متقاضیان واردات نرم‌افزاری برای تأیید ارز موردنیاز از سامانه ارزی کشور اقدام کنند

16817110439215cvoajin55rbtf1qhea0p6b6qj 643d407ebe3b5fc22acb4588

به گفته‌ی کاظم آیت‌اللهی سامانه ثبت و تأیید درخواست‌های ارزی محصولات و خدمات نرم‌افزاری با هدف تسهیل و تسریع و شفاف‌سازی، کنترل و پایش، نظام پاسخگویی و فرایند مربوط به تأیید و تشخیص راه‌اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران آیت‌اللهی با اشاره به ضرورت ایجاد سامانه ارزی در سازمان نظام صنفی کشور گفت: «هنگامی که واردات بدون انتقال ارز ممنوع شد، ۱۱ گروه واردکننده برای دریافت ارز با مشکل روبه‌رو شدند؛ گروه‌هایی مانند واردکنندگان دانش فنی، نرم‌افزار، خرید لیسانس، آموزش، پشتیبانی و غیره که این موارد از جنس کالای فیزیکی نبوده و از نوع نرم‌افزار هستند.»

به گفته‌ی او تا پیش از راه‌اندازی این سامانه در عمل سازوکاری برای تشخیص مبلغ و صحت واردات و تخصیص ارز برای گروه‌های فوق وجود نداشت. آیت‌اللهی همچنین از اینکه اجرای این موضوع به نصر سپرده شد ابراز خوشحالی کرد چرا که نهادهای مرتبط به صورت عادی واردات را بیشتر فیزیکی و سخت‌افزاری می‌دانند: «این سامانه توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور راه‌اندازی شد و عملکردی بسیار شفاف دارد و همه به صورت مکانیزه می‌توانند در آنجا درخواست خود را ثبت کرده و از نتیجه آن آگاه شوند.»

لینک این سامانه در پرتال سازمان نظام صنفی کشور وجود دارد و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به پرتال نصر کشور، نسبت به ثبت نام و ایجاد تقاضای خود اقدام کنند. کاربران ابتدا باید نام کاربری و کلمه عبور دریافت کنند تا امکان درج مشخصات و بارگذاری مستندات خود را داشته باشند.

پس از این فرایند، بررسی‌ها در دبیرخانه انجام شده و به کارشناس مربوطه ارجاع می‌شود. در صورتی که درخواست مورد نظر مورد تأیید قرار گیرد موضوع وارد کارگروه مدیریتی می‌شود تا نظر کارشناسان مورد تصویب قرار گیرد. سپس از طریق سازمان نظام صنفی، تأییدیه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارسال می‌شود و در ادامه هم وزارتخانه نامه تخصیص ارز را به همان میزان مورد تایید، به بانک مرکزی ارسال می‌کند.

عضو شورای مرکزی نصر کشور همچنین توضیح داد: «به‌طور معمولی میزان ارزی که متقاضی درخواست کرده است تغییری ندارد و صرفاً موضوع رد یا تأیید شده و یا برای تکمیل مستندات مجدداً در مسیر بررسی قرار می‌گیرد.»

او همچنین تأکید کرد که مرحله پایانی تخصیص ارز نظارت است: «یعنی دریافت‌کننده ارز باید اسناد خرید و فروش خود را بر اساس اسناد رسمی در سامانه بارگذاری کند تا گذار از آخرین مرحله درخواست ارز انجام شود.»

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.