مزدا CX-60 با موتور ۳.۳ لیتری ۲۸۰ اسب‌ بخاری عرضه می‌شود

مزدا در ماه مارس از CX-60 در مدل‌های مختلفی رونمایی کرد؛ مدل پلاگین هیبریدی این خودرو مجهز به موتور ۲.۵ لیتری بنزینی تنفس طبیعی به همراه موتور الکتریکی است که در مجموع ۳۲۳ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. علاوه بر این، مزدا موتور دیزلی ۳,۳ لیتری شش سیلندر با قدرت ۲۵۱ اسب بخار و گشتاور ۵۵۰ نیوتن‌متر را برای این خودرو در نظر گرفت و در بازار استرالیا به غیر از پیشرانه‌های مذکور، موتور ۳,۳ لیتری شش سیلندر خطی به همراه سامانه هیبریدی ملایم ۴۸ ولتی را در اختیار مشتریان قرار داد.

با قضاوت صرفاً بر اساس اعداد اعلام شده باید گفت که این آمار چندان چشمگیر به نظر نمی‌رسد. از این رو، مزدا موتور بنزینی جدید خود را با ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور معرفی کرده است. باید اشاره کنیم که حداکثر اسب بخار این موتور در دور ۵ هزار الی ۶ هزار دور بر دقیقه در دسترس قرار خواهد گرفت اما حداکثر گشتاور آن از دور موتور ۲ هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰ ارائه خواهد شد. این اعداد در مقایسه با موتور N139L ساخت AMG در C63 جدید بسیار کمتر هستند، به این دلیل که سدان آلمانی با استفاده از پیشرانه کوچک‌تر ۲ لیتری ۴۷۶ اسب بخار قدرت و ۵۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

مزدا CX-60

با این حال می‌توان با ذکر چند دلیل توضیح داد که چرا موتور شش سیلندری مزدا کمتر از ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. یکی از دلایلی که در این مورد مطرح می‌شود به قوانین سخت‌گیرانه آلایندگی ربط دارد که موجب شده مهندسان، پیشرانه ۳.۳ لیتری را به دلیل مصرف سوخت بهتر و اطمینان‌پذیری بیشتر، با قدرت کمتری عرضه کنند. یکی از مدیران مزدای استرالیا طی مصاحبه‌ای اعلام کرده که این پیشرانه ۳.۳ لیتری ۶ سیلندر خطی با پیکربندی متفاوتی در خودروهای بزرگتر CX-70 و CX-90 مزدا به عنوان قلب تپنده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پیشرانه‌ی جدید برای بازار آمریکای شمالی تولید شده و باید دید که می‌تواند در میزان مصرف سوخت خودرو مانند مزدا ۳ توربو تفاوتی ایجاد کند یا نه. به طور کلی می‌توان گفت که تصمیم برای عرضه‌ی موتورهای شش سیلندری کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ به این دلیل که اکثر خودروسازان برای رعایت قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه، از پیشرانه‌های با حجم موتور کمتر استفاده می‌کنند. در حقیقت یک موتور شش سیلندری با حجم کم، می‌تواند جایگزینی مناسب برای پیشرانه‌ای ۶ سیلندر با حجم بالا باشد.

منبع: Motor1

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link