مایکروسافت فروشگاه بازی موبایل ایکس باکس خود را در ۲۰۲۴ راه اندازی می کند

مایکروسافت در حال آماده شدن برای راه‌اندازی فروشگاه بازی موبایل ایکس باکس خود در سال آینده است. این غول نرم افزاری سال گذشته برنامه‌های خود را برای تاسیس یک فروشگاه بازی موبایل ایکس باکس فاش کرد و اکنون فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس می‌گوید که این شرکت در حال ساخت این فروشگاه است و انتظار می‌رود که شرکت‌هایی مانند اپل و گوگل نیز مجبور شوند فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایل خود را باز کنند.

فیل اسپنسر، مدیرعامل Microsoft Gaming در مصاحبه با فایننشال تایمز گفت: «ما می‌خواهیم در موقعیتی باشیم که هم از ما و هم از شرکای شخص ثالثمان در هر صفحه‌ای که کسی می‌خواهد بازی کند، Xbox و محتوای لازم را ارائه دهیم. امروز، ما نمی‌توانیم این کار را روی دستگاه‌های تلفن همراه انجام دهیم، اما می‌خواهیم به سمت دنیایی برویم که فکر می‌کنیم در آن {راه ما به سمت} دستگاه‌ها باز می‌شود.»

فروشگاه بازی موبایل ایکس باکس، یک پلتفرم برای رقابت همه‌ی توسعه دهندگان

مایکروسافت برای اولین بار در اوایل سال گذشته‌ی میلادی، تنها یک ماه پس از آن که پیشنهاد خرید شرکت Activision Blizzard را اعلام کرد، به کار بر روی “فروشگاه نسل بعدی” خود اشاره کرد. فروشگاه موبایل ایکس باکس برای رقابت با برتری فروشگاه‌های بازی‌های موبایل اپل و گوگل طراحی شده است و بر محتوای Activision Blizzard مانند Call of Duty: Mobile و Candy Crush Saga – دو بازی بسیار محبوب موبایلی که به ترتیب توسط Activision و King منتشر شده‌اند، متکی است.

فروشگاه بازی موبایل ایکس باکس

در حالی که مایکروسافت مشغول به ساخت یک فروشگاه موبایل ایکس باکس است، در کنار آن به قانون‌گذارانی نیاز دارد تا علیه اپل و گوگل اقدام کنند تا اطمینان حاصل شود که چنین فروشگاهی می‌تواند در دستگاه‌های اندروید و iOS نیز پیشرفت کند و قربانی انحصار طلبی صاحبان این سیستم عامل‌ها نشود. البته که شرایط برای کار کردن با iOS بسیار دشوارتر است، چراکه اپل به فروشگاه‌های جایگزین در دستگاه‌های آیفون و آی‌پد خود اجازه نمی‌دهد و حتی روش‌های پرداخت رقیب در بیشتر کشورها در دسترس نیست.

شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و اسپاتیفای امیدوارند قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا اپل و گوگل را مجبور به تغییر نحوه توزیع برنامه‌ها در دستگاه‌های تلفن همراه کنند و در نهایت پلتفرم‌ها و فروشگاه‌های خود را به روی رقبایشان باز کنند.

اسپنسر در ادامه گفت: “قانون بازارهای دیجیتال که در راه است – اینها چیزهایی هستند که ما برای آنها برنامه ریزی می‌کنیم.” “من فکر می‌کنم این یک فرصت بزرگ است.” مایکروسافت در حال حاضر حضور کمی در بازی‌های موبایلی دارد و سازنده Xbox سال گذشته در پرونده‌ای در سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) اعتراف کرد: «مایکروسافت در حال حاضر هیچ حضور معناداری در بازی‌های موبایل و تراکنش [Activision Blizzard] و این تغییر، تخصص بسیار مورد نیاز در بازاریابی و تبلیغات توسعه بازی‌های موبایل را به همراه خواهد داشت.

مایکروسافت همچنین در حال ساخت یک پلتفرم گسترده‌تر برای موبایل Xbox است. مایکروسافت به سرعت از Xbox Cloud Gaming در Steam Deck Valve پشتیبانی کرد و همچنین با Logitech و Razer برای گوشی‌های هوشمند متمرکز بر بازی‌های ابری آنها همکاری کرد. فروشگاه موبایل ایکس باکس آینده همچنین به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا فروشگاه‌های اپلیکیشن خود را در پلتفرم موبایل ایکس باکس مایکروسافت راه اندازی کنند.

فروشگاه بازی موبایل ایکس باکس

برای اینکه هر یک از اینها به واقعیت تبدیل شود، مایکروسافت همچنان به تأیید نظارتی خرید پیشنهادی Activision Blizzard خود متکی است. مایکروسافت اخیراً با CMA درگیر یک جدال حقوقی بوده است که “خطاهای واضحی” را در محاسبات مالی آنها به نمایش گذاشته است. همچنین مایکروسافت با نظارت کمیسیون اروپا و کمیسیون تجارت فدرال (FTC) مواجه است.

در حالی که طبق گزارشات، اتحادیه اروپا احتمالاً قرارداد مایکروسافت را تأیید می‌کند، اما FTC (کمیسون فدرال تجارت) سال گذشته برای مسدود کردن آن شکایت کرد و پرونده هنوز در مرحله کشف اسناد است و جلسه استماع شواهد برای ۲ آگوست (۱۱ مرداد) برنامه‌ریزی شده است. وکلای FTC اخیراً اسنادی را در مورد “اکوسیستم بازی نسل بعدی” مایکروسافت درخواست کرده‌اند که ممکن است به برنامه‌های این شرکت برای ساخت فروشگاه بازی‌های موبایل ایکس باکس اشاره داشته باشد.

به دلیل همین فشارهای حقوقی از سوی ارگان‌های مختلف است که مایکروسافت تمام تلاش خود را برای نشان دادن نیت مثبت از خرید استودیوی Activision Blizzard را به کار برده است. شاید هیچکس به اندازه‌ی سونی نگران جوش خوردن این معامله نباشد. اما از اظهارات فیل اسپنسر می‌توان حداقل در ظاهر این برداشت را داشت که مایکروسافت به دنبال ایجاد یک اکوسیستم انحصاری برای بازی‌های محبوب موبایلی و کنسولی (به صورت خاص نسخه‌های مختلف COD) نخواهد بود.

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.