مرغ یا تخم‌مرغ، کدام یک اول بود؟

chicken or egg 63f4a306fa5a1fbf16ce4b7a

نازکی پوسته‌ی تخم ثابت می‌کند چرا پژوهشگرها برای یافتن نمونه‌های اولیه‌ی پوست تخم‌ها دچار مشکل هستند. وقتی تخم‌مرغی با خاک اسیدی و غنی تماس پیدا کند، به‌آرامی در آن حل می‌شود. به گفته‌ی استین، خاک باعث از بین رفتن این پوسته‌ی نازک آهکی می‌شود. براساس پژوهشی که در سال ۲۰۲۰ در مجله‌ی نیچر منتشر شد، تخم‌های دایناسورهای اولیه دارای پوسته‌ای نرم بودند و به همین دلیل در سوابق فسیلی حفظ نشدند.

بنابراین تخم‌مرغ پیش از مرغ بوده است؛ اما آیا این پاسخ قطعی است؟ نه کاملا. اگر درباره‌ی اولین تخم‌مرغ بحث کنیم، قضیه فرق می‌کند. مرغ‌ها (Gallus Gallus domesticus) احتمالا از زیرگونه‌های مرغ جنگلی سرخ (Gallus gallus) بودند که در حدود ۵۰ میلیون سال پیش به تکامل رسیدند. انسان‌های ساکن در جنوب شرق آسیا این پرنده‌ها را بین ۱۶۵۰ و ۱۲۵۰ پیش از میلاد اهلی کردند.

در مقطعی از فرآیند اهلی‌سازی، جدیدترین اجداد مرغ‌های کنونی تخم‌های حاوی جنین را گذاشتند که از نظر ژنتیکی با والدهای آن‌ها تفاوت داشتند. این مرغ جنین پیش از جوجه‌کشی رشد کرد و پس از رسیدن به بزرگسالی اولین تخم را گذاشت. به‌این‌ترتیب مرغ پیش از تخم‌مرغ وجود داشت.

اما تاریخ تکامل به این سادگی نیست. براساس شواهدی مرغ‌ها حتی پس از تبدیل شدن به گونه‌های مستقل با دیگر گونه‌های فرعی مرغ جنگلی سرخ آمیزش داشتند. برخی از این خصلت‌ها کمابیش در نسل‌های مرغ‌های کنونی هم دیده می‌شوند. علاوه بر این، اهلی‌سازی مرغ‌ها در بخش‌های هند و اقیانوسیه در زمان‌های مجزا درطول چندین هزار سال رخ داده است؛ بنابراین تعیین اصالت مرغ کمی دشوار است.

صرف‌نظر از اینکه کدام یک اول وجود داشتند، زیست‌شناسان و فیلسوف‌ها بر این مسئله توافق دارند که مرغ‌ها و تخم‌مرغ‌ها دارای یک خصلت مشترک هستند: هر دو خوشمزه‌اند!

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.