قاضی کلمبیایی برای حل یک پرونده حقوقی از ChatGPT کمک گرفت

به‌تازگی یک قاضی در کلمبیا اعلام کرده که هنگام تصمیم‌گیری برای یک پرونده حقوقی از ChatGPT استفاده کرده‌است. او درباره این موضوع که آیا بیمه باید تمامی هزینه‌های درمانی کودک مبتلا به اوتیسم را پوشش دهد یا خیر، از ChatGPT سؤال کرده است. این خبر سر و صدای زیادی به پا کرد. او از پیشینه احکام قبلی نیز برای حمایت از تصمیم خود استفاده کرد.

خوان مانوئل پادیلا، قاضی شهر ساحلی کارتاگنا، به این نتیجه رسید که تمام هزینه‌های پزشکی و هزینه‌های حمل و نقل کودک باید ازطریق بیمه پزشکی او پرداخت شود ؛زیرا والدین او توانایی پرداخت آن را ندارند.

این حکم به‌خودی‌خود سرو‌صدای زیادی ایجاد نکرد؛ اما بهره‌گیری پادیلا از ChatGPT برای دادن حکم، بحث‌برانگیز شده‌است.

بهره‌گیری از ChatGPT در پرونده حقوقی کودک مبتلا به اوتیسم

اسناد حقوقی نشان می‌دهد در میان درخواست‌های پادیلا از چت‌بات، او از ChatGPT درباره موضوع حقوقی دقیقاً چنین سؤالی کرده است: آیا یک کودک مبتلا به اوتیسم از پرداخت هزینه برای درمان‌هایش معاف می‌شود؟

پاسخ ChatGPT با تصمیم نهایی قاضی مطابقت داشت: بله، این درست است. طبق مقررات کلمبیا، افراد زیر سن قانونی مبتلا به اوتیسم از پرداخت هزینه‌های درمانی خود معاف هستند.

این پرونده منجر به شکل‌گیری بحث‌های زیادی در رابطه با استفاده از هوش مصنوعی در قانون شده‌است. برخی از همکاران پادیلا با این کار به‌شدت مخالف هستند و از اقدام او انتقاد می‌کنند.

نگرانی‌های پیرامون استفاده از ChatGPT

روش کار ChatGPT به این صورت است که متن را در سراسر اینترنت جستجو می‌کند تا پاسخی مناسبی ارائه کند. اما به نظر می‌رسد که این چت‌بات گاهی پاسخ‌های متفاوتی به یک سوال می‌دهد. در برخی موارد نیز اطلاعاتی را جعل می‌کند تا دروغ‌هایی مبتکرانه و قانع‌کننده بسازد.

این پلتفرم نوپا در هفته‌های اخیر باعث نگرانی بسیاری از سیستم‌ها ‌از جمله در مدارس شده‌است؛ جایی که معلمان نگران هستند که که دانش‌آموزان از هوش مصنوعی OpenAI برای سرقت ادبی استفاده کنند.

پادیلا از اقلام خود دفاع کرده و اظهار داشت که این فناوری می‌تواند سیستم حقوقی کلمبیا را کارآمدتر کند. او همچنین از پیشینه احکام قبلی برای حمایت از تصمیم خود استفاده کرد.

پرونده حقوقی ChatGPT

پادیلا روز سه‌شنبه به رادیو Blu گفت که ChatGPT و سایر برنامه‌های مشابه می‌توانند برای تسهیل پیش‌نویس متون مفید باشند؛ اما نه با هدف جایگزینی افراد حقیقی حاضر در دادگاه.

پادیلا همچنین اصرار داشت که با پرسیدن سؤال از برنامه، ما از قضاوت و تفکر دست بر نمی‌داریم. او استدلال کرد که ChatGPT خدماتی مشابه یک منشی ارائه می‌دهد. ChatGPT این کار را به شیوه‌ای سازمان‌یافته و ساده انجام می‌دهد و می‌تواند زمان پاسخگویی در سیستم قضایی را بهبود بخشد.

پررنگ‌ساختن نقش فناوری در سیستم قضایی

کلمبیا در سال ۲۰۲۲ قانونی را کرد که پیشنهاد می‌کند وکلای عمومی باید در صورت امکان از فناوری‌ در جهت درست استفاده کنند.

اکتاویو تجیرو، قاضی دادگاه عالی کلمبیا، گفت که هوش مصنوعی باعث وحشت مردم شده‌است؛ زیرا آنها می‌ترسند که ربات‌ها جایگزین قاضی شوند. اما او پیش‌بینی می‌کند که این ابزار به‌زودی پذیرفته و رایج خواهد شد.

تجیرو گفت: سیستم دادگستری باید با رعایت اصول اخلاقی و در نظرگرفتن اینکه مجری عدالت در نهایت یک انسان است، از فناوری حداکثر استفاده را ببرد. تکنولوژی باید به‌عنوان ابزاری در‌نظر گرفته شود که به قاضی برای بهبود قضاوت او کمک می‌کند. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که ابزار مهم‌تر از شخص شود.

تجیرو به گاردین گفت که او تاکنون از ChatGPT استفاده نکرده‌است، اما در آینده به استفاده از آن فکر خواهد کرد.

به‌نظر می‌رسد که خود چت‌بات نیز از نقش جدید خود در سیستم قضایی نگران است. این هوش مصنوعی در پاسخ به سوال گاردین در رابطه با استفاده از ChatGPT در پرونده‌های حقوقی اینطور پاسخ داد:

قضات نباید از ChatGPT هنگام صدور حکم در پرونده‌های حقوقی استفاده کنند. این چت‌بات جایگزین دانش، تخصص و قضاوت یک قاضی انسانی نیست. روزنامه‌نگاران نیز باید هنگام استفاده از نقل‌قول‌های تولید‌شده توسط ChatGPT در مقالات خود احتیاط کنند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.