لحظه دستگیری جوان ۲۱ ساله عامل درز اسناد فوق محرمانه پنتاگون +‌ ویدیو

دادستان کل ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۴ فروردین ماه از بازداشت مظنون اصلی افشاکننده اسناد محرمانه نظامی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، توسط ماموران پلیس فدرال، اف‌ بی‌ آی، خبر داد؛ جوان ۲۱ ساله ای به نام جک تِیشِیرا (Jack Teixeira) که از اعضای گارد ملی هوایی ماساچوست است.

به گفته یک منبع آگاه در دولت آمریکا، تیشیرا حداقل چند روز قبل از دستگیری توسط FBI تحت نظر بود. گمان می‌رود که این جوان رهبر گروهی باشد که در آن مجموعه‌ای از اسناد طبقه‌بندی شده ارسال شده بود.

1cc49a4f 1662 4cfd bd6f ba352e778e84

در ویدیویی که از لحظه دستگیری جوان مظنون به درز اطلاعات فوق محرمانه پنتاگون منتشر شده می‌بینیم که او پیراهنی خاکستری و شلوارکی قرمز به تن دارد و در حالی که دست‌هایش را بالای سرش گرفته عقب عقب به سمت ماموران حرکت می‌کند تا به دستانش دستبند بزنند.

واشنگتن پست پیش‌تر با اتکاء به گفته‌های دو عضو گروه چت که تیشیرا رهبری و نظارت بر آن را بر عهده داشت، نوشته بود که او «او.جی» لقب دارد و پرسنل یک پایگاه نظامی است.

6645e2e9 686c 4de3 8999 b9d505e8f4ac

دستگاه قضایی آمریکا، جک تیشیرا را طبق قانون جاسوسی ۱۹۱۷ ایالات متحده دستگیر کرده و محاکمه و احراز جرم او می‌تواند ۱۰ سال حبس در پی داشته باشد. رسانه‌های آمریکایی اما تاکید می‌کنند که نمی‌توان تنها او را عامل لو رفتن انبوهی از مدارک محرمانه در دیسکورد، توییتر و تلگرام دانست.

custody moment us air national 809719169
custody moment us air national 809715799

گزارش‌ها حاکی از آن است که تیشیرا پیش از دستگیری با دوستان گیمر خود تماس برقرار کرده و بسیار وحشت‌زده بود. به گفته یکی از دوستانش که با نیویورک تایمز صحبت کرد، به نظر می‌رسید که او در یک ماشین با سرعت زیاد بوده و گفت: «بچه‌ها، همه‌تان را دوست دارم. نمی‌خواستم این‌طور بشود. از خدا می‌خواستم که هرگز این اتفاق نیفتد. دعا کردم. دعا کردم و دعا کردم. از اینجا به بعد فقط خدا می‌تواند تصمیم بگیرد که چه اتفاقی بیفتد.»

65309946 906

تیشیرا در سال ۲۰۱۹ یعنی در ۱۷ سالگی به گارد هوایی ملی آمریکا پیوسته و به عنوان متخصص فناوری اطلاعات کار می‌کرده است. اما مشخص نیست او چگونه به این اسناد دست یافته و هدف او جاسوسی بوده یا خودنمایی.

jack teixeira air national guardsman 809716847 1

پیش‌تر نیویورک تایمز گزارش کرد که گرداننده یک گروه چت بازی‌های ویدئویی به نام Thug Shaker Central، جایی که اسناد در آن درز کرده، نامی مشابه داشته است. نیویورک تایمز در گزارش خود با چند نفر از اعضای این گروه چت بازی‌های ویدیویی گفت‌وگو کرده که یکی از آنها ادعا کرد شخصا سه سال است که افشاکننده اسناد پنتاگون را می‌شناسد. گزارش‌ها حاکی است که این روزنامه توانسته است براساس شواهد موجود از عکس‌های گرفته شده از این اسناد، این جوان ۲۱ ساله را قبل از اف‌بی‌آی شناسایی کند.

روز چهارشنبه ۱۲ آوریل، روزنامه واشنگتن‌پست هم گفت‌وگوی اختصاصی با یکی از اعضای این گروه چت را منتشر کرد. بنابر این گزارش این گروه چت نخستین جایی است که این اطلاعات محرمانه میان اعضای آن دست‌به‌دست شد.

skynews jack teixeira massachusetts 6120578
ac1cc17b 228c 45c2 bd67 bb8c33bdb205

فرد مصاحبه‌شونده توسط واشنگتن پست در این گفت‌وگو کسی را که مسئول اصلی درز این اسناد می‌خواند به این شکل توصیف می‌کند: «جوان، کاریزماتیک، علاقمند به داشتن اسلحه و در ابتدای دهه ۲۰ سالگی که در یک پایگاه نظامی کار می‌کند.»

به نوشته این روزنامه، کلیپی از او که ناسزاهای «یهودستیزانه» برزبان می‌آورد نیز منتشر شده است.

واشنگتن پست نوشته اعضای این گروه چت در شبکه دیسکورد از کشورها و مناطق مختلفی چون اوکراین، روسیه، اروپا، آسیا و امریکای جنوبی هستند.

pentagon seen air washington u 808969273

آن طور که گزارش شده اسناد پنتاگون، که ابتدا در میان اعضای این گروه منتشر شده، کم‌کم در اوایل ماه مارس امسال توسط اعضاء در پست های عمومی شبکه دیسکورد هم انتشار یافته، از جمله پست‌هایی که به بازی کامپیوتری ماین‌کرفت و یک چهره سرشناس یوتیوب از فیلیپین نسبت داده شده است.

در جریان افشای این اسناد دست کم ۵۰ و احتمالا تا ۱۰۰ سند محرمانه نظامی و اطلاعاتی در دسترس عموم قرار گرفت که همگی نخستین بار روی شبکه اجتماعی دیسکورد منتشر شد که میان علاقمندان به بازی‌های کامپیوتری محبوبیت دارد.

u s president joe biden 753270300

این مدارک شامل طیفی از گزارش و تحلیل‌های نظامی و اطلاعاتی درباره جنگ اوکراین است و همچنین اطلاعات حساسی هم در آن‌ها دیده می‌شود که درباره بعضی از دیگر کشورها، از جمله متحدان آمریکا، تهیه شده است.

6ef01551 cf68 4815 b956 fa4a11061147

این اسناد محرمانه حاوی جزئیاتی از برنامه های آمریکا و ناتو برای کمک به اوکراین برای آماده شدن برای حمله بهاری علیه روسیه بود.

همچنین بر اساس این اسناد، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر وضعیت سلامت ولادیمیر پوتین و شایعات پیرامون مبارزه او با سرطان صحت دارد و نشان می‌دهد که رهبر روسیه تحت شیمی‌ درمانی است در حالی که اطرافیانش می‌توانند از وضعیت رو به وخامت او برای توطئه علیه او استفاده کنند.

egyptian counterpart abdel fattah al 726119798

این اسناد همچنین حاوی اطلاعاتی در مورد چین است که نشان می‌دهد پکن به طور مخفیانه یک موشک مافوق صوت با سرعت ۶۵۰۰ مایل در ساعت پرتاب کرده است که می‌توانست سیستم‌های دفاعی ایالات متحده را شکست دهد.

<!–

–>

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.