مالاریا در آذربایجان و تاجیکستان ریشه کن شد

بر اساس گزارش های رسمی، کشورهای آذربایجان و تاجیکستان با موفقیت مالاریا را ریشه کن کرده و گواهی سازمان بهداشت جهانی را برای رسیدن به نقطه عطف عاری از مالاریا دریافت کردند.

به گزارش سیناپرس، دو کشور آذربایجان و تاجیکستان توانستند بیماری مالاریا را در قلمرو خود ریشه کن کرده و به این ترتیب در حال حاضر  در مجموع ۴۱ کشور و ۱ قلمرو توسط سازمان بهداشت جهانی عاری از مالاریا اعلام شده است. در این میان ۲۱ کشور از ۴۱ کشور فوق الذکر در منطقه اروپا هستند.

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، با ابراز امیدواری از اینکه سایر کشورها از تجربیات آن ها بیاموزند، گفت: حذف مالاریا با منابع مناسب و تعهد سیاسی امکان پذیر است و این امر توسط مردم و دولت های آذربایجان و تاجیکستان ثابت شده است.

دکتر هانس هنری (Hans Henri P. Kluge) ، مدیر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی در اروپا در این رابطه اظهار داشت: با توجه به اینکه آذربایجان و تاجیکستان اکنون وضعیت عاری از مالاریا را دریافت کرده اند، منطقه اروپایی سازمان بهداشت جهانی به احتمال زیاد به اولین منطقه در جهان تبدیل می شود که کاملاً عاری از مالاریا است.

گفتنی است وضعیت عاری از مالاریا یا گواهی حذف مالاریا زمانی داده می‌شود که کشوری در قطع زنجیره انتقال مالاریا بومی توسط پشه‌های آنوفل برای حداقل سه سال متوالی موفق بوده و توانایی جلوگیری از برقراری مجدد انتقال را نشان داده باشد.

آذربایجان و تاجیکستان آخرین مورد مالاریا پلاسمودیوم ویواکس  P.vivax  را به ترتیب در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ شناسایی کردند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، هر دو کشور مداخلات هدفمند مالاریا مانند پاشیدن حشره ‌کش‌ها بر روی دیوار خانه ‌ها، تشویق به تشخیص و درمان زودهنگام همه موارد ابتلا و افزایش مهارت‌ ها و ظرفیت‌ های کارکنان بهداشتی را که در از بین بردن مالاریا فعالیت می ‌کنند، به شدت اجرا کرده‌ اند.

به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، هر دو کشور از سیستم‌های ملی نظارت الکترونیکی مالاریا استفاده کرده‌ اند که امکان تشخیص تقریباً بلادرنگ موارد را فراهم کرده و امکان تحقیقات سریع را در این رابطه ایجاد می ‌کند. در خاتمه گفتنی است سایر مداخلات با هدف از بین بردن مالاریا شامل روش های بیولوژیکی کنترل و حفاظت از لارو ماهی پشه خوار و اقدامات مدیریت آب برای کاهش ناقلان مالاریا و آموزش عمومی در مورد پیشگیری از مالاریا است.

مترجم: رضوان خندان

منبع: thehealthsite

نوشته مالاریا در آذربایجان و تاجیکستان ریشه کن شد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.