نیز با ابعاد ۱۲٫۵ مگاپیکسل ذخیره می‌کند.

نور ایده‌آل در فضای بیرون

به‌عنوان نخستین سناریوی مقایسه‌ی دوربین، به‌سراغ سوژه‌ای در فضای باز رفتیم که رنگ‌های متنوعی را در دل خود دارد.

دوربین واید (اصلی)

هر سه گوشی عملکرد بسیار خوبی در ثبت رنگ‌ها به‌نمایش می‌گذارند؛ آیفون اندکی به گرمی تمایل دارد، گلکسی رنگ‌ها را مقداری روشن‌تر از واقعیت ثبت کرده است و عکس پیکسل نیز کنتراست بالایی را به نمایش می‌گذارد. در مجموع رنگ‌های آیفون اندکی به واقعیت نزدیک‌تر از رقبا هستند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.