قوانین تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی تصویب شد

قوانین تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی به تصویب رسید. البته با توجه به فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی، تبلیغات نامزدهای انتخاباتی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
قوانین تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی توسط نمایندگان مجلس به تصویب رسید. در جلسه روز گذشته صحن علنی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به حق تبلیغات نامردهای انتخاباتی در فضای مجازی پرداختند. در این جلسه، تمامی مفاد مربوط‌به ماده ۴۲ و ۴۳ طرح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد موافقت نمایندگان فرار گرفت که جزئیات این دو ماده را در ادامه مطلب می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: برخورد قضایی با ناشران اخبار کذب در فضای مجازی در دستور کار دادستانی کل کشور قرار گرفت!

سرمایه گذاری پرسود و تضمینی دلاریسرمایه گذاری پرسود و تضمینی دلاری

قوانین تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی ابلاغ شد

به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی صبح روز گذشته (یکشنبه، ۳۱ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با مفاد مواد ۴۲ و ۴۳ طرح مذکور موافقت کردند.

قوانین تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی ابلاغ شد

قوانین تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی ابلاغ شد

براساس این طرح ماده ۴۲ اصلاحات ذیل اعمال شد:

ماده ۴۲: ماده (۶۲) قانون به‌شرح زیر اصلاح می‌شود:

  1.  عبارت «نماد،» قبل از عبارت «آگهی» اضافه می شود.
  2. عبارت «و محیط پیرامون آن» بعد از عبارت«اخذ رای» اضافه می شود.
  3. عبارت «مسؤولیت این امر برعهده رئیس شعبه با همکاری فرماندهی انتظامی است» به‌انتهای ماده اضافه می شود.
  4. عبارت «توسط اعضای شعب» حذف می شود.

نمایندگان در ادامه به اصلاح ماده ۴۳ به شرح ذیل نیز پرداختند.

ماده ۴۳: ماده (۶۳) قانون و تبصره‌های آن به‌شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده۶۳: ستاد تبلیغات انتخابات، مرکزی است که فعالیت‌های انتخاباتی و تبلیغاتی نامزدها و طرفداران آنان در آن ساماندهی و انجام می‌شود و عناوین مشابه نظیر ستاد مردمی، مرکز، مجمع، کانون هواداران، ستاد بانوان و غیره «ستاد تبلیغاتی» محسوب می‌شوند. هر نامزد می‌تواند یک ستاد اصلی در حوزه انتخابیه داشته باشد. همچنین در هر شهر یا روستا یا منطقه شهرداری حوزه انتخابیه می‌تواند فقط یک ستاد انتخابات به عنوان ستاد فرعی داشته باشد.

نامزد موظف است ستادهای اصلی و فرعی به‌همراه نشانی و مسئول آنها را به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه و هیئت استانی بررسی‌ تبلیغات اعلام نماید. همچنین هر داوطلب می‌تواند یک ستاد انتخاباتی مجازی به صورت تارنمای اینترنتی داشته باشد و موظف است که نشانی و مشخصات دقیق درگاه و همچنین مسئول آن را به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه و هیئت‌استانی بررسی‌تبلیغات اعلام و پیوند آن را در سامانه‌ای که وزارت‌کشور اعلام می‌کند، ثبت نماید.

نامزد موظف است پیوند سایر درگاه‌های مجازی قانونی، مانند پیام‌رسان‌ اجتماعی و برنامک را در تارنمای مذکور قرار دهد. کلیه تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی نامزد در فضای مجازی تنها در این تارنما و درگاه‌های معرفی‌شده صورت می‌پذیرد. وزارت کشور موظف است پس از تایید ستادهای مجازی، پیوند این ستادها را از طریق سامانه خود به تفکیک حوزه انتخابیه در دسترس قرار دهد به گونه‌ای که عموم مردم به سهولت بتوانند برای آشنایی با داوطلبان و سوابق ایشان به این سامانه مراجعه نمایند.

وزارت کشور محتوای ضروری برای اطلاع‌رسانی عمومی مانند مقررات، دستورالعمل‌ها و اطلاعیه‌ها را نیز از طریق سامانه مذکور در دسترس عموم مردم قرار می‌دهد. نامزد موظف است که الزامات‌قانونی را به مسئولان ستادها و طرفداران خود اطلاع‌رسانی کند.

تبصره ۱: در پایان مهلت قانونی تبلیغات، کلیه ستادهای انتخاباتی اصلی و فرعی تعطیل میشود و ستادهای مجازی و درگاه‌های نشر و همچنین کلیه تبلیغات نامزدها در درگاه‌های مختلف غیرفعال خواهند شد. تخلف از این ماده مستوجب مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی است.

تبصره ۲: در صورت ارتکاب جرایم انتخاباتی در ستادها علاوه بر مجازات مرتکب، نامزد نیز برای جرایم‌انتخاباتی ارتکابی در ستاد اصلی و مجازی و همچنین مسئول ستاد برای جرایم‌خاص انتخاباتی ارتکابی در ستادهای فرعی و درگاه‌های دیگر به مجازات درجه هفت قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی محکوم می‌شوند.

براساس پیشنهاد غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد در مجلس و با موافقت نمایندگان تبصره ۳ به شرح‌ذیل به‌این ماده الحاق شد.

تبصره ۳: هر داوطلبی می‌تواند متناظر با ستادهای مصرح در این ماده ستاد بانوان نیز ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تصویب قوانین تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link