محققان دانشگاه کمبریج نحوه پخش سلول‌های سرطانی در بدن را کشف کردند

محققان دانشگاه کمبریج موفق شده‌اند به اطلاعات خوبی راجع به سرطان و نحوه‌ی پخش شدن آن در بدن دست پیدا کنند که این شاید باعث شود بتوان راحت‌تر درمان آن را یافت.

سرطان یک بیماری وحشتناک است که پتانسیل این را دارد تا در بدن میزبان بین اعضای مختلف پخش شود و فرد را زمین‌گیر کند. این دقیقا همان خصیصیه‌ی بد این بیماری است که باعث می‌شود دانشمندان از انجام اقدامات امنیتی مناسب عاجز بمانند و در نتیجه هم درمانش کار سختی باشد و هم اینکه بیمار متأسفانه جان خود را از دست بدهد.

اما حالا یک تحقیق از دانشگاه کمبریج منتشر شده که شاید بتواند به دانشمندان و محققان، دید درستی از این بیماری خطرناک بدهد. در این تحقیق، نحوه‌ی پخش شدن سلول‌های سرطانی در بدن توضیح داده شده که این می‌تواند در آینده‌ای نزدیک در یافتن درمان سرطان بسیار مفید باشد.

این کشف بزرگ توسط تیم تحقیقاتی سرطان دانشگاه کمبریج انگلستان صورت گرفته است. محققان یافته‌اند که مسدود کردن فعالیت یک سری از پروتئین‌ها مثل NALCN باعث متاستاز سلول‌های سرطانی در بدن موش شده است. متاستاز به فرایندی گفته می‌شود که طی آن سلول‌های سرطانی از جایی به جای دیگر می‌روند و گسترش پیدا می‌کنند.

دانشمندان متوجه شده‌اند که مسدود سازی پروتئین NALCN همچنین باعث می‌شود حتی سلول‌های سالم از اندام‌های اصلی خود به اندام‌های دیگر بروند. برای مثال سلول‌های معده به روده می‌روند و جالب‌تر اینکه به سلول‌های سالم روده تبدیل می‌شوند. حال همین موضوع اگر در دوران سرطان هم رخ دهد قطعا می‌تواند زمینه‌ساز گسترش سرطان باشد.

دانشگاه کمبریج سرطان

پروفسور ریچارد گیلبرتسون، سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با این اکتشاف بزرگ گفته: «این از بزرگ‌ترین دستاوردهایی است که طی سی سال اخیر از آزمایشگاه من بیرون آمده است. تیم ما موفق شد نه تنها یکی از اصلی‌ترین محرک‌های گریزان متاستاز را شناسایی کند بلکه درک عمومی که پیرامون متاستاز وجود دارد را هم تغییر و نشان داده که سرطان چگونه از یک فعالیت کاملا سالم و معمولی بدن به نفع خود استفاده می‌کند».

او همچنین در ادامه‌ی صحبت‌های خود به این موضوع نیز اشاره کرده که اگر یافته‌های تیم تحقیقاتی او در تحقیقات بیشتری تأیید شود، می‌تواند در یافتن راه حلی خوب و کارآمد برای مقابله با سرطان بسیار مفید باشد و حتی این امکان را بدهد تا یک سری از اندام‌های آسیب‌دیده را هم با کمک فرایند جابه‌جایی سلولی درمان کرد.

مهم‌ترین چیزی که از ابتدا تاکنون باعث شده دانشمندان درباره‌ی سرطان سردرگم باشند و نتوانند به درک درستی از آن برسند، همین فرایند متاستاز بوده است. آن‌ها ایده‌ای از این بابت که چگونه این اتفاق رخ می‌دهد نداشته‌اند و حالا با حذف پروتئین NALCN و مشاهده‌ی پخش سلول‌ها بین اندام‌های مختلف بدن، متوجه شده‌اند که این فرایند خیلی هم غیرطبیعی و ناشناخته نبوده است.

این یافته‌ها با توجه به اینکه متاستاز اصلی‌ترین راه گسترش سرطان و بدخیم بودن آن محسوب می‌شود، می‌تواند در یافتن درمانی کارآمد برای آن بسیار موثر و مفید باشد. البته نه فقط درمان سرطان بلکه درمان بسیاری از بیماری‌های مهم دیگر.

نظر شما در رابطه با این یافته‌ها چیست؟

منبع: Bgr

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.