معرفی بهترین نرم‌افزارهای آپدیت درایور برای ویندوز ۱۱، ۱۰، ۸ و ۷

آپدیت درایورهای ویندوز یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین کارهایی است که برای جلوگیری از ایجاد مشکل باید انجام دهید. اما همیشه این امکان برای ما وجود ندارد که به صورت مجزا به دنبال جدیدترین آپدیت‌ها باشیم. اینجاست که اپلیکیشن‌های آپدیت درایور به کمک ما می‌آیند. در این مطلب قصد داریم بهترین اپلیکیشن‌های آپدیت درایور را به شما معرفی کنیم که هم شامل نمونه‌های خارجی می‌شوند و هم داخلی.

مجموعه نرم افزاری گردو پک 51 نشر گردو

۳۷۹,۰۰۰

تومان

اشتراک 6 ماهه نرم افزار Parand Store شرکت پرند

۱۲۰,۰۰۰

۵۸,۵۰۰

تومان

درایور چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، یک درایور در واقع کنترل‌کننده‌ی قطعات سخت‌افزاری است که به سیستم شما متصل هستند. تقریبا می‌توان گفت هر لوازم خارجی یا داخلی که به سیستم متصل می‌کنید باید یک راهی برای برقراری ارتباط با پردازنده و سیستم‌عامل داشته باشد که این ارتباط از طریق درایورها برقرار می‌شود. به همین خاطر هم هست که گاهی اوقات وقتی یک سخت‌افزار کار نمی‌کند با حذف و نصب درایور آن می‌توانید مشکل را برطرف کنید چون ارتباط آن با پردازنده و در نتیجه سیستم‌عامل مجددا از سر گرفته می‌شود.

اگر بخواهیم خیلی ساده‌تر این مطلب را توضیح دهیم باید بگوییم فرض کنید شما می‌خواهید یک برگه را پرینت کنید. از طریق کامپیوتر باید یک دستور به پرینتر مبنی بر پرینت یک محتوای خاص روی آن برگه ارسال شود. حال پرینتر فقط از طریق یک کابل ساده به کامپیوتر متصل شده که به خودی خود امکان برقراری ارتباط را ندارد. اینجاست که درایور وارد عمل می‌شود و با نصب آن می‌توانید یک پل ارتباطی بین این دو وسیله ایجاد کنید تا وقتی دستوری از طرف سیستم ارسال می‌شود، پرینتر بتواند آن را دریافت کند.

چرا باید درایور را آپدیت کنیم؟

همانطور که در بالا گفته شده، باید همیشه درایور سیستم خود را در صورتی که آپدیتی برای آن در دسترس قرار دارد آپدیت کنید. این کار حتما باید صورت بگیرد مگر اینکه شما بدانید درایور جدید یک مشکلی دارد و مجبور هستید با درایور قدیمی سر کنید تا مشکل برطرف شود. اما در حالت عادی آپدیت نگه داشتن درایور یک امر واجب برای هر سیستمی است چرا که درایورهای جدید میزان سازگاری سخت‌افزار با سیستم‌عامل را افزایش می‌دهند، از وجود مشکلات ناخواسته و پیش‌بینی نشده جلوگیری می‌کنند، قابلیت‌های جدیدی را اضافه می‌کنند، باگ‌ها را حذف می‌کنند و بسیاری موارد خوب دیگر که باعث می‌شود اصلا از آن به سادگی عبور نکنیم.

اما سخت است بخواهیم هر بار چک کنیم ببینیم برای سخت‌افزاری خاص از سیستم ما یک آپدیت درایور منتشر شده یا خیر. در نتیجه منطقی‌ترین کار این است که به سراغ یک سری اپلیکیشن‌هایی برویم که روند انجام این کار را برایمان آسان‌تر می‌کنند. معمولا یک سری از مادربردها به همراه خود یک دی‌وی‌دی آپدیت درایور دارند اما بعد از مدتی نرم‌افزارهای درون آن قدیمی می‌شوند. در نتیجه اپ‌هایی که به صورت آنلاین به دنبال جدیدترین نسخه‌ی درایور سخت‌افزار شما می‌گردند انتخاب به مراتب بهتری هستند.

البته اگر به نصب نرم‌افزار شخص ثالث در سیستم برای انجام آپدیت درایور علاقه‌ای ندارید می‌توانید از سرویسی که خود مایکروسافت درون ویندوز قرار داده استفاده کنید؛ Advanced Driver Updater. یک ابزار بسیار کاربردی که با چند کلیک ساده می‌توانید به آن دسترسی پیدا کرده و درایورهای مورد نظر را آپدیت کنید.

آپدیت درایور از طریق سرویس Advanced Driver Updater ویندوز

اگر می‌خواهید از طریق سرویس Advanced Driver Updater محلی خود ویندوز به آپدیت درایورهای مورد نیاز اقدام کنید باید روش زیر را دنبال کنید.

  • در قسمت سرچ ویندوز یا از طریق کنترل پنل به بخش Device Manager بروید.
  • در این قسمت تمام لوازم سخت‌افزاری که به سیستم شما متصل است به نمایش در می‌آید.
  • روی هر قطعه‌ای که توسط سیستم شناخته شده و قصد آپدیت درایور آن را دارید کلیک راست کنید.
  • البته توجه داشته باشید دستگاه‌های این بخش به صورت گروهی قرار دارند که باید در ابتدا گروه را باز کرده و از بین زیر گروه‌ها، قطعه‌ی مورد نظر را انتخاب کنید. برای مثال در دسته‌ی مانیتور باید مانیتوری را که قصد ارتقای درایور آن را دارید انتخاب و روی آن کلیک راست کنید.
  • نخستین گزینه‌ی منوی کلیک راست، آپدیت درایور است که باید روی آن کلیک کنید.
  • حالا سیستم دو گزینه جلوی روی شما قرار می‌دهد. نخستین گزینه برای زمانی است که می‌خواهید به صورت آنلاین و خودکار به خود سیستم‌عامل اجازه دهید به دنبال جدیدترین آپدیت برای درایور سخت‌افزار مورد نظر باشد. اگر این درایور پیدا شود، دانلود و نصب خواهد شد، در غیر این صورت به شما پیغامی داده می‌شود مبنی بر اینکه شما جدیدترین نسخه‌ی درایور این اپلیکیشن را روی سیستم خود نصب دارید و دیگر نیازی به نصب درایور جدید نیست.
  • گزینه‌ی بعدی هم برای زمانی است که شما درایور را به صورت دستی از یک وب‌سایت دانلود کرده و به صورت محلی روی سیستم ذخیره می‌کنید. حالا با انتخاب گزینه‌ی دوم برای شما یک صفحه باز می‌شود که باید فایل نصب درایور مورد نظر را در قسمتی که برای وارد کردن مسیر تعیین شده بارگذاری کنید و منتظر بمانید تا سیستم‌عامل باقی کارها را برای شما انجام دهد.

توجه: گاهی اوقات شما می‌دانید برای یکی از قطعات سخت‌افزاری شما درایوری منتشر شده اما ویندوز آن را پیدا نمی‌کند. در نتیجه مجبور هستید خودتان دست به کار شوید. پیشنهاد ما این است که از اپ‌های آپدیت درایور استفاده کنید چون بسیاری از افراد اصلا دانش این را ندارند که به دنبال درایور درست در وب‌سایت درست بگردند. گاهی اوقات پیش می‌آید افراد به وب‌سایت‌های کلاه‌برداری هدایت می‌شوند و به جای دانلود فایل آپدیت، یک ویروس یا بدافزار را به اسم آپدیت دانلود می‌کنند و با دردسرهای زیادی مواجه می‌شوند. بنابراین پیشنهاد می‌شود اگر اطلاعی از بابت درایورها ندارید، حتما از ابزارهای مخصوص آن استفاده کنید.

بهترین نرم‌افزارهای آپدیت درایور

اما اگر به دنبال نصب اپلیکیشن‌های شخص ثالث هستید، پیشنهاد می‌شود ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید. توجه داشته باشید برای برخی از این اپ‌ها باید هزینه کنید چرا که به صورت رایگان در دسترس قرار ندارند. اگر هم امکان خرید آن‌ها به خاطر یک سری محدودیت‌ها برای شما وجود ندارد، نمونه‌های ایرانی هم هستند که در ادامه به آن‌ها هم خواهیم پرداخت.

۱. Advanced Driver Updater

آپدیت درایور

قیمت: ۳۹٫۵ دلار در هر سال – Trial رایگان دارد – سازگار با نسخه‌های مختلف ویندوزهای ۷ تا ۱۱

یکی از بهترین و شاید بتوان گفت بهترین اپلیکیشنی که برای دانلود آپدیت درایور می‌توانید روی سیستم خود نصب کنید، Advanced Driver Updater است. این برنامه پولی است اما می‌توانید در سایت‌های داخلی نسخه‌ی کرکی آن را هم تهیه و با خیال راخت از آن استفاده کنید. این اپلیکیشن از پایگاه داده بسیار وسیعی از بروزترین درایورهای سخت‌افزاری بهره می‌برد که در سریع‌ترین زمان ممکن می‌تواند سیستم شما را اسکن و بهترین و جدیدترین آپدیت‌های درایور را به شما معرفی کند. از جمله قابلیت‌های این اپلیکیشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بالای اسکن سیستم و یافتن درایورهای باکیفیت
  • بررسی پیوسته برای یافتن جدیدترین آپدیت‌ها
  • افزایش بهره‌وری و کارایی سیستم
  • رابط کاربری ساده و یوزرفرندلی
  • امکان پشتیبان‌گیری و ریستور در صورت وجود هرگونه مشکل

اگر از نسخه‌ی رایگان این برنامه استفاده کنید فقط می‌توانید در طول روز دو درایور را دانلود کنید. نسخه‌ی پولی این اپلیکیشن هیچ محدودیتی ندارد و شاید بتوان تنها نقطه ضعف آن را همین یک مورد دانست که البته باز هم با توجه به کاربردی بودن آن، خیلی نقطه ضعف بزرگی در نظر گرفته نمی‌شود.

دانلود اپلیکیشن Advanced Driver Updater

۲. Smart Driver Care

Smart Driver Care

قیمت: ۳۹٫۵ دلار در هر سال – Trial رایگان دارد – سازگار با نسخه‌های مختلف ویندوزهای ۷ تا ۱۱

یکی دیگر از اپلیکیشن‌های خوب جهت آپدیت درایور، Smart Driver Care نام دارد. این اپلیکیشن هم نمره‌ی کاملی را از بررسی‌های صورت گرفته دریافت کرده و بسیار محبوبیت بالایی هم دارد. با استفاده از این اپلیکیشن شما علاوه بر دانلود آپدیت درایورهای مورد نظر می‌توانید عملکرد سیستم خود را هم بهبود ببخشید. از جمله قابلیت‌های این اپلیکیشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان شناسایی درایورهای منقضی شده و آپدیت سریع آن‌ها
  • امکان پشتیبان‌گیری از درایورها و بازگردانی آن‌ها در صورت وجود مشکل
  • رابط بسیار ساده و کاربر پسند
  • امکان بهینه‌سازی عملکرد سیستم

نسخه‌ی رایگان این اپلیکیشن از امکان نصب گروهی درایورها پشتیبانی نمی‌کند و باید به صورت تک به تک این کار را انجام دهید.

دانلود اپلیکیشن Smart Driver Care

۳. Driver Booster

Iobit Driver Booster software to update drivers

قیمت: ۲۴٫۹۵ دلار در هر سال – Trial رایگان دارد – سازگار با نسخه‌های مختلف ویندوزهای ۷ تا ۱۱

یکی دیگر از نرم‌افزارهای جذاب که در با هدف آپدیت درایور طراحی شده، Driver Booster است. اگرچه میزان رضایت از این اپلیکیشن از دو اپ بالا کمتر است اما این اصلا بدان معنا نیست که با یک اپلیکیشن بی‌کیفیت طرف هستیم. این اپلیکیشن به شما کمک می‌کند درایورهای مورد نیاز را با سرعت بسیار بالایی دانلود و روی سیستم خود نصب کنید، با ابزار بهینه‌ساز، عملکرد سیستم خود را بهینه کنید، محتویات بازی‌ها را آپدیت کنید و بسیاری موارد خوب دیگر.

اگر بخواهیم یک نقطه ضعف از این اپلیکیشن بگوییم باید به یک باگ آزاردهنده اشاره کنیم. به این صورت که گاهی اوقات شاید این اپلیکیشن نتواند یک درایور خاص یا درایورهای مورد نظر شما را دانلود کند. این یعنی شما مجبور خواهید شد به صورت دستی آن آپدیت‌ها را دانلود و نصب کنید.

دانلود اپلیکیشن Driver Booste

۴. WinZip Driver Updater

آپدیت درایور

قیمت: ۲۹٫۹۵ دلار در هر سال – Trial رایگان دارد – سازگار با نسخه‌های مختلف ویندوزهای ۷ تا ۱۱

یک نرم‌افزار خوب دیگر برای آپدیت درایور در ویندوز، WinZip Driver Updater نام دارد. این اپلیکیشن هم به صورت خیلی دقیق سیستم شما را اسکن می‌کند و هم خیلی سریع، درایورهای قدیمی را شناسایی و نسخه‌های جدید را برای جایگزین معرفی می‌کند. آنچه که این برنامه را به یک گزینه‌ی جذاب برای بسیاری از مخاطبین تبدیل کرده سهولت استفاده از آن است. به این صورت که آن را در میان ساده‌ترین اپ‌های آپدیت درایور دسته‌بندی می‌کنند. از جمله قابلیت‌های خوب این اپلیکیشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان اسکن دقیق
  • امکان پشتیبان‌گیری از درایورها
  • آپدیت درایور از طریق وب‌سایت شرکت تولیدکننده‌ی سخت‌افزار
  • لیستی با بهترین نرم‌افزارهای مخصوص ویندوز

نقاط ضعف این اپلیکیشن هم نمایش تبلیغات به صورت پاپ‌آپ است که گاهی اوقات آزاردهنده می‌شوند. همچنین این اپلیکیشن هیچ کاربرد دیگری ندارد و فقط برای آپدیت درایور طراحی شده است. یعنی نه خبری از بهینه‌ساز است و نه هیچ سرویس دیگری که معمولا در این نوع اپ‌ها قرار داده می‌شود.

دانلود اپلیکیشن WinZip Driver Updater

۵. Eazy Driver Updater

آپدیت درایور

قیمت: ۳۹٫۹۵ دلار در هر سال – Trial رایگان دارد – سازگار با نسخه‌های مختلف ویندوزهای ۷ تا ۱۱

می‌رسیم به اپلیکیشنی که هر مشکلی که به خاطر ضعف درایور برای سیستم به وجود می‌آید را برطرف می‌کند. Eazy Driver Updater یک اپلیکیشن با رابط کاربری آسان است که خیلی سریع کار خودر ا انجام می‌دهد و بهترین و معتبرترین درایورها را برای دانلود در دسترس شما قرار می‌دهد. البته یک نقطه مشترک این اپلیکیشن با اپ شماره‌ی ۴ این است که هر دوی آن‌ها یک نرم‌افزار با فقط یک کاربرد خاص هستند و کار دیگری برای شما انجام نمی‌دهند. از جمله مشخصات این اپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان شناسایی و آپدیت سریع درایورها
  • امکان پشتیبان‌گیری از درایورها و ریستور آن‌ها در صورت وجود مشکل
  • امکان زمان‌بندی اسکن سیستم

توجه داشته باشید این اپلیکیشن فقط از یک زبان و آن هم انگلیسی پشتیبانی می‌کند.

دانلود اپلیکیشن Eazy Driver Updater

اگرچه تعداد اپلیکیشن‌هایی که برای آپدیت درایور طراحی شده‌اند از ۵ بسیار بیشتر است اما در بین تمامی آن‌ها، این ۵ مورد توانسته‌اند نظر مثبت بسیاری از کاربران را به خود جلب کنند. در نتیجه نیازی به معرفی اپ‌های دیگر وجود ندارد. توجه داشته باشید بسیاری از این اپلیکیشن‌ها در نسخه‌های کرکی هم برای دانلود در دسترس قرار دارند که می‌توانید با یک جست‌و‌جوی ساده در اینترنت آن‌ها را پیدا کنید. به صورت کلی تفاوت این شش اپلیکیشن را هم می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

نام اپلیکیشن Advanced Driver Updater Smart Driver Care Driver Booster WinZip Driver Updater Eazy Driver Updater
اسکن خودکار سیستم بله بله بله بله بله
زمان‌بندی برای اسکن بله بله بله بله بله
پشتیبان‌گیری و ریستور بله بله بله بله بله
شخصی‌سازی پشتیبان‌گیری بله بله بله بله بله
امکان جداسازی درایورها بله بله بله بله بله
امکان آپدیت آفلاین درایور خیر خیر بله خیر خیر
تاریخچه‌ی آپدیت درایور بله بله بله بله بله
امکان حذف درایورها خیر خیر خیر خیر خیر
پشتیبانی از چند زبان بله بله بله بله خیر

اما می‌رسیم به یک سری مجموعه نرم‌افزار که نه تنها قادر به آپدیت درایور هستند بلکه مجموعه‌ای از اپ‌های کاربردی و محبوب را هم در خود دارند. به عبارتی دیگر با خرید این پکیج‌ها شما با یک تیر دو نشان می‌زنید و هم به بهترین و باکیفیت‌ترین اپ‌ها دسترسی خواهید داشت و هم می‌توانید درایور سیستم خود را آپدیت کنید.

۱. مجموعه نرم افزاری لرد ۲۰۲۲ نشر نوین پندار

مجموعه نرم افزاری لرد ۲۰۲۲ نشر نوین پندار یک پکیج تخصصی است که شامل اپلیکیشن‌هایی در زمینه‌های انیمیشن، نقشه‌کشی، مهندسی، گرافیکی و کاربردی می‌شود. این پکیج کاملا بروز بوده و با سیستم‌عامل‌های ۷ تا ۱۱ هم کاملا سازگاری دارد. به صورت کلی تعداد اپ‌های موجود در این پکیج بسیار زیاد است چرا که فقط تعداد دی‌وی‌دی‌های آن به ۱۸ می‌رسد و این یعنی شما بدون نیاز به دانلود تک تک این اپ‌ها، می‌توانید همیشه و در همه جا به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

مجموعه نرم افزاری لرد 2022 نشر نوین پندار

۲. مجموعه نرم افزاری گردو پک ۵۱ نشر گردو

گردو در زمینه‌ی مجموعه‌ی نرم‌افزاری چندین سال است که فعالیت می‌کند و اصلا نام غریبی برای علاقه‌مندان به این حوزه نیست. مجموعه نرم افزاری گردو پک ۵۱ نشر گردو هم یکی از بهترین و کامل‌ترین پکیج‌های نرم‌افزاری این شرکت به حساب می‌آید که ۱۶ دی‌وی‌دی پر از اپلیکیشن خوب و کاربردی در زمینه‌های مشابه با پکیج بالا دارد. همچنین شما در این مجموعه به نسخه‌های نهایی ویندوز ۱۰ و ۱۱ و جدیدترین به‌روزرسانی‌های آن‌ها با امکان نصب در حالت UEFI و Legacy Boot دسترسی خواهید داشت که این یعنی حتی می‌توانید روی سیستم‌های قدیمی هم آن‌ها را نسب کنید. همچنین ویندوز سرور ۲۰۲۲، ویندوز ۷، لینوکس اوبونتو، ویندوز XP، مجموعه نرم‌افزار آفیس، نرم‌افزارهای آدوبی به صورت اکتیو شده (از فوتوشاپ تا افتر افکت و…، SPSS برای آنالیز داده و بسیاری موارد دیگر هم در این مجموعه گنجانده شده‌اند تا بدین ترتیب در کنار آپدیت درایورهای مورد نظر به لطف دو اپلیکیشن خوب Snappy Driver و DriverPack Solution با امکان آپدیت درایور به صورت آفلاین، از اپ‌های جذاب و کاربردی هم لذت ببرید.

مجموعه نرم افزاری گردو پک 51 نشر گردو

۳. نرم افزار DriverPack Solution 2022 نشر گردو

برای آن دسته از افرادی که نمی‌خواهند هزینه‌ی زیادی برای مجموعه‌های نرم‌افزاری بپردازند، خرید نرم افزار DriverPack Solution 2022 نشر گردو توصیه می‌شود. این نرم‌افزار که قیمت بسیار مناسبی دارد، کاملا به‌روز بوده و با سرعت قابل قبولی به دنبال جدیدترین نسخه‌ی درایورهای سخت‌افزار سیستم شما می‌گردد. این اپلیکیشن با تمام ویندوزها از ۷ به بعد سازگاری دارد و هیچ نگرانی از این بابت هم وجود نخواهد داشت.

نرم افزار DriverPack Solution 2022 نشر گردو

۴. نرم افزار سیستم عامل ویندوز ۱۱ نسخه پرو به همراه آفیس پرو پلاس ۲۰۲۱ نشر مایکروسافت

در نهایت می‌رسیم به مجموعه نرم‌افزاری ویندوز ۱۱ پرو که نشر مایکروسافت است و به همراه خود آفیس پرو پلاس نسخه‌ی ۲۰۲۱ را هم دارد. این مجموعه به صورت یک‌بار نصب بوده و فقط هم روی سیستم یک شخص امکان نصب آن‌ها وجود دارد. توجه داشته باشید در صورتی که به اشتباه ویندوز از روی سیستم شما پاک شود، حتی امکان نصب این مجموعه روی همان سیستم قبلی هم وجود نخواهد داشت. تغییرات سخت‌افزاری هم ممکن است باعث از کار افتادن این نوع لایسنس‌ها شود چون گاهی اوقات مجبور می‌شوید با تغییر سخت‌افزار، ویندوز خود را هم ارتقا دهید. بنابراین این نوع پکیج‌ها را زمانی خریداری کنید که بدانید یک سیستم با سخت‌افزار ثابت خواهید داشت.

نرم افزار سیستم عامل ویندوز 11 نسخه پرو به همراه آفیس پرو پلاس 2021 نشر مایکروسافت

آپدیت درایور سیستم یک کار بسیار ضروری است که باعث می‌شود سیستم شما همیشه در بیشترین میزان هماهنگی بین سخت‌افزار و نرم‌افزار به سر ببرد و عملکرد بهینه‌ای داشته باشد. این کار هم به دو روش قابل انجام است؛ خرید و نصب اپ‌های شخص ثالث و استفاده از ابزار داخلی خود ویندوز که البته برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر، گزینه‌ی نخست به شما پیشنهاد می‌شود. اگر هم امکان خرید اپ‌های خارجی وجود ندارد می‌توانید از مجموعه‌های نرم‌افزاری یادشده استفاده کنید که از کیفیت قابل قبولی هم برخوردار هستند.

منبع: WeTheGeek

پرسش‌های متداول درباره‌ی آپدیت درایور

آیا داشتن یک ابزار آپدیت درایور ضروری است؟

اگرچه آپدیت نکردن درایور صدمه‌ی جبران ناپذیری به سیستم وارد نمی‌کند اما برای اطمینان از عملکرد روان، سریع و بدون نقص آن، توصیه می‌شود یک ابزار آپدیت درایور همیشه روی سیستم شما نصب باشد.

آیا اپ‌های رایگان آپدیت درایور کارایی دارند؟

برخی از اپلیکیشن‌های پولی نسخه‌ی رایگان با امکانات محدودتر هم دارند که اکثر آن‌ها قابل اعتماد هستند و کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند. اپ‌هایی هم که در بالا اشاره شده‌اند واقعاً کارآمد هستند که حتی به صورت کرکی هم امکان خرید آن‌ها وجود دارد.

آیا درون مجموعه‌های نرم‌افزاری گردو و لرد، ابزار آپدیت درایور هم وجود دارد؟

بله! در این پکیج‌ها شما نه تنها به اپلیکیشن‌های بسیار کاربردی و از پیش اکتیو شده بلکه به ابزارهایی برای آپدیت درایور هم دسترسی خواهید داشت.

کدام ابزار آپدیت درایور بهتر است؟

انتخاب یک اپلیکیشن برای آپدیت درایور بیشتر به نیاز شما بستگی دارد اما به صورت کلی سعی کنید از اپ‌هایی استفاده کنید که بازخوردهای مثبتی در بین کاربران دارند. نمونه‌های معرفی شده در این مطلب از جمله بهترین‌ها هستند.

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link