لغو شدن احتمالی عرضه تراشه M2 Extreme اپل به دلیل پیچیدگی و هزینه بالا

اپل اولین محصولات خود را با پردازنده ساخت همین شرکت در ۲۰۲۰ معرفی کرد و در همان زمان اعلام کرد که در نهایت همه‌ی محصولات اپل در آینده از SoC های سری M استفاده خواهند کرد و این کمپانی اذعان کرد که این کار قرار است نزدیک به دو سال به طول بیانجامد، اما حالا طبق آخرین گزارش‌ها به نظر می‌رسد که تولید و عرضه تراشه M2 Extreme توسط اپل لغو شده است

با این حال پس از گذشت دوسال اپل توانسته به برنامه‌ریزی خود پایبند باشد اما هنوز دو کامپیوتر مک بوک پرو و مینی در خط تولید اپل از تراشه‌های اینتل استفاده می‌کنند. در همین راستا بسیاری تصور می‌‎کردند که در رویداد سخت‌افزار در اکتبر امسال اپل از دو کامپیوتر جدید با تراشه‌های اختصاصی خود رونمایی کند اما این اتفاق رخ نداد.

حالا بنابر گزارش بلومبرگ مشخص شده که عرضه Mac Pro به تعویق افتاده و طبق این گزارش ظاهرا اپل تولید قوی‌ترین مدل از این سری کامپیوتر را نیز لغو کرده است. در همین رابطه فعلا مشخص نیست که سرنوشت مک بوک مینی رده بالا با پردازنده اختصاصی خود اپل نیز چه خواهد بود. در همین راستا خبرنگار حوزه تکنولوژی بلومبرگ مارک گورمن تاخیر در عرضه مک بوک پرو را به دلیل عدم اطمینان اپل در خصوص استفاده از تراشه مورد نظر برای این کامپیوتر عنوان کرده است. گورمن در این رابطه اشاره کرده که اپل در ابتدا تصمیم داشت تا از دو تراشه مبتنی بر M1 استفاده کند و پیکربندی نهایی در این رابطه استفاده از دو تراشه M1 Max در یک دیوایس و پشتیبانی از ۴ تراشه از این نوع در دستگاه دیگر بوده است.

در نهایت پیکربندی تراشه دوتایی M1 Max تبدیل به M1 Ultra شد و با مک استودیو وارد بازار شد. سپس اپل تصمیم گرفت تراشه Pro را به نسل M2 وارد کند. با این حال تاکنون، اپل در انتشار تراشه‌های جدید و بروزشده M2 کند بوده عمل کرده و تاکنون این کار را فقط برای مدل پایه M2 انجام داده است. طبق این گزارش اپل برای ارائه مک بوک پرو با دو پیکربندی تراشه برنامه‌ریزی می‌کرد که گورمن ورژن با پشتیبانی از quad-Max را تراشه M2 Extreme نامیده است.

لغو اپل M2 Extreme

M2 Ultra دارا ۲۴ هسته پردازشی و ۷۶ هسته گرافیکی است و از ۱۹۲ گیگابایت رم نیز پشتیبانی می‌کند. در همین راستا چیپ موسوم به Extreme قرار است مشخصات دوبرابری داشته باشد و این شامل ۴۸ هسته پردازش مرکزی، پشتیبانی از ۱۵۲ هسته گرافیکی می‌شود. با این حال گورمن از بلومبرگ در جدیدترین گزارش خود ادعا کرده که اپل تولید تراشه M2 Extreme را لغو کرده است.

دلایل این تصمیم اپل نیز پیچیدگی طراحی، قیمت بالا و انتقال خط تولید از تگزاس به ویتنام عنوان شده است. این کمپانی همچنین مطمئن نیست که مصرف کنندگان برای خرید این دستگاه گران قیمت اقدام خواهند کرد و این در حالی است که نسخه مک بوک استودیو تقریبا به اندازه مک بوک پرو قیمت دارد. به طور کلی، عرضه Mac Pro با تراشه M2 Ultra احتمالاً از ۱۰۰۰۰ دلار شروع می‌شود و این تازه قیمت اولیه است، مک بوک پرو فعلی با این حال ۵۹۹۹ دلار قیمت دارد اما با پیکربندی‌های پیشرفته‌تر سخت‌افزاری قیمت آن نیز به ۷۰۰۰ دلار می‌رسد.

در همین راستا اپل فکر کرده که اگر چنین تراشه‌ای را توسعه دهد هزینه ساخت آن نیز بالا خواهد بود و این کمپانی مطمئن نیست که مصرف کنندگان قرار است از آن استقبال کنند. با این حال این تصمیم اپل احتمالا ویرایشگرهای حرفه‌ای ویدئو و افرادی که به دنبال عرضه M2 Extreme بودند را ناامید می‌کند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.