معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد؛ ابتلای ۲ نفر به بیماری تب کریمه کنگو در فارس

بیماری تب کریمه کنگو جان فرد مبتلا را به شدت در معرض تهدید جدی قرار می دهد و اگر اقدامات مراقبتی و درمانی به موقع صورت نگیرد، در حدود ۳۰ درصد موارد مبتلا منجر به مرگ می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان بر سلامت انسان ها و آثار زیان‌آور بر اقتصاد کشورها، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را یکی از بیماری های مهم و خطرناک این دسته دانست.

به گزارش سینا پرس فارس به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، عباس رضاییان زاده‌ گفت: تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است و از طریق گزش کنه به حیوانات منتقل می شود و آنها را بیمار می کند، اما علائمی در دام ایجاد نمی کند که باعث تشخیص شود و ظاهر دام در زمان ابتلا به این بیماری، طبیعی است.

او گفت: به همین دلیل رعایت بهداشت فردی و اصول ایمنی بهداشتی برای افرادی که با دام سر و کار دارند، الزامی است و اگر اصول بهداشتی به طور کامل رعایت نشود، شانس ابتلا به بیماری افزایش پیدا می کند؛ چرا که ظاهر دام به هیچ عنوان نمی تواند نشان دهنده وجود بیماری در بدن حیوان باشد.

رضائیان زاده ادامه داد: هر چند موارد بیماری در کشور کم است، اما موضوع بسیار مهم، خطرناک بودن بیماری است؛ زیرا بیماری تب کریمه کنگو جان فرد مبتلا را به شدت در معرض تهدید جدی قرار می دهد و اگر اقدامات مراقبتی و درمانی به موقع صورت نگیرد، در حدود ۳۰ درصد موارد مبتلا منجر به مرگ می شود.

به گفته این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در سال گذشته بیش از ۲۰ نفر و در دو ماهه نخست سال جاری دو نفر در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز به صورت قطعی یا محتمل به تب کریمه کنگو مبتلا شدند که یک نفر با وجود انجام اقدامات درمانی، در اثر این بیماری جان خود را از دست داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: با توجه به گرم شدن هوا و افزایش فعالیت کنه ها در دام و همچنین نزدیک بودن عید سعید قربان، اگر نکات بهداشتی مانند عدم تماس با دام زنده (به دلیل انتقال بیماری از شپش کنه) و خرید گوشت از قصابی های معتبر در سطح شهر رعایت نشود، شانس ابتلا به بیماری افزایش پیدا خواهد کرد.

او توصیه کرد: لازم است در زمان عید سعید قربان دام های نذر خود را از مراکز تحت نظارت دامپزشکی خریداری کرده و دام های زنده را در مکان های تحت نظر دامپزشکی که از سوی شهرداری مشخص می شود، کشتار کرد؛ همچنین پیش از قطعه قطعه کردن لاشه را به مدت ۲۴ ساعت و جگر و دل و قلوه را به مدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری کرده و سپس گوشت را قطعه قطعه و استفاده کرد.

رضائیان زاده اضافه کرد: یکی از اقدامات بسیار مهم کشتارگاه ها در کنترل چرخه این بیماری، گذاشتن لاشه دام به مدت دست کم ۲۴ ساعت در یک فضای مخصوص به نام فضای پیش سرد (یخچال) است.

او تاکید کرد: این اقدام باعث می شود که ویروس در لاشه دام از بین برود و بعد از آن به بازار عرضه می شود.

رضائیان زاده گفت: اگر ذبح دام در مکان هایی مانند کنار خیابان ها و جاده ها و توسط مردم عادی انجام شود، چنین امکانی برای نگهداری وجود نداشته و جان کسی که با این گوشت سر و کار دارد، مورد تهدید قرار می گیرد.

او از دیگر راه های انتقال این بیماری را تماس سایر افراد و کادر درمان به ویژه پزشکان و پرستاران با ترشحات بدنی فرد مبتلا دانست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به این موضوع که بیماری در مراحل ابتدایی علائم خاصی ندارد، گفت: با پیشرفت بیماری، نشانه هایی همچون شروع ناگهانی تب بیشتر از ۳۸ درجه سانتیگراد، ضعف شدید، درد عضلانی،حالت تهوع با یا بدون استفراغ، خونریزی پوستی، خونریزی از بینی، استفراغ خونی، وجود خون در ادرار و وجود خون در مدفوع مشاهده می شود.

گزارش: فتانه حق پرست

نوشته

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد؛

ابتلای ۲ نفر به بیماری تب کریمه کنگو در فارس اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link