معایب مک بوک چیست؟ چرا Macbook نخریم؟

اپل یکی از محبوب‌ترین برندهای تولید لوازم دیجیتال در دنیا است و به دلیل منحصر به فرد بودن ویژگی‌های آن‌ها، مک بوک‌های اپل انتخاب اول خیلی از کسانی هستند که قصد خرید یک لپ تاپ جدید را دارند. اما آیا این به آن معناست که مک بوک هیچ نقصی ندارد و بهترین انتخاب است؟ قطعا این طور نیست و افرادی که از کاربران مک بوک هستند، متوجه محدودیت‌ها و مشکلاتی می‌شوند. شاید شما هم از عاشقان طراحی و سبک مک بوک اپل باشید و بخواهید یکی از آن‌ها را بخرید اما هیچ اطلاعی درباره‌ی معایب مک بوک نداشته باشید. ما در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم معایب مک بوک چیست؟ و چرا Macbook نخریم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

۱. قیمت

قیمت یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در انتخاب و خرید یک محصول ما را همراهی می‌کند و می‌تواند برای ما محدودیت‌هایی در انتخاب ایجاد کند. اولین چیزی که درباره‌ی مک بوک‌ها وجود دارد، بالا بودن قیمت آن‌هاست. در حالی که لپ‌تاپ ‌های برندهای دیگر از تنوع قیمتی خوبی برخوردار هستند، حتی ارزان‌ترین مک بوک اپل هم یک لپ تاپ گران ‌قیمت محسوب می‌شود. همچنین، اگر اپل برای مدل‌های جدید خود رم را ارتقا دهد یا حافظه داخلی بیشتری در نظر بگیرد، قیمت بالاتر خواهد رفت. 

۲. پشتیبانی نرم افزار

معایب مک بوک پرو m1 معایب مک بوک پرو

یکی دیگر از مواردی که می‌توانیم آن را معایب مک بوک پرو و دیگر مک‌ها در نظر بگیریم، به macOS برمی‌گردد. همانطور که می‌دانید مک بوک‌های اپل از سیستم عامل macOS استفاده می‌کنند که آن‌ها را از دیگر لپ تاپ‌های ویندوزی متمایز می‌کند. با این‌که هر دو سیستم عامل معایب و مزایایی نسبت به هم دارند، شاید بشود گفت بزرگترین ایراد macOS نداشتن ساپورت نرم افزاری است.

با وجود آپدیت‌ها و بهبودهایی که ایجاد شده، در این چند سال اخیر خیلی از اپلیکیشن‌ها و نرم افزارها قابلیت اجرا روی مک بوک را پیدا کردند. با این حال، باز هم برنامه‌هایی هستند که فقط کاربران ویندوز می‌توانند آن‌ها را داشته باشند و قابلیت اجرا روی مک بوک را ندارند. این مسئله می‌تواند مشکلاتی را برای کاربر ایجاد کند؛ به‌خصوص اگر به‌خاطر کار، به برنامه‌ای نیاز دارید.

۳. ارتقای محدود برای سخت افزار

انگار اپل اعتقاد زیادی به ارتقا دادن سخت افزار ندارد و این امکان را به کاربران خود نمی‌دهد که بتوانند سیستم را ارتقا دهند. البته گزینه‌های موجود برای ارتقا هم بسیار محدود هستند. برای پردازنده و حافظه‌ی مک بوک، تقریبا هیچ ارتقایی وجود ندارد. اپل حتی از پیچ‌های مخصوصی برای بستن بدنه‌ی مک بوک‌های خود استفاده کرده که دسترسی کاربر به داخل دستگاه را قطع کند. اگر قصد داشته باشید ظرفیت دستگاه را بیشتر کنید یا حافظه آن را بیشتر کنید، باید یک مک بوک جدید با ویژگی‌های مد نظر خود تهیه کنید.

۴. عدم اجرای ویندوز روی تراشه‌های جدید اپل

مک بوک‌های قدیمی اپل، از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کردند. این پردازنده‌ها به مک بوک اجازه می‌دادند که با استفاده از بوت کمپ ویندوز نصب کنند. به‌همین دلیل مشکلات و محدودیت‌های کاربران مک بوک برطرف می‌شد.

اما مک بوک‌های جدید، به تراشه‌ی سری M مانند M1 و M2 مجهز شده‌اند. این تراشه، با این‌که بسیار قوی‌تر از پردازنده‌های اینتل است، از ویندوز پشتیبانی نمی‌کند. با این که چند روش برای دسترسی به ویندوز و نرم‌افزارهای آن وجود دارد، اما به اندازه‌ی استفاده از بوت کمپ راحت نیست. 

۵. فضای ذخیره‌سازی کم

اگر به‌خاطر کار خود به فضای زیادی نیاز دارید، لازم است پیش از خرید مک بوک این مسئله را در نظر داشته باشید که این لپ تاپ‌ها فضای زیادی را در اختیار شما نمی‌گذارند و مدل‌هایی که ظرفیت بالاتری دارند، از نظر قیمت نیز گرانتر هستند. مک بوک پرو و مک بوک ایر، ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD دارند که چندان فضای زیادی محسوب نمی‌شود. اگر بخواهید در هنگام خرید، حافظه را ارتقا دهید، باید هزینه اضافی پرداخت کنید. لپ تاپ‌های ویندوزی، حداقل ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD دارند و ارتقای آن‌ها هزینه بسیار پایین‌تری دارد. 

یک راه برای رفع این مشکل در مک بوک وجود دارد؛ آن هم این‌که از فضاهای ابری برای ذخیره‌سازی اطلاعات خود استفاده کنید. اما برای این کار،‌ باید اتصال اینترنت دائمی داشته باشید.

۶. کیفیت وبکم

کیفیت وبکم مک بوک چگونه است؟

وبکم‌های مک بوک، همیشه یکی از معضلات کاربران بوده‌اند. تا همین اواخر، وبکم‌های مک بوک فقط کیفیت تصویر با رزولوشن ۷۲۰p ارائه می‌داد که انتظار کاربر را برآورده نمی‌کرد؛ مخصوصا این‌که هزینه زیادی را برای خرید مک بوک خود پرداخته بودند. این مسئله، بعد از آغاز پاندمی کرونا که اکثر مردم روی به تماس‌ها و جلسات کاری آنلاین آوردند، معضل بزرگتری شد.

اگر این اواخر تصمیم گرفته‌اید که یکی از جدیدترین مک بوک‌ها را خریداری کنید، باید بدانید که جدیدترین مک بوک پرو وبکمی با رزولوشن ۱۰۸۰p دارد و بسیار بهتر از مدل‌های پیشین عمل می‌کند. اما اگر خواستید یکی از مدل‌های قدیمی مک را خریداری کنید، یا مک بوک ایر، باید با کیفیت تصویر آن کنار بیایید چرا که یکی از معایب مک بوک ایر همین کیفیت تصویر ضعیف وبکم است.

خرید لپ تاپ

۷. کمبود پورت و درگاه

اپل همیشه طرفدار کاهش پورت‌ها بوده تا عملرد گجت‌های خود را بهبود ببخشد. او اولین بار این کار را با حذف کردن جک هدفون روی برخی از موبایل‌های هوشمند خود شروع کرد و بعد هم تمامی پورت‌ها را از روی برخی از لپ تاپ‌ها برداشت و فقط پورت USB-Type C را نگاه داشت. این مسئله اولین بار که مطرح شد موجی از نارضایتی را به همراه داشت اما بعدا، همه‌ی کاربران به همراه داشتن داک تاندربولت برای اتصال دستگاه‌های خود به مک بوک عادت کردند.  

در حال حاضر پورت‌های گوناگونی روی مدل‌های مک قرار دارد. مک بوک ایر و مک بوک پرو فقط دو درگاه USB-Type C دارند و برای استفاده بهینه لازم است یک داک بخرید. اما اپل روی جدیدترین مدل مک بوک پرو، درگاه‌های HDMI و شیار کارت حافظه را قرار داده است.

متاسفانه نمی‌توان به طور مشخص گفت که وضعیت پورت‌ها در آینده چه خواهد شد. شاید بیشتر شوند، شاید باز هم روند کاهشی را پیش بگیرند.

۸. برای بازی کردن مناسب نیست

بازی کردن با مک بوک

اگر گیمر هستید و قصد خرید یک مک بوک دارید، شاید بد نباشد در تصمیم خود تجدیدنظر کنید. همانطور که دیدید، خیلی از مشکلاتی که برای مک بوک مطرح کردیم، راه‌هایی برای برطرف شدن داشتند. اما مسئله گیمینگ مک بوک، هنوز هم حل نشده و یکی از نقاط ضعف این لپ تاپ است.

یکی از دلایل اصلی این مسئله، این است که گیمرها برای بازی خود مک را انتخاب نمی‌کنند. از مک بیشتر برای کارهای اداری، طراحی و کارهای خلاقانه مانند تولید محتوای تصویری، و کارهای گرافیکی استفاده می‌شود. گیمرها ولی، ترجیح می‌دهند از پی سی و لپ تاپ گیمینگ یا کنسول‌های بازی استفاده کنند.

همانطور که زودتر اشاره کردیم، با نصب ویندوز از طریق بوت کمپ می‌توانید بازی‌های مختلفی را روی سیستم نصب کنید اما تراشه‌ی اپل این امکان را از بین برده. بهرحال، اگر قصد خرید یک سیستم برای گیمینگ را دارید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم سراغ یک لپ تاپ ویندزوی بروید.

۹. تنوع کم

اگر قصد خرید یک مک بوک داشته باشید، لازم است بدانید که گزینه‌های چندانی برای انتخاب نخواهید داشت. در حال حاضر، اپل مک بوک پرو و مک بوک ایر را عرضه کرده که هر دو، دو گزینه‌ پیش روی شما می‌گذارند. شما می‌توانید هر کدام از آن‌ها را با پردازنده‌ی M1 یا پردازنده‌ی M2 که قوی‌تر است انتخاب کنید. به‌جز این ویژگی، گزینه‌ی بیشتری برای انتخاب نخواهید داشت. اندازه‌ی نمایشگرها و نوع آن نیز تفاوت خاصی ندارد.

حرف آخر

اگر قصد خرید مک بوک را دارید، لازم است که به‌خوبی معایب خرید انواع مک بوک و مزایای آن را در نظر بگیرید. ما در این مطلب تلاش کردیم تا اساسی‌ترین مشکلات این لپ تاپ را برای شما مطرح کنیم. البته، نباید اینطور فرض کنید که این لپ تاپ‌ها مزایای خاصی ندارند. مک بوک‌ها، لپ تاپ‌هایی ظریف با طراحی بسیار زیبایی هستند که نمایشگر فوق‌العاده‌ای دارند و از قابلیت‌های خوبی برخوردارند و اگر طراح یا گرافیست هستید و به واسطه‌ی کار خود به یک لپ تاپ باکیفیت نیاز دارید، مک بوک شما را پشیمان نخواهد کرد.

سوالات متداول

معایب مک بوک در ایران چیست؟ 

بزرگترین عیب مک بوک گران بودن آن است که کاربر ایرانی را با مشکل مواجه می‌کند. بسیاری از نرم افزارها و برنامه‌هایی که کاربران سیستم‌های ویندوز به آن‌ها به‌راحتی دسترسی دارند، برای مک بوک وجود ندارند یا به سختی قابل اجرا هستند. همچنین، اگر گیمر هستید، مک بوک گزینه‌ی مناسبی برای بازی نیست. 

آیا مک بوک‌ها ویروس می‌گیرند؟

بله. علی رغم وجود آنتی ویروس‌های درونی بسیار قوی، این دستگاه می‌تواند گاهی اوقات ویروسی شود. همچنین امکان هک اطلاعات هم در مک بوک وجود دارد.

ads

مقایسه Macbook air و Pro ساخت ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را در مطلب بالا از دست ندهید.

تفاوت مک بوک ایر و پرو

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.