مغز انسان ترجیح عجیبی برای صدا‌هایی که از سمت چپ می‌آیند، دارد!

دفعه بعد که می‌خواهید چیزی نغز، مهم یا عاشقانه در گوش کسی بگویید، این سخنان را نزدیک به گوش چپ او زمزمه کنید!

دانشمندان علوم اعصاب در مؤسسه فناوری فدرال سوئیس لوزان (EPFL)، بیمارستان دانشگاه لوزان و دانشگاه لوزان در سوئیس، متوجه شده‌اند که مغز ما از نظر برخورد با صداهایی که از سمت راست یا چپ می‌آید، ترجیح و تفاوت خاصی قائل می‌شود.

بر اساس اسکن مغز ۱۳ بزرگسال، صدا‌های مثبت انسان، مانند خنده، هنگامی که از سمت چپ شنیده می‌شوند، فعالیت عصبی قوی‌تری را در سیستم شنوایی مغز ایجاد می‌کنند.

اینکه چرا اصلاً این تفاوت وجود دارد مشخص نیست. آزمایش‌ها فقط بر تغییرات در فعالیت در قشر شنوایی متمرکز بودند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که گوش چپ به راحتی می‌تواند لحن احساسی در صدای یک فرد را شناسایی کند.

از آنجایی که گوش چپ ابتدا اطلاعات را به نیمکره راست قشر شنوایی می‌رساند، فرض بر این بود که سمت راست مغز باید در پردازش احساسات بهتر از سمت چپ باشد. اما  نتایج اخیر نشان می‌دهد که این ممکن است پاسخ درستی نباشد.

هنگامی که شرکت‌کنندگان در مطالعه به صدا‌های شاد انسان از سه جهت مختلف – چپ، مرکز یا راست – گوش دادند، هر دو طرف قشر شنوایی آن‌ها فعال شد.

با این حال،کسانی که به تنهایی از سمت چپ این صداها را شنیدند، واکنش عصبی بسیار قوی‌تری بروز دادند.

26 02 1402 05 06 47 ب ظ 1

 

26 02 1402 05 06 47 ب ظ 1

ساندرا دا کوستا، عصب‌شناس از EPFL، می‌گوید ما همچنین نشان می‌دهیم که صدا‌هایی با ظرفیت عاطفی خنثی یا منفی، به عنوان مثال مصوت‌های بی‌معنا یا فریاد‌های ترسناک، و صدا‌هایی غیر از صدا‌های انسانی چنین ارتباط متفاوتی با سمت چپ ندارند.

مطالعات قبلی نشان داده بود که که صدا‌های بلند از پشت سر می‌آید، فرد را راحت‌تر برانگیخته می‌کنند.  حساسیت شدید به صدا‌های خاصی که از جهات خاصی می‌آیند، مفهوم تکاملی گسترده‌ای دارد. بقای یک انسان در هزاره‌های گذشته بدون شک به مشکوک بودن بیش از حد به صدا‌های مخفیانه از پشت بستگی داشت.

اما سوگیری چپ دست نسبت به احساسات در صدای انسان به این راحتی قابل توضیح نیست.

شناخته شده است که برخی از عملکرد‌های مغز بیشتر در سمت چپ مغز قرار دارند تا در سمت راست، و بالعکس، اما در این مورد خاص، به نظر نمی‌رسد که این توجیه امر باشد.

نیمکره راست قشر شنوایی پاسخ قوی‌تری به صدای شاد انسان در ناحیه‌ای به نام L۳ نشان داد، اما هر دو طرف مغز توسط صدا‌ها در آزمایش‌ها فعال شدند.

استفانی کلارک، عصب‌شناس، می‌گوید: «در حال حاضر مشخص نیست که ترجیح قشر شنوایی اولیه برای صدا‌های مثبت انسان از سمت چپ در طول رشد انسان ظاهر می‌شود و آیا این یک ویژگی منحصر به فرد انسانی است یا خیر. ه

این مطالعه در Frontiers in Neuroscience منتشر شده.

26 02 1402 09 22 05 ق ظ

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link