لپ‌تاپ مفهومی Luna دل؛ دستگاهی که قطعات آن بدون پیچ و با کابل‌های کمتر به یکدیگر متصل می‌شوند

دل سال گذشته با محصولی به‌نام لونا (Luna)، دیدگاه خود را درمورد کامیپوترهای قابل‌حمل با قابلیت تعمیرپذیری بیشتر و قطعات قابل بازیافت به‌نمایش گذاشت. این شرکت امسال تغییرات جدیدی روی این لپ‌تاپ مفهومی اعمال کرده است که باعث می‌شود جداسازی قطعات آن آسان‌تر شود و حتی ربات‌ها می‌توانند آن را تعمیر و بازیافت کنند.

مدل مفهومی جدید Luna، ایده‌ای جاه‌طلبانه‌تر از نسل اول این دستگاه را دنبال می‌کند. مدل قبلی این لپ‌تاپ از طراحی بدون فن بهره می‌برد درحالی‌که نسل جدید آن با از سیستم‌ خنک‌کننده‌ی فعال بهره می‌برد. شاسی فولادی و پلاستیکی این مدل مفهومی جدید شباهت بسیار زیادی به XPS 13 Plus دارد اما مهندسان دل هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرده‌اند.

لپ تاپ مفهومی دل Luna

درحالی‌که اولین مدل Luna چهار پیچ داشت اما نسخه‌ی جدید آن با استفاده از پین‌ها، از طراحی بدون پیچ بهره می‌برد؛‌ قابلیتی که به کاربران اجازه می‌دهد کیبورد دستگاه را به‌راحتی جدا کنند. با برداشتن این بخش، قفل صفحه‌کلید باز می‌شود و سپس می‌توانید آن را بدون نیاز به جداکردن هیچ کابلی، بردارید زیرا اتصال آن ازطریق پین است. تقریباً هیچ‌ کابلی در این دستگاه وجود ندارد و می‌توان قطعات دیگر آن مثل باتری، فن و مادربرد را به‌ترتیب جدا کرد. به‌طور مشابه، صفحه‌نمایش این دستگاه نیز ازطریق پین به سایر قطعات متصل می‌شود.

به‌نوشته‌ی TomsHardware، نسل دوم لپ‌تاپ مفهومی Luna دل، از سیستم‌عامل ویندوز بهره می‌برد. این شاهکار مهندسی به‌نحوی طراحی شده است که می‌توانید همه‌ی قطعات آن را به‌راحتی جدا کنید و با سرهم کردن آن‌ها، یک لپ‌تاپ کامل دراختیار خواهید داشت. شایان‌ذکر است این سیستم ازنوع x86 است و خبری از نسخه‌ی Arm نخواهد بود.

لپ تاپ مفهومی دل Luna

دل همچنین ربات‌هایی را توسعه داده است که می‌توانند قطعات دستگاه‌های این شرکت را جدا کرده و با اسکن آن‌ها تصمیم بگیرند آیا می‌توان از اجزای مختلف در دستگاه‌های دیگر استفاده کرده یا خیر. به‌عنوان مثال شاید بتوان از بلندگوها برای ساخت محصولات دیگر بهره گرفت و این راهکار به کاهش ضایعات و بازیافت محصولات معیوب کمک خواهد کرد.

گلن رابسون، مدیر ارشد فناوری راهکارهای مشتریان دل در پستی وبلاگی می‌نویسد:

ممکن است افرادی که در محیط خانه کار می‌کنند از اجزای دیگری مثل کیبورد و مانیتورهای اکسترنال استفاده کنند. تکامل مدل مفهومی Luna می‌تواند به افزایش عمر قطعات مختلف آن کمک کند. درساده‌ترین حالت، این راهکار شبیه به روش نگه‌داری از وسایل نقلیه است و به‌عنوان مثال وقتی لاستیک یا ترمز خودرو خراب شود، آن‌ها را تعویض می‌کنیم.

ربات تعمیرکننده و بازیافت دل

مقاله‌ی مرتبط:

ربات‌های دل با بررسی کدهای QR تشخیص می‌دهند کدام بخش‌های دستگاه قابل بازیافت و کدام قطعات آن معیوب است. البته عملکرد این ربات‌ها درحال‌حاضر خیلی سریع نیست اما دل اشاره می‌کند شرکت‌های همکار آن که در زمینه‌ی بازیافت قطعات الکترونیکی فعالیت می‌کنند، گاهی برای جداکردن اجزای کامیپوترهای شخصی بیش‌از یک ساعت زمان نیاز دارند.

البته همه‌ی مزیت‌های Luna درصورتی کارایی خواهد داشت که دل بتواند آن را از یک مدل مفهومی به محصولی تجاری تبدیل کند. این شرکت باید برنامه‌های بازیابی و بازیافت خود را تکمیل کند تا مشتریان بدانند پس‌از خراب شدن دستگاه باید چه اقدامی انجام دهند. این شرکت همچنین باید مشتریان خود را تشویق کند به‌جای دور انداختن دستگاه‌های معیوب، آن‌ها را به مراکز بازیافت محلی انتقال دهند.

اگر لونا به مرحله‌ی تولید انبوه برسد، این اقدام می‌تواند به‌میزان درخورتوجهی در کاهش زباله‌های الکترونیکی مؤثر واقع شود. البته دل قطعاً موارد دیگری را هم مدنظر قرار خواهد داد زیرا درصورتی که کاربران بتوانند با تعویض آسان‌تر قطعات، مدت بیشتری با دستگاه‌ خود کار کنند، این مورد باعث خواهد شد نسبت به خرید مدل‌های جدید کمتر ترغیب شوند و این‌ امر مطمئناً روی کسب‌وکار شرکت مذکور تأثیر خواهد داشت.

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link