ماجرای پرفراز و نشیب توسعه‌ی Dead Island 2؛ عرضه‌ی بازی پس از ۹ سال

یکی از بازی‌هایی که در گذشته خود را با تریلرش بر سر زبان‌ها انداخت، «جزیره‌ی مردگان» (Dead Island) بود. این بازی در مراسم E3 2006 توسط استودیوی Techland معرفی شد. استودیویی که در آن زمان بیشتر به خاطر توسعه‌ی سری Call of Juarez شناخته شده بود. بازی با تاخیرهای قابل توجهی روبرو شد تا اینکه در نهایت با یک تریلر تکان دهنده توجه همه را به خود جلب کرد. این تریلر با جلوه‌های ویژه‌ی کم نظیر، با نشان دادن سرنوشت وحشتناک یک خانواده به همراه یک موسیقی متن غمگین، تبدیل به یکی از تاثیرگذارترین تریلرهای تاریخ بازی‌های ویدیویی شد.

بازی البته هیچ شباهتی به این تریلر نداشت اما یک موفقیت تجاری برای استودیوی تک‌لند و ناشر بازی یعنی کمپانی دیپ سیلور (Deep Silver) بود. جزیره‌ی مردگان بیش از پنج میلیون نسخه فروخت و طبیعتا ناشر بازی به دنبال بازی‌های بیشتری از این سری بود. با این حال، تیم سازنده‌ی بازی برنامه‌های دیپ سیلور را به اندازه‌ی کافی بلندپروازانه نمی‌دانست. از طرفی دیپ سیلور نیز به نوبه‌ی خود گمان می‌کرد که تک‌لند بیش از حد جاه‌ طلب است.

Dead Island 1

تصویری از تریلر مشهور Dead Island که در زمان خود کم نظیر بود.

به جای ساخت Dead Island 2، اکثر اعضای تیمی که روی بازی نخست کار کرده بودند، به پروژه‌ی دیگری پیوستند که در نهایت به بازی Dying Light ختم شد. این در حالی بود که استودیوی تک‌لند تیم دیگری را موظف به ساخت Dead Island: Riptide کرد. اثری که دو سال پس از بازی نخست عرضه شد و با نقدهای ضد و نقیضی مواجه شد. این بازی پایان ارتباط تک‌لند با این سری بود.

ماسیج بینکوفسکی (Maciej Binkowski)، طراحی بازی استودیوی تک‌لند، در سال ۲۰۱۴ طی مصاحبه‌ای گفت:

ما فراز و نشیب‌های خود را داشتیم. همیشه اینگونه تنش‌ها بین ناشر و توسعه‌دهنده وجود دارد. البته این تنش‌ها در نهایت به سود ما شد زیرا مجبور شدیم که یک آی‌پی جدید خلق کنیم. ما نمی‌توانیم فقط یک Dead Island 2 بسازیم و نام آن را تغییر دهیم، بلکه باید چیزی جدید و منحصر‌به‌فرد باشد. این برای ما چالش‌برانگیز بود. البته من دوست دارم دنباله‌ای مستقیم بر آن بازی بسازم، اما تصمیمات از قبل گرفته شده است.

بازی Dying Light

عدم ساخت Dead Island 2 توسط تک‌لند، منجر به توسعه‌ی اثری موفق به نام Dying Light شد.

در سال ۲۰۱۴، دیپ سیلور اعلام کرد که Dead Island 2 در استودیوی آلمانی یاگر (Yager) که بیشتر برای ساخت Spec Ops: The Line شناخته می‌شود، در دست توسعه است. این استودیو سعی کرد که در مراسم E3 2014 با یک تریلر سر و صدای زیادی به پا کند. تریلر منتشر شده اگرچه مانند تریلر نسخه‌ی اول تکان دهنده نبود اما حس و حالی کمیک بوکی به بازی داد که با گیم‌پلی آن هماهنگ‌تر به نظر می‌رسید.

با این حال همکاری این دو شرکت زیاد طول نکشید. در جولای ۲۰۱۵، دیپ سیلور و یاگر اعلام کردند که راه خود را از یکدیگر جدا می‌کنند. تیمو اولمان (Timo Ullmann)، مدیر عامل استودیو در آن زمان در بیانه‌ای گفت:

تیم ما با اشتیاق تلاش کرد تا Dead Island 2 را به سطح جدیدی از کیفیت برساند. با این حال، دیدگاه‌های استودیو و کمپانی دیپ سیلور از جایی به بعد دیگر همسو نبودند و این منجر به گرفتن این تصمیم شده است.

تصویری از تریلر Dead Island 2

تصویری از تریلر Dead Island 2 در مراسم E3 2014

جالب است بدانید که استودیوی یاگر در این برهه به مدت سه سال روی Dead Island 2 کار کرده بود و حتی به تکمیل بازی نزدیک شده بود. چند ماه پس از اعلام توقف همکاری با دیپ سیلور، اولمان بیشتر در مورد تأثیر لغو بازی بر استودیو صحبت کرد. او بیان کرد:

لغو یک پروژه در چنین وضعیتی یک رویداد فاجعه بار در سطوح مختلف محسوب می‌شود. این واقعا بدترین نتیجه‌ی ممکن است. همه‌ی افراد درگیر پروژه به نحوی ضربه خوردند.

لغو بازی ذکر شده در نهایت منجر به بسته شدن بخشی از این شرکت که به طور خاص روی بازی کار می‌کرد، شد. بیش از نیمی از کسانی که روی بازی کار می‌کردند، شغل خود را از دست دادند و برخی دیگر به علت اینکه پروژه‌ی آن‌ها هرگز رنگ روشنایی را نخواهد دید، استودیوی یاگر را ترک کردند. اولمان ذر این باره گفت:

من واقعا آن‌ها را سرزنش نمی‌کنم و بهترین‌ها را برایشان آرزو می‌کنم. در هر صورت فرصت ندادن به شما برای به پایان رساندن Dead Island 2 سخت است. بلافاصله پس از اعلام خبر توقف ساخت، بخشی از تیم شوکه شد، البته شما باید این انگیزه را در خود ایجاد کرده که به حرکت ادامه دهید. لغو پروژه‌ها، به خصوص اگر ریسک زیادی داشته باشد، چندان غیر معمول نیست. هرچند این اتفاقات به ما آسیب می‌رساند، اما بالاخره چیزی است که اتفاق می‌افتد.

Dead Island 2

تصویری از Dead Island 2 که توسط استودیوی یاگر در دست توسعه بود.

پنج سال پس از توقف همکاری استودیوی یاگر و دیپ سیلور، نسخه‌ای قابل تجربه از Dead Island 2 که توسط این استودیو در دست ساخت بود، به بیرون درز کرد و بسیاری بالاخره توانستند در قالب ویدیویی آن را مشاهده کنند. این به وضوح اثری بود که می‌توانست عرضه شود اما اوضاع بر وفق مراد یاگر پیش نرفت. البته در آن زمان، Dead Island پرفروش‌ترین آی‌پی تاریخ دیپ سیلور بود و چندین اسپین‌آف و همچنین دنباله‌ای از آن در دست ساخت بود. با توجه به این احتمالا دیپ سیلور شک و تردیدهایی در مورد موفقیت اثر استودیوی یاگر داشته است. در واقع به نظر می‌رسد که این نسخه از Dead Island 2 چندان مشکل خاصی نداشته اما این احتمال می‌رفته که یک Riptide دیگر باشد و طبیعتا دیپ سیلور قصد نداشته چنین ریسکی کند.

در مارس ۲۰۱۶، اعلام شد که استودیوی بریتانیایی سومو دیجیتال (Sumo Digital) توسعه‌ی بازی را بر عهده خواهد گرفت. پل پورتر (Paul Porter)، مدیر اجرایی سومو، طی بیانیه‌ای اعلام کرد:

این باعث افتخار است که مسئولیت تکامل چنین مجموعه‌ی مهمی از دیپ سیلور را بر عهده بگیریم. ما مشتاقانه به دنبال ساخت اثری فراتر از حد انتظار طرفداران هستیم و مطمئنیم که این اثر زد و خورد با زامبی و خونریزی را به سطحی کاملا جدید خواهد رساند.

جزیره‌ی مردگان 2

این استودیوی بریتانیایی موظف شد تا با وام گرفتن از پایه‌های اثری که یاگر در حال ساخت آن بود، بر اساس انتظارات دیپ سیلور عمل کند. با این حال در طول سه سالی که بازی در این استودیو در دست توسعه بود، اطلاعات کمی از بازی در دسترس بود. از طرفی برای حدود یک سال هیچ خبری از بازی منتشر نشد تا اینکه شایعات مربوط به مشکلات توسعه منجر به انتشار بیانیه‌ای از دیپ سیلور در مورد روند تولید بازی شد؛ روندی که در سال ۲۰۱۸ هنگامی که یک اسپین‌آف موبایلی از این سری منتشر شد، تکرار گشت و سوالات بیشتری را در مورد Dead Island 2 ایجاد کرد.

گزارش مالی THQ در سال ۲۰۱۹ سرانجام به این شایعات خاتمه داد و مشخص شد که سومو دیجیتال دیگر روی بازی کار نمی‌کند. دیپ سیلور در مورد اینکه دقیقاً چه اتفاقی افتاده و اینکه آیا بازی را در یک یا پنج سال آینده عرضه می‌شود یا خیر، اطلاعات خاصی منتشر نکرد و به نظر می‌رسد که حتی خود این شرکت هم در مورد این سوالات پاسخی نداشت.

در این برهه، توسعه‌ی Dead Island 2 به یکی از استودیوهای داخلی کمپانی دیپ سیلور یعنی Dambusters سپرده شد. استودیویی که از اعضای استودیوی تعطیل شده‌ی Free Radical Design تشکیل شده است؛ استودیویی که  سری Timesplitters را توسعه داده و اعضای آن از سازندگان قدیمی بازی GoldenEye 007 بوده‌اند. این استودیو در واقع ابتدا توسط کرایتک خریداری شد و به دلیل مشکلات این کمپانی، در سال ۲۰۱۴ به دیپ سیلور فروخته شد. دیپ سیلور آن را منحل کرد و استودیویی جدید Dambusters شکل گرفت

بازی Dead Island 2

تصویری از نسخه‌ی نهایی Dead Island 2 که توسط استودیوی Dambusters در دست ساخت است.

اولین و تنها بازی عرضه شده این استودیو تاکنون Homefront: The Revolution در سال ۲۰۱۶ بوده است. یک اثر تیراندازی و جهان باز که به دلیل مشکلات فنی گسترده در هنگام عرضه و غیره، به هیچ وجه نتوانست نظر بازیکنان و منتقدان را جلب کند. البته بازی برخلاف گفته‌ی بسیاری از بازیکنان، یک فاجعه‌ی تمام عیار نبود اما یک بازی باکیفیت نیز محسوب نمی‌شود.

در ادامه پس از معرفی سومین توسعه‌دهنده‌ی Dead Island 2 در طی پنج سال، دیپ سیلور بار دیگر در مورد روند توسعه‌ی بازی و زمان عرضه سکوت کرد. همین سکوت منجر به شایعاتی شده بود که البته بی دلیل نبودند. در نهایت، نوبت به تریلر دیگری رسید که یک بار دیگر تلاش کرد تا انتظارات را بالا ببرد و نسخه‌ی جدید بازی را معرفی کند. از طرفی پس از مدتی تریلر گیم‌پلی بازی نیز منتشر شد که به نوعی نشان داد که این بار احتمالا قرار نیست که استودیوی سازنده تغییر کند.

تصویری از بازی Dead Island 2

 طبق منابع مختلف، به نظر می‌رسد که این پروژه در سال ۲۰۱۸ به Dambusters واگذار شده و کارگردان بازی، دیوید استنتون (David Stenton)، بیان کرده که بازی از ابتدا ساخته شده است. در حالی که این قضیه تعجب آور نیست، اما مشخص نیست که برخی از المان‌های قبلی هنوز وجود دارند یا خیر. با این حال بزرگترین سوال همه این است که پس از این روند طولانی مدت توسعه، بازی چگونه خواهد بود؟

 Dambusters و دیپ سیلور بدون شک با انتظاراتی روبرو هستند که برآورده کردن آن‌ها تقریبا غیرممکن است. شاید بازی چیزی باشد که در نهایت ارزش تمام تغییرات متحمل شده را داشته باشد یا شاید یک خرابه باشد که دیپ سیلور برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر می‌خواهد آن را بالاخره منتشر کند و بار آن را از روی دوش خود بردارد. در هر صورت بازی در ۳ فوریه‌ی ۲۰۲۳ (۱۴ بهمن ۱۴۰۱) برای کنسول‌های نسل هشتم و نهمی ایکس‌باکس، پلی‌استیشن و رایانه‌های شخصی عرضه خواهد شد.

منبع: PCGamer

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link